مصرف بنزین به مرز بحران باز می‌گردد؟

می‌توان شیوع کرونا و کاهش مصرف بنزین در روزهای کرونایی را فرصتی برای اصلاح سبد سوخت کشور دانست تا در آینده و با مهار کامل احتمالی ویروس کرونا و فعال شدن اقتصاد بعد از رکود کرونایی، دوباره شاهد بازگشت مصرف بنزین در کشور به مرز ظرفیت تولید نباشیم.

مصرف بنزین به مرز بحران باز می‌گردد؟
کد خبر: 412735
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۸ ۱۳:۰۷:۳۰

اعتمادآنلاین| در میانه سال گذشته مصرف بنزین آنچنان در کشور افزایش یافت که به هشداری برای خودکفایی بدست آمده با توان داخلی در تأمین بنزین تبدیل شده بود.

راهکار دولت برای مهار رشد افسارگسیخته مصرف بنزین و در کنار آن کنترل بحث قاچاق سوخت، بازگشت سهمیه بندی بود. آبان ماه سال 98 سهمیه بندی و بنزین دونرخی به سبد سوخت حمل و نقل کشور بازگشت. اگرچه در ماه‌های نخست، تحت تأثیر نرخ آزاد بنزین که نسبت به قبل از 24 آبان 98، رشدی 3 برابری داشت، مصرف بنزین با کاهش همراه بود، اما چیزی نگذشت که دوباره رشد مصرف بنزین در کشور از سر گرفته شد. در زمستان گذشته در برخی روزها مصرف بنزین به بیش از 85 میلیون لیتر در روز رسید، در حالی‌که ظرفیت تولید چیزی در حدود 105 میلیون لیتر در روز بود.

با شیوع ویروس کرونا از ابتدای اسفندماه و کاهش ترددهای بین شهری و شهری، مصرف بنزین در کشور بیش از 50 درصد کاهش یافت و متوسط مصرف بنزین در روزهای شیوع گسترده کرونا به زیر 50 میلیون لیتر در روز رسید.

با فعال شده چرخه حمل و نقل درون شهری و برون شهری دوباره رشد مصرف بنزین را در کشور شاهد هستیم اما هنوز به مصارف عجیب بیش از 85 میلیون لیتر در روز نرسیده‌ایم. می‌توان شیوع کرونا و کاهش مصرف بنزین در روزهای کرونایی را فرصتی برای اصلاح سبد سوخت کشور دانست تا در آینده و با مهار کامل احتمالی ویروس کرونا و فعال شدن اقتصاد بعد از رکود کرونایی، دوباره شاهد بازگشت مصرف بنزین در کشور به مرز ظرفیت تولید نباشیم.

با توجه به منابع قابل توجه گازی در کشور و وجود خطوط لوله به صورت شریان حیاتی انتقال گاز در سراسر پهنه کشور، ظرفیت بسیاری برای استفاده از سوخت CNG و جایگزینی آن با بنزین وجود دارد.

در حال حاضر حدود 21 میلیون مترمکعب در روز سوخت CNG به صورت متوسط در کشور مصرف می شود که این میزان مصرف CNG، از مصرف 21 میلیون لیتر سوخت معادل بنزین جلوگیری کرده است.

با استفاده از ظرفیت‌های ایجاده شده در بخش CNG‌ در ایران، می توان مصرف این سوخت را برای جایگزینی با بنزین، به دوبرابرمصرف فعلی افزایش داد. در کنار زیرساخت‌های سخت‌افزاری ایجاد شده در این بخش، با صدور مصوبه شورای عالی اقتصاد در میانه سال گذشته به منظور گازسوز کردن رایگان بیش از 1 میلیون و 400 هزار خودرو و با رونمایی از سامانه مربوطه در تارنمای gcr.niopdc.ir در ابتدای سال جاری، می توان از فرصت بدست آمده، برای اصلاح سبد سوخت کشور با افزایش سهم CNG در سبد سوخت بخش حمل و نقل استفاده کرد.

منبع: تسنیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها