کد خبر: 412001
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۸:۳۷
| |

مجلس یازدهم درباره وضعیت فرهنگ در کشور چه نظری دارد؟

نماینده نیشابور در مجلس گفت: درخصوص شهرهای خلاق، بسیاری از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود فعالیت‌هایی دارند که می‌توانیم هر کدام از این فعالیت‌ها را به عنوان درگاه‌های بین‌الملل ثبت کنیم تا گام وردی باشد که در آینده در راستای گردشگری کارهای اساسی انجام داد.

مجلس یازدهم درباره وضعیت فرهنگ در کشور چه نظری دارد؟
کد خبر: 412001
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۱:۴۸:۳۷

اعتمادآنلاین| «هاجر چنارانی» پس از استماع گزارش سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز -یکشنبه- گفت: سالیان سال است که به ارتقای چارت سازمانی ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی توجه خاصی نشده است توقع داریم وزیر محترم نگاه ویژه‌ای داشته باشند. بسیاری از شهرستان‌های ما امروز دارای معاونت ویژه استانداری هستند اما متاسفانه شاید رد هر شهرستانی تنها اداراتی که هنوز ارتقا نیافتند، ادارات ارشاد شهرستان‌ها است.

وی افزود: ادارات ارشاد شهرستان‌ها از کمبود تجهیزات رنج می‌برند و تجهیزات ما با گذشت 30 تا 40 سال هنوز استفاده می‌شود . امروز یکی از کارهایی که باید انجام شود اقدامات کلان در حوزه ثبت رویدادها است، دهم تیر سالروز ورود امام هشتم به نیشابور است و سال‌ها است که مردم این شهرستان منتظر هستند که این روز ثبت ملی شود نه فقط در این شهر بلکه شهرهای زیادی هستند که در انتطار ثبت رویدادهای فرهنگی خود هستند.

نماینده نیشابور در مجلس گفت: درخصوص شهرهای خلاق، بسیاری از نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه خود فعالیت‌هایی دارند که می‌توانیم هر کدام از این فعالیت‌ها را به عنوان درگاه‌های بین‌الملل ثبت کنیم تا گام وردی باشد که در آینده در راستای گردشگری کارهای اساسی انجام داد.

چنارانی با اشاره به مشکلات کانون‌های فرهنگی مساجد افزود: باید ایده‌های برتر معرفی شود و به عنوان یک شاخص و الگو در کشور مطرح شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در مورد بیمه‌ها و حقوق خبرنگاران انتظار داریم که به این امر توجه ویژه شده و هر چه زودتر بیمه خبرنگاران که در سال‌های قبل نیز مطرح بود، انجام شود.

از آثار هنرمندان و نویسندگان حمایت شود

«کیومرث سرمدی» نماینده مردم اسدآباد هم گفت: موضوع ارتقای چارت سازمانی کارکنان اداره فرهنگ و ارشاد در سراسر کشور مورد تاکید است. اداره فرهنگ و ارشاد اسدآباد به لحاظ حمایت، امکانات و بودجه به کمک‌های اعتباری از طرف وزارتخانه نیاز دارد.

نماینده مردم اسدآباد همدان با تاکید بر ضرورت حمایت از چاپ و نشر آثار فرهنگی و هنری هنرمندان و نویسندگان افزود: توجه به هنرمندان به لحاظ بیمه، در اختیار قراردادن امکانات مالی و چاپ آثار علمی و هنری آنها مورد تاکید است.

سرمدی ادامه داد: هنرمندان و نویسندگان بزرگی در شهرستان اسدآباد داریم که برای چاپ آثار خود در مضیقه‌های مالی هستند و برای استفاده مردم از آثار این هنرمندان، به کمک دولت نیاز است.

مطالبه کتابداران کتابخانه‌های عمومی مدنظر قرار گیرد

همچنین سیدمجتبی محفوظی نماینده مردم آبادان در مجلس خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خواستار رسیدگی به مطالبه کتابداران کتابخانه‌های عمومی برای ادغام نهاد کتابخانه‌ها با وزارت ارشاد شد و گفت: آیا افسارگسیختگی در شبکه نمایش خانگی به بهانه جذب بیننده را مناسب می‌دانید و آیا تولید محتوای فرهنگی مناسب با نسل جوان که مبتنی بر تعالیم اسلامی باشد به اندازه کافی وجود دار د و بر اجرای کنسرت‌ها نظارت دقیق صورت می‌گیرد؟

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی افزود: آیا از نشر کتاب‌های مفید به اندازه کافی حمایت می‌شود و شیوه حمایت‌های صورت گرفته در این زمینه مفید بوده است؟ یکی از اهداف غایی وزارت ارشاد، وجود دبیرخانه مد و لباس است از اهداف این دبیرخانه همانگونه که از عنوان آن نمایان است تصمیم‌گیری در مورد مد و لباس بوده آن هم بر مبنای تعالیم اسلامی و ملی، آیا این مهم آنگونه که شایسته و بایسته است صورت پذیرفته است؟

محفوظی تصریح کرد:‌ پسرفت در فعالیت‌های فرهنگی مساجد به چه علت بوده است؟ کانون‌های فرهنگی مساجد باید جذاب و فرهنگساز باشند تا بتوانیم سلیمانی‌ها، باکری‌ها، همت، حججی‌ها را تربیت کنیم، آیا به همین اندازه که الان هست کفایت می‌کند؟ لطفا مطالبه کتابداران کتابخانه‌های عمومی برای ادغام نهاد کتابخانه‌ها با وزارت ارشاد را مخصوصاً مدنظر قرار دهید.

سیاست مشخصی برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد

در ادامه، «علی اصغر عنابستانی» با اشاره به گزارش وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: متاسفانه انسجام فرهنگی در کشور وجود ندارد و دستگاه‌های متولی زیادی به مدیریت امر فرهنگ پرداخته‌اند، بنابراین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نسبت به ساماندهی فضای از هم گسیخته فرهنگی بپردازد، زیرا مردم دچار تعارضات جدی فرهنگی هستند و این موضوع مشکلات جدی را ایجاد کرده است.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم افزود: آقای وزیر؛ در گزارش خود اعلام کرد که خبرنگاران از کمترین امنیت در حوزه مشاغل برخوردارند، بنابراین توجه به حق و حقوق و بیمه آنها ضروری است. متاسفانه ساعت مطالعه و فرهنگ مطالعه نیز در کشور پیشرفت نکرده است که باید مورد توجه قرار گیرد.

عنابستانی با تاکید بر گسترش کتابخانه‌ها تصریح کرد: در 6 شهرستان حوزه انتخابیه سبزوار، تعداد کتابخانه‌ها بسیار اندک و در برخی از مناطق حتی یک کتابخانه هم وجود ندارد، در ارتباط با سینماها نیز وزارت ارشاد باید علاوه بر کنترل و نظارت بر محتوا نسبت به گسترس سینماها نیز اقدام کند. ما در تمام 6 شهرستان حوزه انتخابیه تنها یک سینما داریم.

وی یادآور شد: سیاست مشخصی برای ساماندهی فضای مجازی وجود ندارد و بدون حمایت دقیق از پیام‌رسان‌های داخلی، کنترل و نظارت بر فضای مجازی گاهی رها و گاهی افراطی می‌شود.

نماینده مردم سبزوار در مجلس یازدهم ادامه داد: وزارت ارشاد 10 خرداد بیانیه‌ای صادر کرد درباره نحوه صدور فعالیت‌های هنری در فضای مجازی، مشخص کرد که هرگونه عرضه هنری در فضای مجازی برخط باید با مجوز وزارت ارشاد انجام شود. در حالی که براساس اصل 44 قانون اساسی و اظهارات مقام معظم رهبری این اقدام از وظایف صدا وسیما است، بنابراین وزارت ارشاد باید در تبیین وظایف خود تجدیدنظر کند.

نیازمند مدیریت واحد فرهنگی هستیم

ابوالفضل ابوترابی با طرح این سوال که آیا در 40 سال گذشته وضعیت فرهنگی‌مان مورد تایید بوده است، گفت: مقام معظم رهبری در پیام‌شان به مناسبت آغاز مجلس یازدهم بر پیگیری دو موضوع فرهنگی و اقتصاد تاکید داشتند.

نماینده نجف‌آباد اصفهان افزود: می‌پذیریم وضعیت موجود مطلوب نیست اگر بخواهیم همچون گذشته شرایط را پیش ببریم وضعیت تغییر نمی‌کند پس باید تحول بنیادین در امورات فرهنگی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که مردم از اوقاف و مسائل فرهنگی راضی نیستند اضافه کرد: دستگاه‌های متعدد در موضوعات فرهنگی پاسخگو نیستند ما به مدیریت واحد فرهنگی نیاز داریم.

وی ادامه داد: امروز کانون‌های مساجد و کتابخانه‌ها حتی نمی‌توانند حقوق کارمندان خود را بدهند ما آنها را ایجاد کرده‌ایم که انگار فقط حقوق بدهیم که این روند درست نیست. کارها نیاز به جراحی و تحول دارد چون در غیر این صورت جامعه هدف از ارشاد اسلامی نتیجه نمی‌گیرد.

وی گفت: چه دلیل دارد که در تهران برای دور افتاده‌ترین نقطه کشور تصمیم بگیریم که کتابخانه ساخته شود یا این‌که در مسجدی کانون بسازند این کارها را درون‌سپاری کنید.

لزوم بازنگری در دو رسالت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سیدجواد حسینی‌کیا نماینده سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی هم بعد از استماع سخنان سید عباس صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد دو رسالت مهم دارد که سیاست‌های این وزارتخانه در این دو عرصه به بازنگری نیاز دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر به اخلاق مداری در جامعه توجه چندانی نمی‌شود، گفت: نبود نظارت کافی بر تولید هنر و سینما، از نقص‌های وزارت فرهنگ است، در حال حاضر نه تنها اخلاق مداری در فیلم‌های تولیدی رعایت نمی‌شود، بلکه با مهر تایید این وزارتخانه، فیلم‌هایی اجازه انتشار می‌یابند که کیفیت مناسبی ندارند.

نماینده سنقر و کلیایی در مجلس ادامه داد: برنامه وزارت فرهنگ در عرصه کتابخوانی مشخص نیست، تولید محتوای نامناسب در فضای مجازی بیانگر جاماندگی وزارت فرهنگ در ساماندهی این فضا است، بهبود این وضعیت به کار ویژه نیازمند است.

این نماینده مجلس خواستار توجه و پیگیری برنامه‌های قرآنی، تکمیل پروژه‌های نیمه کاره حوزه فرهنگ و وضعیت کتابداران شد و گفت: در صورت همت وزارت فرهنگ و تلاش وزیر، حوزه فرهنگ می تواند به جایگاه واقعی خود دست یابد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها