تحریم‌ها سهم ایران از تامین انرژی آفریقای جنوبی را کاهش داد

مریم سلطانی در مورد رابطه اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی گفت: پس از انقلاب به دلیل حکومت رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، روابط ایران با این کشور قطع بود و بعد از پیروزی نلسون ماندلا بتدریج روابط سیاسی ایران گسترش یافت. اما روابط اقتصادی ناقص و بدون عملیات مناسبی باقی مانده بود.

تحریم‌ها سهم ایران از تامین انرژی آفریقای جنوبی را کاهش داد
کد خبر: 412914
|
۱۳۹۹/۰۳/۲۹ ۱۰:۲۶:۲۱

اعتمادآنلاین| عضو کمیته مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی گفت: روش‌های پراکنده و بدون برنامه باعث شده تجار و بازرگانان ایرانی عملا هیچ نوع حمایتی را از مسئولین دریافت نکنند و به همین دلیل جذابیت حضور در قاره آفریقا از دست رفته، به طوری که منافع ملی و اقتصادی ایران در این قاره و بویژه آفریقای جنوبی به عنوان کشوری مهم در قاره نادیده گرفته شده است.

مریم سلطانی در مورد رابطه اقتصادی ایران و آفریقای جنوبی اظهار داشت: پس از انقلاب به دلیل حکومت رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، روابط ایران با این کشور قطع بود و بعد از پیروزی نلسون ماندلا بتدریج روابط سیاسی ایران گسترش یافت. اما روابط اقتصادی ناقص و بدون عملیات مناسبی باقی مانده بود.

وی ادامه داد: در اتاق بازرگانی ایران تلاش‌هایی صورت گرفت تا این روابط گسترش پیدا کند. این روابط به همت وزارت خارجه در قالب کمیسیون مشترکی شامل وزرای خارجه دو کشور با محوریت وزارت علوم به صورت مدون و ممتد برگزار شد که متاسفانه به دلیل تحریم‌ها این کمیسیون‌ها چندان کارآمد نبود.

عضو کمیته مشترک بازرگانی ایران و آفریقای جنوبی تصریح کرد: با توجه به موقعیت آفریقای جنوبی به عنوان تامین‌کننده اصلی جنوب قاره افریقا، کشورهای زیادی را ناگزیر واردکننده از این کشور کرده است. بنادر مهم، صنعت پیشرفته معدنی، صنایع نظامی، جزء اصلی‌ترین امتیازات این کشور است. ایران جزء تامین کنندگان نفت و انرژی این کشور به صورت سنتی است که این مهم هر روز به دلیل تحریم‌ها کمتر می‌شود.

وی با انتقاد از عملکرد ضعیف نهادهای اقتصادی در بسط روابط با آفریقا اظهار داشت: متاسفانه سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه، نمایندگی‌های جمهوری اسلامی در قاره سیاه و بخش خصوصی به دنبال آن، استراتژی مشخص و مدونی برای حضور قاطع و پررنگ در کشورهای بزرگ آفریقایی ندارند و کشور آفریقای جنوبی هم به همین دلیل بازارهای خود را به شرکت‌های اروپایی، چین و ترکیه واگذار کرده است و اغلب تولیدات این کشورها و پیمانکاران و سرمایه گذاران آنها، فعالیت دقیق و گسترده‌ای در آفریقای جنوبی دارند.

سلطانی ادامه داد: روش‌های پراکنده و بدون برنامه باعث شده تجار و بازرگانان ایرانی عملا هیچ نوع حمایتی را از مسئولین دریافت نکنند و به همین دلیل جذابیت حضور در قاره آفریقا از دست رفته است. به طوری که منافع ملی و اقتصادی ایران در این قاره و بویژه آفریقای جنوبی به عنوان کشوری مهم در قاره نادیده گرفته شده است. پیشنهادات مهمی مانند برگزاری نمایشگاه دائم محصولات تولیدی ایران در افریقای جنوبی، حمایت شرکت‌های ایرانی و حضور ایرانیان در این کشور، حمایت سیاسی و اقتصادی از این شرکت‌ها، ایجاد کوریدور هوایی و دریایی،...بارها ارائه شده که متاسفانه تا امروز نادیده گرفته است.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: امیدواریم بنا به سیاست درون‌گرایی و برون‌زایی در اقتصاد مقاومتی و جهش تولید، دستگاه‌های دولتی با حمایت جدی و مشفقانه از بخش خصوصی، استفاده از این قاره را در عرصه اقتصادی و سیاسی که در راستای امنیت ملی و چشم انداز 1404 است را سرلوحه عمل خود قرار دهند. از همین روی تشکیل یک میز اقتصادی افریقای جنوبی در وزارت خارجه با حضور همه بازیگران دولتی و خصوصی امری واجب و هوشمندانه است.

منبع: ایلنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها