قرارداد آتی سکه ضربه‌گیر بازار نقد طلا و ارز

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: با راه‌اندازی مجدد بازار آتی سکه طلا، بخشی از نقدینگی سرگردان و سرمایه‌هایی که ممکن است با کوچکترین نوسان به سمت بازار فیزیکی ارز و سکه روانه شود، به سمت این بازار مالی حرکت می‌کند و به عنوان یک ضربه‌گیر برای بازارهای نقد عمل می‌کند.

قرارداد آتی سکه ضربه‌گیر بازار نقد طلا و ارز
کد خبر: 412302
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ۱۲:۵۹:۳۸

اعتمادآنلاین| احمد بیات در خصوص عوامل موثر بر قیمت سکه گفت: قیمت سکه تابع قیمت جهانی طلا و نرخ دلار است و این دو متغیر ارزش ذاتی سکه را تعیین می‌کنند. اما ممکن است متناسب با شرایطی که انتظارات نسبت به قیمت اونس طلا و یا دلار در آینده افزایشی باشد، گاها قیمت سکه بالاتر از ارزش ذاتی خود در بازار آزاد معامله می‌شود و برعکس، در زمانی که انتظارات آتی درباره نرخ این دو متغیر کاهشی باشد، قیمت سکه، زیر ارزش ذاتی خود خرید و فروش می‌شود که در اصطلاح، به حالت اول حباب مثبت و یا حباب منفی قیمت می‌گویند.

وی به ایجاد فاصله قیمت سکه در بازار گواهی سپرده کالایی و بازار نقدی اشاره کرد و افزود: در هفته‌های گذشته شاهد بودیم که فاصله قیمت سکه در بازار گواهی سپرده بورس کالا با قیمت سکه در بازار نقدی افزایش یافت، زیرا روند مورد انتظار برای نرخ دلار افزایشی بود و همزمان بهای اونس طلا و دلار آزاد در حال بالارفتن بود. همزمان بورس اوراق بهادار نیز دوره‌ای منفی را در قیمت سهام تجربه می‌کرد و همین شرایط موجب شد توجه‌ها به سمت معاملات گواهی سپرده سکه بیشتر شود.

بیات به اقدامات موثر بورس کالا برای جلوگیری از افزایش اختلاف قیمت بین بازار آزاد و بازار گواهی سپرده سکه اشاره کرد و گفت: در آن برهه زمانی که قیمت‌های سکه در بورس با اختلاف نسبت به بازار آزاد در حال افزایش بود، بورس در اقدامی موثر با توقف کوتاه مدت و اعمال محدودیت‌هایی در معاملات تلاش کرد تا باز هم شائبه سیگنال‌دهی بازار گواهی سپرده سکه به بازار سنتی ایجاد نشود؛ چرا که در واقع اینطور نیست که گواهی سپرده سکه باعث افزایش قیمت در بازار آزاد شود. چون بازیگران بازار سکه به قیمت جهانی اونس طلا و بهای ارز نگاه می‌کنند و براساس آن تصمیم‌گیری خواهند کرد اما دلیل این افزایش قیمت، رشد تقاضا و وجود محدودیت در خزانه بانک ها برای تحویل سکه از مردم و صدور گواهی سپرده کالایی بود که موجب شد در بازه زمانی کوتاهی بین بورس و بازار آزاد اختلاف قیمتی زیادی ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: خوشبختانه با اقدامات بورس کالا و افزایش ظرفیت خزانه‌ها با عاملیت بانک‌های جدید، این فاصله به تدریج کمتر شد تا در نهایت قیمت بورس زیر نرخ بازار آزاد برسد. این اتفاق نشان‌دهنده آن است که معاملات گواهی سپرده بورس کالا بر قیمت سکه در بازار آزاد اثرگذار نبوده، بلکه از آن اثرپذیر است؛ به طوری که فعالان بازار گواهی سپرده کالایی به قیمت‌های بازار آزاد نگاه کرده و در بورس اقدام به معامله می‌کنند.

وی روان‌تر بودن و سهل بودن معاملات در بورس را به عنوان مزیتی برشمرد که موجب می‌شود قیمت‌ها در بورس حد معقولی بالاتر از قیمت‌های بازار آزاد باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه قیمت سکه در بورس باید مقداری از بازار آزاد بالاتر باشد، گفت: دلیل آن از جنبه تضمین و امنیتی است که در بورس از بابت اطمینان نسبت به اصالت دارایی قابل معامله، حمل و نقل کالا، سهولت انجام معامله و دریافت وجه وجود دارد.

قرارداد آتی نیاز بازار

وی در خصوص راه‌اندازی مجدد معاملات آتی سکه گفت: اگر این معاملات مجدد راه‌اندازی شود قطعا فعالان بازار از آن استقبال می‌کنند و این معاملات نیز می‌تواند مفید واقع شود. چرا که بخشی از نقدینگی که در غیاب معاملات آتی سکه، به سمت گواهی سپرده کالایی آن سوق یافته، در نبود این ابزارها به سمت بازار آزاد سرازیر می‌شد و می‌توانست با افزایش تقاضا در این بازار، موجب رشد قیمت سکه فیزیکی در بازار آزاد شود.

بیات افزود: بر همین اساس، اگر بازار آتی سکه دوباره راه‌اندازی شود، این قراردادها می‌تواند بخشی از نقدینگی سرگردان و سرمایه‌هایی که ممکن است به سمت بازار فیزیکی ارز و سکه روانه شود، را به خود جذب کند. از این رو، به اعتقاد من این اتفاق مثبتی است که بازار هم بسیار از آن استقبال خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خاتمه سخنان خود بر نیاز بازارهای کالایی به معاملات آتی اشاره و تاکید کرد: در همه جای دنیا بورس ها و بازارهای آتی با هدف پیش‌بینی پذیر کردن بازار یک کالا راه‌اندازی می‌شود و این یک نیاز اساسی برای فعالان یک بازار است تا بتوانند ابزار موردنیاز را برای پیش‌بینی آینده بازار موردنظر خود در اختیار داشته باشند. در کنار بحث پیش بینی‌پذیر کردن بازارها، پوشش ریسک فعالان بازار هم دیگر مزیتی است که قراردادهای آتی امکان آن را برای فعالان ایجاد می‌کند تا آنها بتوانند ریسک خود را در مقابل نوسانات قیمتی پوشش دهند و به کمک این ابزار از قیمت یک کالا در آینده نگرانی نداشته باشند. بر همین اساس، اگر مسوولان و سیاست‌گذاران با این دید و با در نظر گرفتن مزایای معاملات آتی به این موضوعات نگاه کنند، بهتر می‌توانند درباره راه‌اندازی مجدد معاملات آتی سکه تصمیم‌گیری کنند.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها