کد خبر: 412657
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۰۹:۳۱:۰۰
| |

محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم:

دوچرخه‌سورای زنان در خیابان با ماشین سواری آنها هیچ فرقی نمی‌کند

عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: ترویج خرافات کار افراد جاهل است اما اینکه عده‌ای که عالم به دین هستند مواردی نظیر دوچرخه سواری زنان را حرام اعلام می‌کنند، لذا این قضیه کار جاهلان نیست.

دوچرخه‌سورای زنان در خیابان با ماشین سواری آنها هیچ فرقی نمی‌کند
کد خبر: 412657
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۰۹:۳۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدتقی فاضل میبدی، عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در پاسخ به اینکه ترویج خرافه‌پرستی چه آسیبی به کشور وارد می کند؟ گفت: برخی با هدف تمسخر و توهین به اسلام خرافاتی نظیر مراسم گرفتن برای زعفر جنی را مطرح می‌کنند، همچنین افرادی براساس جهل به اسلام نیز چنین صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند، دسته سوم افرادی هستند که با هدف بسته شدن اینستاگرام برخی موارد خرافی را از طریق آن نشر می‌دهند، که به بهانه توهین به اسلام آن را ببندند. لذا احتمالات زیادی در خصوص این قضیه وجود دارد.

این مدرس دانشگاه افزود: طرح مباحث خرافاتی در اینستاگرام هیچ‌گونه توجیه عقلانی و شرعی ندارد و باید مقابل این قبیل اقدامات ایستاد. بنابراین نهادهای فرهنگی و اسلامی که در زمینه دین کار می‌کنند باید در برابر خرافاتی که به این صورت در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، ایستادگی کنند. در واقع مسائلی نظیر زعفر جنی نه تنها ساختگی است و ریشه‌ای در دین ندارد بلکه به نوعی بدعت در دین اسلام و دروغ محض است. عده‌ای در طول تاریخ برای اینکه قدرت را در دست داشته باشند، مردم را با این مسائل سرگرم می‌کردند.

فاضل‌میبدی ضمن تاکید بر خطر خرافات برای دین تصریح کرد: همانطور که خرافات برای دین خطرناک است اینکه به نام دین جلوی بسیاری از کارهایی را بگیریم که دین حرام نکرده، هم خطرناک و بدعت است. ترویج خرافات کار افراد جاهل است اما اینکه عده‌ای که عالم به دین هستند مواردی نظیر دوچرخه سواری زنان را حرام اعلام می‌کنند، لذا این قضیه کار جاهلان نیست.

این پژوهشگر دین ادامه داد: به شخصه معتقد هستم که نباید چنین فتواهایی در جامعه ما صادر شود چرا که دوچرخه‌سورای زنان در خیابان با ماشین سواری آنها هیچ فرقی نمی‌کند، در واقع تفاوتی نمی‌کند مرکبی که انسان سوار می‌شود ماشین، موتور و یا دوچرخه باشد. خانمی که سوار دوچرخه می‌شود یا به خاطر صرفه‌جویی است و نمی‌خواهد هوا را آلوده کند یا اینکه می‌خواهد ورزش کند، لذا از هر جهت این خانم عمل خلاف شرعی را مرتکب نشده است و اینکه به حجاب این خانم گیر بدهیم، شرعی و عقلی نیست و به نفع کشور و اسلام نیست.


فاضل‌میبدی با اشاره به حفظ حریم شخصی افراد اظهار کرد: بنابراین باید اجازه داد که انسان‌ها تا مادامی که اقدامی خلاف نظم عمومی انجام نداده‌اند، در زندگی خود تفریح داشته باشند. خانمی که حجاب وی اشکال داشته باشد نظم عمومی را بهم نمی‌زند، اگر هم معصیت کرده، خودش کرده ما نباید خانمی را مجبور کنیم که سوار دوچرخه نشود و حجابش را حفظ کند، افراد اگر خواهان اصلاح هستند بهتر است کار فرهنگی کنند. زن یک انسان است که در جامعه حقوقی نظیر ورزش، تفریح، گفتگو و همنشینی با غیر خود را دارد، این مواردی که صدسال گذشته در فرهنگ ما بوده است نباید امروز به نام دین در جامعه ترویج پیدا کند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها