کد خبر: 412968
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ۰۸:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

تغذیه| میزان تحصیلات حتی با داشتن وضع اقتصادی ضعیف با تغذیه مناسب ارتباط دارد

مطالعه‌ای که در 12 کشور اروپایی انجام شده نشان داده است که میزان تحصیلات فرد در داشتن تغذیه مناسب نقش مستقیم دارد. این رابطه هنگامی که فرد سطح اقتصادی ضعیفی نیز داشته باشد صادق است.

تغذیه| میزان تحصیلات حتی با داشتن وضع اقتصادی ضعیف با تغذیه مناسب ارتباط دارد
کد خبر: 412968
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۶ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تغذیه و تحصیلات شاید در نگاه اول ربط چندانی به هم نداشته باشند. اما مطالعه‌ای که درباره تغذیه افراد در کشورهای فقیر انجام شده نشان داده که میزان تحصیلات بر رژیم غذایی تاثیر دارد. براساس تحقیقات جدید و با بررسی داده‌های تغذیه ‌ای اروپا، به نظر می‌رسد که وضعیت تحصیلی تأثیر مثبتی در رژیم غذایی سالم به‌ خصوص در کشورهای کم درآمد دارد.

اعتمادآنلاین به نقل از «Science Daily» گزارش می‌دهد که محققان دانشگاه لیدز با استفاده از داده‌های 27 هزار و 334 نفر از 12 کشور اروپایی که با همکاری دفتر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا (WHO اروپا) جمع‌آوری شده، رابطه بین وضعیت اقتصادی، آموزش و رژیم را مورد بررسی قرار داده‌اند.

این پژوهش که در PLOS ONE منتشر شده، برای اولین بار نشان می‌دهد که وضعیت تحصیلات عالی در رژیم غذایی نامناسب در کشورهای اروپایی با درآمد پایین تاثیر دارد. با افزایش سطح تحصیلات فردی، میزان دریافت مواد غذایی به ویژه تمایل به مصرف آهن و فولات (folate) نیز بیشتر می‌شود.

تغذیه

این یافته‌ها نشان می‌دهد که باید سیاست‌های کارآمدی برای حمایت از تغذیه مناسب و اولویت‌دهی به گروه‌های کمتر تحصیل کرده را تبیین کرد.

رژیم غذایی ضعیف و سوءتغذیه مرتبط با بیماری‌های غیر واگیردار، مانند چاقی، فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی عروقی، باعث ایجاد مشکلات عمده سلامتی در سراسر اروپا می‌شود. در سال 2018، 59 درصد از بزرگسالان در منطقه اروپا دچار اضافه وزن یا چاقی و بیماری‌های غیر واگیردار شدند که همین علت اصلی بیماری، مرگ و ناتوانی آنها شده‌اند.

سازمان بهداشت جهانی کشورها را برای انجام نظرسنجی‌های رژیم ملی تشویق می‌کند تا بتوان از داده‌های آنها برای تبیین سیاست‌های بهداشت عمومی و برای جلوگیری از بروز چنین بیماری‌هایی استفاده کرد.

این اولین بار است که تلفیقی از داده‌های ملی برای بررسی رژیم غذایی کشورهای عضو سازمان بهداشت جهانی اروپا در تمام مناطق اروپا جمع آوری شده است. این یافته‌ها بزرگترین مجموعه داده‌های تحلیل رژیم غذایی در سراسر اروپا و منبع مهمی برای سیاست‌گذاری‌های آینده خواهد بود.

تغذیه

نویسنده اصلی این تحقیق، دکتر هالی ریپین (Holly Rippin)، این پژوهش را در حالی آغاز کرد که محقق تحصیلات تکمیلی در دانشکده علوم غذا و تغذیه در لیدز بود. او هم اکنون از مشاوران سازمان بهداشت جهانی است. ریپین گفت: «مطالعه ما نشان می‌دهد که درآمد افراد و کیفیت رژیم غذایی بهم مرتبط است و آموزش می‌تواند از سلامت جامعه در برابر اثرات منفی بلند مدت تغذیه نامناسب محافظت کند. استراتژی‌های حمایت از آموزش گروه‌های کمتر تحصیل کرده و کشورهای با درآمد پایین می‌تواند در بهبود تغذیه، به ویژه در گروه‌های محروم مؤثر باشد.»

نویسنده دوم جنت کید (Janet Cade)، استاد اپیدمیولوژی تغذیه و بهداشت عمومی لیدز، گفت: «این تحقیق تلاشی مشترک

بین 12 کشور اروپایی بود. امیدواریم که سیاست‌‌گذاران سراسر اروپا از این اطلاعات برای بهبود استراتژی‌های تغذیه در آینده استفاده کنند و گروه‌های آسیب پذیر را در اولویت قرار دهند.»

مطالعه انجام شده نشان داد که افرادی که از سطح تحصیلی بالاتری برخوردار هستند، فارغ از سطح اقتصادی‌شان، تغذیه مناسب‌تری دارند و هر چه میزان مطالعه کمتر باشد رژیم غذایی نامناسب و سبک زندگی ضعیفی برای فرد ایجاد می‌کند. کشورهای اروپایی درصدد هستند تا بتوانند با بالا بردن معلومات افراد به رژیم غذایی آنها نیز کمک کنند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها