افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی/تعزیرات ورود کرد

مشاهدات بازار لوازم خانگی نشان می دهد، گشت های تعزیزات راهی بازار شده و مشغول بررسی قیمت ها هستند، در واکنش به این کار، برخی فروشندگان ترجیح داده اند واحدهای خود را تعطیل کنند.

افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی/تعزیرات ورود کرد
کد خبر: 412359
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۶ ۱۵:۳۱:۵۳

اعتمادآنلاین| طی هفته‌های اخیر بازار لوازم خانگی با افزایش قابل توجه قیمت‌ها در انواع کالاها روبه رو شده است جالب اینجاست بعد از گلایه بسیار خریداران در مورد چرایی گرانی لوازم خانگی در نهایت وزارت صنعت اعلام کرد افزایش قیمت ها آنچنان نامتعارف نیست البته ما این موضوع را بررسی و با واحدهای تولیدی که بدون رعایت چارچوب اقدام به افزایش قیمت کرده اند برخورد خواهیم کرد.

در همین ارتباط حسین مدرس‌خیابانی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت در حاشیه جلسه اقتصادی دولت گفته است" برخی تولیدکنندگان لوازم خانگی به‌دلیل فضای خاص حاکم بر بازار، انتظار افزایش قیمت‌های چند برابری دارند، اما اکنون بین 20 تا 30 درصد نسبت به سال گذشته در این مقطع مجوز افزایش قیمت به آنها داده شده است".

وی با بیان اینکه ‌به‌نظر می‌رسد بازار لوازم خانگی در آینده نزدیک به تعادل می‌رسد، تصریح کرد: وقتی دستمزدها و هزینه‌های تولیدکنندگان افزایش می‌یابد، نمی‌توان با سرکوب قیمت‌ها از این رویه جلوگیری کرد، اما در عین حال افزایش افسارگسیخته قیمت‌ها نیز قابل قبول نیست.

البته سرپرست وزارت صنعت احتکار در بخش لوازم خانگی را رد نکرده و معتقد است" در بخش تقاضای لوازم خانگی، برخی فروشندگان و عرضه‌کنندگان از عرضه کالاهای خود ممانعت کرده و احتکار می‌کنند که در این زمینه سازمان حمایت به‌دنبال نظارت و کنترل هر چه بیشتر بازار است.

با وجود این اظهارات همچنان تولیدکنندگان بر لزوم افزایش بیشتر قیمت ها اصرار داشته و می‌گویند هزینه‌های تولید تا حد قابل توجهی افزایش یافته و در صورت عدم تغییرات قیمتی امکان فعالیت برای ما وجود ندارد. جالب اینجاست تعدادی از تولیدکنندگان با اعمال برخی از تغییرات در کد محصول آن را جدید معرفی کرده و افزایش قیمت را بر روی آنها اعمال کرده‌اند.

علاوه بر این خرید کالای تقلبی و با قیمت بالا به جای اصل یک چالش جدی برای خریداران شده است و در کنار این موضوع تولیدکنندگان زیرزمینی با کپی‌برداری از برندهای خارجی و حتی ایرانی با کیفیت، اقدام به تولید کالای مشابه می‌کنند و با برچسب لوازم خانگی خارجی و حتی ایرانی با کیفیت آن محصولات را روانه بازار می‌کنند. البته از آنجا که بخش قابل توجهی از لوازم خانگی خارجی در بازار فاقد گارانتی است، خریدار تا مدت‌ها متوجه نمی‌شود که بهای بیشتر پرداخت کرده و کالای ایرانی را به اسم خارجی خریداری کرده است.

اختلال در عرضه لوازم خانگی به بازار/تخصیص 50 درصد تولید واحدها به سازمان‌ها و شبکه تعاونی‌های

علاوه بر این تعدادی از برندهای ایرانی که در بازار فعالیت می‌کنند فقط با یک نماینده توزیعی کار می‌کنند که همین امر در عرضه محصول به بازار مشکل ایجاد کرده است. در کنار این موضوع به اعتقاد فعالان بازار بیش از 50 درصد تولید واحدها در سازمان و شبکه تعاونی‌های کشور توزیع می‌شود لذا کمبود کالا در بازار طبیعی است و همین امر بهانه‌ای برای افزایش قیمت‌ها شده است.

در حال حاضر مشاهدات بازار لوازم خانگی نشان می دهد گشت های تعزیرات راهی بازار شده و مشغول بررسی قیمت ها در بازار هستند اما نکته اینجاست فروشندگان در مقابل ترجیح داده اند واحدهای خود را تعطیل کنند. آنها می گویند، اجناس را با قیمت بالا از تولیدکنندگان خریده اند و نمی توانند آن را ارزان بفروشند.

امروز بازار لوازم خانگی رها شده و هر کس به سلیقه خود قیمت گذاری کرده و با شگردهای مختلف اقدام به فروش کالا می کند البته این تخلفات با دستور و اخطار برطرف نخواهد شد بلکه ساماندهی اوضاع نیازمند یک سیاست جدی برای نظام تولید و توزیع لوازم خانگی را می طلبد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها