تسهیلات ترکیه برای مقابله کسب و کارها با کووید 19 چه بود؟

تعویق پرداخت مالیات، سهم بیمه تامین اجتماعی و تمدید بازپرداخت وام‌ها شماری از راهکارهایی است که ترکیه برای مقابله کسب و کارها برابر کووید 19 اتخاذ کرده است.

تسهیلات ترکیه برای مقابله کسب و کارها با کووید 19 چه بود؟
کد خبر: 412666
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۰۹:۵۲:۰۰

اعتمادآنلاین| با همه‌گیری بیماری کووید 19، ترکیه تسهیلاتی برای عبور کسب و کارها از بحران فراهم آورد. اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گزارشی این تسهیلات را شرح داده است.

بنا بر این گزارش، ترکیه با شیوع ویروس کرونا و در مضیقه قرار گرفتن کسب و کارها، مهلت زمانی ثبت نام و ارائه اظهارنامه مالیات بر درآمد اشخاص را تمدید کرد. همچنین مودیان مالیاتی که به‌طور مستقیم از شیوع کووید-19 متاثر شده‌اند، از شرایط فورس‌ماژور مندرج در قانون مالیاتی که ناظر به انجام نشدن تعهدات مالیاتی به دلیل بروز حوادث غیرمترقبه و غیرقابل پیش بینی است، بهره‌مند می‌شوند. علاوه بر این با توجه به محدودیت‌های عبور و مرور برقرار شده برای شهروندان بالای 65 سال و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن، این افراد نیز از شرایط فورس‌ماژور مندرج در قانون مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

این گزارش می‌افزاید: در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن 2020، پرداخت مالیات بر ارزش افزوده و سهم بیمه تامین اجتماعی برای بخش‌های منتخب به مدت 6 ماه به تعویق افتاده است. بنگاه‌های تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده، ماسک‌های پزشکی و سایر مواد محافظتی برای کارکنان بهداشت، 6 میلیون لیر به ازای هر بنگاه دریافت می‌کنند. به بانک‌ها نسبت به طبقه‌بندی مطالبات غیرجاری از نوع مطالبات سررسید گذشته حتی اگر بیش از 30 روز از تاریخ سررسید آنها باشد، امکان انعطاف‌پذیری داده شده است.

ترکیه بازپرداخت اصل مبلغ وام و سود آن را به مدت سه ماه تمدید کرد و نسبت میزان وام مورد درخواست به ارزش وثیقه را از 80 درصد به 90 درصد افزایش داد.

نشست وزرای دفاع و خارجه روسیه و ترکیه به تعویق افتاد


کاهش حداقل نسبت پیش‌پرداخت در معاملات کارت اعتباری از 30درصد به 20درصد توسط آژانس مقررات و نظارت بانکی ترکیه و امکان به تعویق انداختن بازپرداخت بدهی‌های دارندگان کارت‌های مجاز تا دسامبر سال 2020 از دیگر تسهیلات کرونایی ترکیه است.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در ادامه این گزارش شرح می‌دهد که انجمن بانکی ترکیه از بانک‌های عضو دعوت کرد تا درخواست‌های وام شرکت‌های سهامی، بنگاه‌های کوچک و متوسط و مشتریان فردی خود را به سرعت پردازش و ارزیابی کنند، فرصت‌ها و شرایط دسترسی به اعتبار را بهبود بخشند، کانال‌های مربوط به اعتبارات را باز نگه دارند، شرایط مورد نیاز انعطاف‌پذیری را برای تعیین سررسیدها، بازپرداخت‌ها، پرداخت اقساطی و الزامات وثیقه فراهم کنند و درخواست‌های بازسازی را در مدت زمان کوتاهی نهایی کنند. همچنین به صادرکنندگان کمک مالی در جهت حفظ ظرفیت اعطا شود.

در همین راستا 16 مارس، بانک مرکزی ترکیه (CBRT) طرحی با عنوان «اقدامات علیه تاثیرات اقتصادی و مالی کووید-19 را ارائه کرد که شامل کاهش نرخ بهره سیاستی بانک از 10/75 درصد به 9/75 درصد می‌شود.

افزایش محدودیت نقدینگی فروشندگان اولیه در عملیات بازار آزاد در طرحی با عنوان «اقدامات علیه تاثیرات اقتصادی و مالی کووید 19، آمادگی بانک‌ها برای تزریق نقدینگی از طریق انجام عملیات بازخرید یا ریپو با سررسید حداکثر 91 روز در طرحی را تحت عنوان «اقدامات علیه تاثیرات اقتصادی و مالی کووید 19» دیگر اقداماتی است که می‌توان از آن نام برد.

با اقدامات پی‌در‌پی در تاریخ 28 فوریه، 13 مارس، و 23 مارس 2020، هیات مدیره بازارهای سرمایه ترکیه، برای کنترل نوسانات قیمت، ممنوعیت فروش کوتاه مدت را اعمال کردند. همچنین سخت‌گیری‌هایی برای متوقف‌کنندگان چرخه برخی از معاملات اعمال شده است، اجازه انعطاف‌پذیری بیشتر برای معاملات تجاری حاشیه‌ای داده شد، شرایط جدیدی برای عرضه‌کنندگان سهام ایجاد شد که بدون محدودیت سهام خود را بازخرید کنند. دوره‌های گزارش صورت‌های مالی توسط شرکت‌های مدیریت سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و معاملات بازار سرمایه در بورس کالا یا دیگر بازارهای سازمان‌یافته، نیز تمدید شد.

کاهش نسبت ذخیره ارزی برای بانک‌هایی که از شرایط رشد اعتبار واقعی برخوردارند به میزان 500 واحد پایه در طرحی با عنوان «اقدامات علیه تاثیرات اقتصادی و مالی کووید-19»، کاهش سختگیری در مورد رعایت نسبت کفایت سرمایه الزامی بانک‌ها و افزایش حداقل حقوق بازنشستگی از 1000 لیر به 1500 لیر (معادل 230دلار آمریکا) از دیگر اقدامات حمایتی ترکیه در مقابله با کووید19 بود.

مبلغ کمک هزینه گذران تعطیلات بازنشستگان یک ماه زودتر، به جای ماه مه در آوریل 2020 پرداخت شد. بودجه تکمیلی 2.1میلیارد لیر ترکیه (308 میلیون دلار آمریکا) برای خانواده‌های نیازمند اختصاص یافت و 2/1 میلیون خانواده، 1000 لیر ترکیه (معادل 154 دلار آمریکا) دریافت کردند.

همچنین شهرداری‌ها، از جمله شهرداری‌های آنکارا و استانبول، طرح‌های همبستگی را معرفی کرده‌اند که در آن ساکنان محلی کمک‌های نقدی و غذایی را به خانواده‌های محلی نیازمند ارائه می‌دهند. در تاریخ 30 مارس، رئیس جمهور برای کمک به شهروندان دارای مشکل، کمپین ملی را راه‌اندازی کرد و از مشاغل و خانواده‌ها برای مشارکت سخاوتمندانه در این طرح دعوت کرد، تا تاریخ 6 آوریل 2020، حدود 1/5 میلیارد لیر در این صندوق جمع‌آوری شده است.

در 7 آوریل، پرداخت انتقالی برای کمک هزینه اجتماعی (از 1000 لیر «154دلار») برای 2/3 میلیون خانوار که مشمول شرایط 18 مارس نبودند و کارگرانی که شغل خود را از دست داده و فاقد بیمه بیکاری بودند، صورت پذیرفت.

از 7 آوریل 2020، خانواده‌های نیازمندی که دارای شرایط دریافت کمک از سایر برنامه‌های نبودند، می‌توانند درخواست کمک ویژه از صندوق همبستگی ملی را داشته باشند.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها