«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

ویروس کرونا| آیا کرونا روابط بین‌الملل را تغییر می‌دهد؟

تمامی تحلیلگران و پژوهشگران بر این باورند که جهان بعد از ویروس کرونا همانند جهان قبل از ویروس کرونا نخواهد بود، با این اوصاف در دوره بعد از ویروس کرونا باید منتظر چه نوع تحولاتی در بعد روابط بین‌الملل باشیم؟

ویروس کرونا| آیا کرونا روابط بین‌الملل را تغییر می‌دهد؟
کد خبر: 412898
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ۰۸:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| تمامی تحلیلگران و پژوهشگران بر این باورند که جهان بعد از ویروس کرونا همانند جهان قبل از ویروس کرونا نخواهد بود، با این اوصاف در دوره بعد از ویروس کرونا باید منتظر چه نوع تحولاتی در بعد روابط بین‌الملل باشیم؟

به گزارش اعتمادآنلاین، دکتر محمد السقاف در تحلیلی که در روزنامه الشرق‌الاوسط منتشر شد به بررسی این مساله پرداخته و از منظر روابط بین‌الملل در دوره بعد از ویروس کرونا پرسش‌هایی در این زمینه مطرح کرده است.

نویسنده می‌پرسد: آیا این تحولات پیش از شیوع ویروس کرونا رقم خورده و این ویروس صرفاً به آن سرعت بخشیده است؟ آیا جهان بعد از ویروس کرونا به سوی بهتر شدن خواهد رفت؟ آیا جهان دوقطبی که سالیان درازی بر ساختار روابط بین‌الملل حاکم بود ادامه حیات پیدا خواهد کرد یا شاهد جهانی چندقطبی خواهیم بود؟

به اعتقاد نویسنده، به چند دلیل بسیار دشوار است که بتوان قاطعانه به این پرسش‌ها پاسخ داد.

یکی از این علل مربوط به ویروس کروناست که هنوز زمان مشخصی برای کشف واکسن آن یا دارویی برای معالجه‌اش تعیین نشده است.

همچنین در حال حاضر تشخیص دقیق تبعات اقتصادی، مالی و اجتماعی شیوع ویروس کرونا بر کشورهای پیشرفته‌ای همچون ایالات متحده، چین، روسیه و اتحادیه اروپا امکان‌پذیر نیست، از این رو نمی‌توان مشخص کرد بعد از بحران فعلی، جایگاه کشورهای مزبور در روابط بین‌الملل و معادلات فیمابین قدرت‌ها کجا خواهد بود.

روزگاری آفتاب در سرزمین‌های تحت حاکمیت امپراتوری بریتانیا هرگز غروب نمی‌کرد، اما بعد از جنگ جهانی دوم این کشور به همراه فرانسه از یک ابرقدرت به قدرت‌های متوسط در جهان تبدیل شدند؛ بنابراین احتمال تغییر جایگاه و وزن قدرت‌های فعلی جهان نیز وجود دارد.

این امر می‌تواند در مورد تاثیرگذاری برخی از سازمان‌ها و موسسات بین‌المللی که تا به امروز در قبضه قدرت‌های بزرگ جهانی بود و جایگاه خاصی در روابط بین‌الملل دارند از جمله سازمان ملل متحد و سازمان‌های تابعه آن، همچون سازمان بهداشت جهانی و دادگاه کیفری بین‌المللی، دادگاه جنایات بین‌المللی و... نیز دخیل باشد.

این در حالی است که جهان چندقطبی یا همان «بی 5» که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه اواخر سال 2019 خواستار به رسمیت شناخته شدن آن شده بود در مقابل شکل‌گیری دوقطبی آمریکایی-چینی قرار گرفته است.

گرچه با شیوع ویروس کرونا پرداختن به جهان پنج‌قطبی مسکوت ماند، اما امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه با اتکا به این ایده بر اهمیت همکاری پنج‌جانبه اعضای دائمی شورای امنیت برای مقابله با ویروس کرونا تاکید کرد که مورد استقبال آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد نیز واقع شد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها