کد خبر: 412084
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۴:۳۷:۰۰
| |

اصلاح‌طلبان از عرصه سیاسی کنار می‌روند؟

یک تحلیلگر اصولگرا گفت: گمانه‌زنی‌هایی که برخی درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح می‌کنند، چندان اعتبار ندارد و قطعا بسیاری از این‌ گمانه‌زنی‌ها دستخوش تغییرات اساسی می‌شود.

اصلاح‌طلبان از عرصه سیاسی کنار می‌روند؟
کد خبر: 412084
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۵ ۱۴:۳۷:۰۰

اعتمادآنلاین| شرایط اصلاح‌طلبان بیش از هر زمان دیگر سخت است زیرا در مقطع کنونی آنها سرمایه اجتماعی خود را از دست داده‌اند و برای ترمیم آن مسیر بسیار دشواری را در پیش دارند. این در حالی است که مدت زیادی تا انتخابات ریاست‌جمهوری سال1400 باقی نمانده است و معلوم نیست که آنها بتوانند یک نامزد واحد و رأی‌آور از سوی خود معرفی کنند یا خیر؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره احتمال معرفی محمدباقر نوبخت از سوی جبهه اصلاحات به عنوان نامزد نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت:‌«گمانه‌زنی‌هایی که برخی درباره نامزدهای ریاست‌جمهوری سال آینده مطرح می‌کنند، چندان اعتبار ندارد و قطعا بسیاری از این‌ گمانه‌زنی‌ها دستخوش تغییرات اساسی می‌شود اما مطمئن باشید که اگر اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند، آقای نوبخت را به عنوان نامزد خود معرفی نمی‌کنند زیرا او در جریان اصلاحات دارای محبوبیت نیست و خود او هم این موضوع را می‌داند؛ بنابراین بهتر است که سفرهای استانی نوبخت را انتخاباتی تلقی نکنیم و تصور کنیم که این سفرها برای پیشبرد کارهای دولت است».

ایمانی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اینکه اسحاق جهانگیری یک نیروی اصلاح‌طلب البته نزدیک به حزب کارگزاران محسوب می‌شود، می‌تواند نامزد اصلاح‌طلبان باشد، اظهار کرد: «آقای جهانگیری یک مهره سوخته است و بعید است وارد انتخابات شود؛ علاوه بر این او منتسب به حزب کارگزاران سازندگی است و می‌دانیم که رابطه کارگزاران با دیگر احزاب و طیف‌های اصلاح‌طلبی چندان خوب نیست؛ از این‌رو اولا بعید است خود جهانگیری وارد انتخابات شود و ثانیا به فرض هم که وارد شود، حمایت غالب اصلاح‌طلبان را با خود به همراه داشته باشد».

این تحلیلگر مسائل درباره احتمال حضور ظریف در انتخابات با نشان اصلاح‌طلبی هم گفت: «آقای ظریف پیشتر گفته است که تمایلی به حضور در انتخابات ندارد؛ از سوی دیگر روحیه او طوری نیست که بتواند تحمل حل مشکلات کشور را داشته باشد. افزون بر این دو علت اصلاح‌طلبان بارها اعلام کرده‌اند که دیگر به سمت نامزد اجاره‌ای نمی‌روند و آقای ظریف هم که رسما اصلاح‌طلب نیست؛ پس از هر نظر بعید است او نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات1400 باشد».

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا اصلاح‌طلبان در مدت‌زمان باقی‌مانده می‌توانند با یکدیگر به وحدت انتخاباتی برسند که در نتیجه‌اش یک نامزد واحد ارائه کنند، یا خیر، تصریح کرد: «برای پاسخ به این پرسش باید بررسی شود که اساسا در مقطع کنونی اصلاحات چیست؟ و آیا طیف‌هایی از جبهه اصلاحات مانند کارگزاران هنوز اصلاح‌طلب محسوب می‌شوند یا نه؟ که اصلا من باور دارم کارگزاران از ابتدا هم اصلاح‌طلب نبود. به هر حال جبهه اصلاحات باید خانه‌تکانی اساسی در خود پدید آورد و تا زمانی که چنین نشود، بعید است وحدتی در میان باشد».

ایمانی در پایان درخصوص اینکه آیا اصلاح‌طلبان می‌توانند به بازسازی سرمایه اجتماعی نایل شوند، گفت: «خیر، در مدت‌زمان باقی‌مانده نمی‌توانند سرمایه اجتماعی خود را ترمیم کنند و اساسا به مصلحتشان نیست که وارد انتخابات شوند. به نظرم اصلاح‌طلبان باید مدتی از عرصه سیاسی کنار باشند و به خودشان بپردازند زیرا در مقطع کنونی و با وضعیتی که دارند نمی‌توانند توفیقی به دست بیاورند».

منبع: نامه‌نیوز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها