کد خبر: 412467
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۷ ۰۹:۵۸:۰۰
| |

قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران در راه است؟/ 5 نکته درباره قطعنامه جدید

بلومبرگ نوشت: با پیش‌نهاد سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک قطع‌نامه تک‌صفحه‌ای علیه ایران صادر می‌کند و از ایران می‌خواهند با آژانس هم‌کاری کند.

قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران در راه است؟/ 5 نکته درباره قطعنامه جدید
کد خبر: 412467
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۷ ۰۹:۵۸:۰۰

اعتمادآنلاین| اخباری مبنی بر احتمال صدور یک قطعنامه جدید علیه ایران در رسانه‌های خارجی منتشر شده است. گفته می‌‌شود پس‌از هشت‌سال، آژانس انرژی اتمی می‌خواهد علیه ایران قطع‌نامه صادر کند.

شبکه بلومبرگ، خبر داده با پیش‌نهاد سه‌کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه، شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یک قطع‌نامه تک‌صفحه‌ای علیه ایران صادر می‌کند و از ایران می‌خواهند با آژانس هم‌کاری کند.

از سال 2012 تاکنون، شورای حکام آژانس انرژی اتمی علیه ایران قطع‌نامه‌ای صادر نکرده بود.

رافائل گروسی، مدیر کل آژانس، در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس، گفته: «بیش از چهارماه است که ایران مانع دسترسی بازرس‌های ما به دو مرکز هسته‌ای می‌شود و برای شفاف‌کردن فعالیت‌ها و مواد‌هسته‌ای‌اش هم‌کاری نمی‌کند.»

گروسی، از زمانی که مدیرکل آژانس شده، در هردو گزارشی که داده مدعی‌شده ایران برای بازرسی برخی مرکزهای هسته‌ای‌اش هم‌کاری نمی‌کند و خواستار هم‌کاری فوری و کامل ایران شده.

اما چه‌شد که ماجرا به این‌جا رسید؟ نخست‌وزیر اسراییل، بنیامین نتانیاهو در بهار 1397 مدعی شد، اسراییلی‌ها توانسته‌‌اند ده‌ها هزار سند و سی‌دی از آرشیو اتمی ایران بدزدند و به اسراییل ببرند.

نتانیاهو، مدعی‌شد بنابر این اسناد، ایران می‌خواسته به سلاح هسته‌ای برسد و از سال 1394 و پس‌از بستن قرارداد برجام هم این اسناد را از بین نبرد و آن را در انباری در شورآباد تهران پنهان کرد.

او همان‌زمان مدعی شد ایران در تورقوزآباد تهران انبار هسته‌ای پنهانی داشته؛ مقام‌های کشورمان این ادعا را «نادرست» خواندند و گفتند نتانیاهو سرکار گذاشته‌شده.

اما آژانس پس‌از بازرسی از این مرکز اعلام کرد ردپای اورانیوم غنی‌‌شده را در تورقوزآباد یافته و در دوسال اخیر بر سر این‌که این اورانیوم از کجا آمده و به کجا رفته، میان مقام‌های کشورمان و آژانس اختلاف هست.

شورای حکام آژانس انرژی اتمی، با 35عضو، اختیار حکمیت و صادرکردن حکم درباره کارهای هسته‌ای را دارد و می‌تواند درباره گزارش‌هایی که بدان رسیده، تصمیم بگیرد و برخی مساله‌ها را به شورای امنیت سازمان‌ملل حواله دهد.

فعلا احتمالا شورای حکام، نمی‌خواهد پرونده ایران را به شورای‌امنیت سازمان ملل احاله دهد اما همین‌که پس‌از هشت‌سال قطع‌نامه‌ای علیه ایران صادر می‌شود، اتفاق تازه‌ای در پرونده ایران است.

البته سخن‌گوی وزارت‌امورخارجی کشورمان تهدید کرد: «اگر آژانس تصمیم غیرسازنده‌ای درباره ایران بگیرد، احتمالا ایران واکنش درخوری نشان می‌دهد... خودشان حدس خواهند زد که این تصمیم چیست.»

منبع: روزآروز

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها