علیرضا خجسته‌پور، فعال سیاسی:

احزاب باید پاسخگوی عملکردشان باشند

فعال سیاسی و قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره دلایل عدم توفیق احزاب در ایران و فقدان حزب موفقی مثل حزب جمهوری اسلامی در کشور گفت: ویژگی مهم و مؤثر حزب جمهوری اسلامی فراگیر بودن این حزب بود، حزبی که در کشور مورد قبول اغلب چهره‌ها بود و در سراسر ایران پایگاه اجتماعی داشت.

احزاب باید پاسخگوی عملکردشان باشند
کد خبر: 412340
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ۱۴:۵۷:۰۱

اعتمادآنلاین| علیرضا خجسته‌پور، فعال سیاسی و قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره دلایل عدم توفیق احزاب در ایران و فقدان حزب موفقی مثل حزب جمهوری اسلامی در کشور گفت: ویژگی مهم و مؤثر حزب جمهوری اسلامی فراگیر بودن این حزب بود، حزبی که در کشور مورد قبول اغلب چهره‌ها بود و در سراسر ایران پایگاه اجتماعی داشت.

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین همچنین گفت: با همت مجلس شورای اسلامی، شورای محترم نگهبان و دولت محترم در قانون احزاب بازنگری شد و دیگر هر کسی نمی‌تواند مجوز فعالیت حزبی بگیرد و این موضوع از طرف وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 احزاب در حال پیگیری است.

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین در ادامه اظهار داشت: تا وقتی که ما نتوانیم چند حزب فراگیر از دو جناح عمده سیاسی در کشور تشکیل دهیم، نمی‌توانیم مطالبات جامعه را در مسیر درستی قرار دهیم.

وی در ادامه تاکید کرد: زمانی که یک انتخابات برگزار می‌شود تعدادی از داوطلبان ردصلاحیت می‌شوند و این برای نظام سیاسی ما هزینه درست می‌کند، در حالی که اگر این افراد در مسیر فعالیت حزبی قرار بگیرند حزب می‌تواند در این باره به نظام سیاسی کمک کند و از معرفی و ثبت نام افراد مسئله دار و غیر متعهد و پوپولیست جلوگیری کند.

خجسته‌پور با اشاره به اینکه در حزب افراد باید حداقل نظر هزار نفر را در کنگره جلب کنند گفت: بنابراین افراد حزبی شناسنامه دارند و این شناسنامه دار بودن می‌تواند از بار نظارتی نهادهای نظارتی بکاهد.

وی افزود: در جامعه وقتی مطالبه‌گری می‌شود باید با پاسخ همراه باشد، اما اگر مسئولی که از او مطالبه می‌شود پایگاه مشخصی نداشته باشد و با حرکت‌های پوپولیستی به مسؤلیت رسیده باشد پاسخگو نیست. در حالی که اگر این فرد پایگاه حزبی داشته باشد، حزب متبوع او برای استمرار حیاتش ناچار است که پاسخگوی رفتار نماینده خود باشد.

قائم‌مقام جامعه اسلامی مهندسین درباره فقدان فرهنگ تحزب در میان فعالان سیاسی کشور گفت: بسیاری از کنشگران سیاسی کشور ما علاقه‌مند هستند که منافع حزب را کسب کنند اما مضرات و عوارض آن را نپذیرند؛ یعنی همین که قرار شد انتخابات برگزار شود ائتلاف‌های مختلف صورت می‌گیرد، لیست‌های متعدد تشکیل می‌شود، اما وقتی عضوی از این احزاب انتخاب می‌شود به راحتی اعلام می‌کند که مستقل است و در احزاب عضویت ندارد.

وی افزود: درحالی‌که افراد پس از انتخابات باید به احزاب متعهد و پاسخگو باشند و احزاب هم باید به مطالبات جامعه پاسخ بدهند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که هنوز فرهنگ تحزب در کشور شکل نگرفته است.

منبع: مهر

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها