کد خبر: 412457
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۷ ۰۹:۳۰:۴۳
| |

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی:

کلزاکاران شمال ریالی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند

رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی گفت: فقط به کلزاکارانی که در ابتدا به دولت کلزا تحویل دادند حدود 40 درصد از مطالبات آنها پرداخت شد.

کلزاکاران شمال ریالی از مطالبات خود را دریافت نکرده‌اند
کد خبر: 412457
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۷ ۰۹:۳۰:۴۳

اعتمادآنلاین| به دنبال فرارسیدن فصل برداشت محصولاتی مانند گندم و کلزا به دلیل خرید تضمینی این محصولات توسط دولت، کشاورزان اقدام به فروش این محصولات به دولت می‌کنند. با افزایش برداشت این محصولات دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان تعلل کرده و این مساله موجب اعتراض کشاورزان شده است. بر همین اساس رییس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به ایلنا گفت: در حدود 90 درصد از محصولات دانه‌های روغنی به خارج از کشور وابسته است این در حالی است که وزارت جهاد کشاورزی طرحی 10 ساله را دارد تا به این وسیله بتواند امنیت غذایی روغن را 70 درصد رشد دهد. به معنای دیگر با این طرح وابستگی ما حدود 70 درصد از دانه‌های روغنی به خارج از کشور کاهش می‌یابد.

علیقلی ایمانی ادامه داد: علیرغم تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر خودکفایی در تولید روغن متاسفانه دست‌هایی پشت پرده مانع اجرایی شدن این طرح شده است به طوری که کشاورزان کلزاکار با همه هزینه‌های فراوانی که برای تولید این محصول صرف کرده‌اند و حدود 2 ماه است که از تحویل آن می‌گذرد فقط استان‌های جنوبی کشور توانستند حدود 40 درصد از مطالبات خود را اخذ کنند و سایر استان‌‌ها مانند گلستان، مازندران حتی ریالی دریافت نکردند.

وی با بیان اینکه کشاورزان علیرغم موجود بودن در ابتدای زنجیره تولید در معیشت خود با مشکل روبرو هستند، گفت: این در حالی است که کشاورزان در تامین و تولید کشت دوم خود با مشکل مواجه خواهند بود. در صورتی که برای واردات 90 درصد از دانه‌های روغنی ارز مورد نیاز تامین شده است و متاسفانه ما در تامین منابع مالی 10 درصد داخلی با مشکل مواجه هستیم.

ایمانی افزود: دست‌یابی به شعار جهش تولید را نمی‌توان با دست خالی محقق کرد و باید هزینه‌های آن پرداخت شود لذا تقاضا داریم که به منظور دستیابی به این شعار به نحوی با کشاورز برخورد شود تا او دوباره تمایل به کشت داشته باشد توجه شود که واگذاری تولیدات کلزا به دولت و عدم پرداخت معامله‌ای است که به لحاظ شرعی دارای مشکل است.

وی میزان کلزای ارائه شده به دولت را 250 هزار تن کلزا با قیمت 4660 تومان بیان کرد و گفت: این در حالی است که فقط به کلزاکارانی که در ابتدا به دولت کلزا تحویل دادند حدود 40 درصد از مطالبات آنها پرداخت شد.

ایمانی تاکید کرد: این در حالی است که هیچ چشم‌انداز روشنی برای پرداخت مطالبات کشاورزان وجود ندارد.

با اوج گرفتن اعتراضات کلزاکاران این مساله در اولین نشست وزیر جهاد کشاورزی پیگیری شد و کاظم خاوازی در این خصوص به خبرنگار ایلنا گفت: یکی از دغدغه‌های اصلی اینجانب و همکاران جهاد کشاورزی در حال حاضر توجه به مساله معوقات کشاورزان است و بسیار پیگیر این مساله هستیم و مقرر شده است که مبلغ زیادی از این مطالبات در همین دو سه روز آینده به حساب کشاورزان پرداخت شود و قول داده‌اند که تا هفته آینده فاصله این پرداختی‌ها بسیار کم شود. توجه شود که اولویت واریزی ما برای کلزاکاران است.

وی در جواب سوال اینکه آیا نمی‌توان بازه زمانی برای پرداخت کشاورزان مشخص کرد گفت: به دلیل آنکه برای پرداخت این مطالبات باید درآمد از طریق مالیات و فروش نفت احصا شود، نمی‌توانیم بازه زمانی برای پرداخت آن مشخص کنیم.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها