حکیمی‌فرد چه زمانی به سوئیس مهاجرت کرد؟

غزل حکیمی‌فرد که چندسالی است به سوییس مهاجرت کرده، از این پس با پرچم این کشور در مسابقات شرکت می‌کند. این روزها که فدراسیون شطرنج با سرپرست اداره می‌شوند، اهالی این رشته امیدوارند با ورود رئیس جدید حاشیه‌های یکی،‌ دوسال اخیر پایان پذیرد.

حکیمی‌فرد چه زمانی به سوئیس مهاجرت کرد؟
کد خبر: 411972
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۰:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| فدراسیون شطرنج در یک‌سال اخیر یک مرکز پرحاشیه برای ورزش ایران بوده و سیل مهاجرت ملی‌پوشان این رشته با انتقادهای زیادی همراه بوده است. آخرین نمونه دیروز رسانه‌ای شد. غزل حکیمی‌فرد که چندسالی است به سوییس مهاجرت کرده، از این پس با پرچم این کشور در مسابقات شرکت می‌کند. این روزها که فدراسیون شطرنج با سرپرست اداره می‌شوند، اهالی این رشته امیدوارند با ورود رئیس جدید حاشیه‌های یکی،‌ دوسال اخیر پایان پذیرد و دیگر شاهد مهاجرت سرمایه‌های شطرنج نباشیم.

شادی پریدر که خودش جزو قهرمانان شطرنج بوده و چندسالی است به‌عنوان نایب‌رئیس بانوان در فدراسیون فعالیت می‌کند، یکی از کاندیدای ریاست در انتخابات پیش‌رو هم به حساب می‌آید که به همین بهانه با او همکلام شدیم. در ادامه مشروح گفت‌وگوی «شهروند» با شادی پریدر را می‌خوانید:

دیروز خبر رسید که غزل حکیمی‌فرد هم بعد از میترا حجازی‌پور و علیرضا فیروزجا تصمیم گرفته برای کشوری به غیر از ایران مسابقه دهد. این روند مهاجرت شطرنج‌بازان همه را نگران کرده؟


غزل حکیمی‌فرد 4سالی است که از ایران خارج شده و در کشور سوییس زندگی می‌کند. او آخرین‌بار هم همان 4‌سال قبل برای ایران بازی کرده بود و با توجه به این فاصله زمانی از فدراسیون جهانی درخواست کرده بود تا پرچم خود را عوض کند. با توجه به گذشت 4‌سال طبق قانون فیده می‌تواند بدون اجازه از فدراسیون ایران،‌ با این درخواست موافقت کند که این اتفاق هم افتاد.

با وجود اینکه اختلافی وجود نداشته، اما حکیمی‌فرد هم مثل دیگر شطرنج‌بازانی که مهاجرت کردند، جزو سرمایه‌های ایران بودند.


زمانی هست که یک بازیکن به خاطر شطرنج به کشور دیگری می‌رود و مهاجرت می‌کند، آن‌موقع ما می‌توانیم بگوییم باید جلوی این اتفاق را گرفت،‌ اما حکیمی‌فرد چند‌سال است که در سوییس برای ادامه تحصیل و زندگی حضور دارد و حالا حق دارد که همان‌جا شطرنج هم بازی کند. در ضمن این قضیه ‌سال گذشته اتفاق افتاده و الان فقط رسانه‌ای شده. نباید به این فضا دامن بزنیم.

از این بحث بگذریم و به ورود شما به انتخابات فدراسیون برسیم. به‌عنوان یک مدیر جوان چقدر به انتخاب‌شدن خودتان امیدوارید؟


با اینکه 34ساله هستم، اما 27‌سال از عمرم را در شطرنج گذراندم. من از 7سالگی وارد شطرنج شدم و الان هم 7‌سال است که در بخش‌های مختلف فدراسیون فعالیت می‌کنم. مواردی دیده و شنیده‌ام و از نزدیک لمس کرده‌ام که شاید خیلی از دیگر کاندیداها به خاطر اینکه از جنس شطرنج نیستند، شناخت کاملی از آن نداشته باشند. از طرفی شطرنج‌بازان دوست دارند یک نماینده از جنس خودشان در انتخابات باشد و به خاطر همین من هم وارد گود شدم. من می‌دانم مشکلات امروز شطرنج چیست و قطعا اگر مجمع به من اعتماد کند، می‌توانم خیلی از مسائل را حل کنم.

فقط اینکه به خاطر حضور در انتخابات مجبور هستید از نایب‌رئیسی فدراسیون استعفا دهید؟


این موضوع را بهتر است از دبیر فدراسیون بپرسید. من تابع قانون هستم و فعلا هم چندماه تا انتخابات باقی مانده است.

منبع: روزنامه شهروند

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها