کد خبر: 413053
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۰ ۰۶:۴۰:۰۰
| |

دستاوردهای پهپادی ایران، قسمت ۱

بلای جان داعش در سوریه، مرزبان همیشه بیدار در شرق ایران / پهپاد شاهد 129 در یک نگاه+ عکس و ویدئو

در ادامه نگاهی به پهپاد شاهد 129 می‌اندازیم.

بلای جان داعش در سوریه، مرزبان همیشه بیدار در شرق ایران / پهپاد شاهد 129 در یک نگاه+ عکس و ویدئو
کد خبر: 413053
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۰ ۰۶:۴۰:۰۰

اعتمادآنلاین| این پهپاد ساخت صنایع هوایی قدس است زیرمجموعه نیروی هوافضاس سپاه که در سال 91 با حضور سرلشکر جعفری و سردار حاجی زاده رونمایی شد. طول این پهپاد 8 متر و فاصله دو سر بال 16 متر و قطر بدنه شاهد 129، 65 الی 75 سانتیمتر تخمین زده می‌شود. این پهپاد در دو نوع تولید انبوه و ارتباط ماهواره‌ای در نیروی هوافضای سپاه به کار گرفته می شود.

بدنه پهپاد شاهد 129 از جنس کامپوزیتی بوده و از یک پیشرانه پیشرفته چهار سیلندر پیستونی با نام روتاکس 914 (Rotax 914) بهره می‌برد که توانایی حمل 4 موشک هوشمند سدید با وزنی در مجموع 400 کیلوگرم را دارد. همچنین ملخ موتور این پهپاد سه پره است. سکان این پهپاد به صورت وی شکل طراحی شده است.

سامانه کنترل و ارتباط این پهپاد ساخت صنایع صاایران بوده و دوربین نظارتی و هدفگیری آن را صنایع اپتیک ایران با نام عقاب-6 ساخته و بر روی آن نصب کرده است.

از دیگر ویژگی‌های این پرنده می‌توان به دقت در هدف‌گیری با شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر، سقف پروازی 25000 فوت (7620 متر)، یک شبانه روز مداومت پروازی با هر بار سوختگیری، هزینه بسیار پایین ماموریت‌ها و قابلیت نشستن در تمام فرودگاه‌ها را دارا می‌باشد.

پپ

‌می‌توان از این پرنده بدون سرنشین در مقابله با تروریست‌ها، کشف و شناسایی در مرز‌های آبی و خاکی، مسائل زیست‌محیطی، نقشه‌برداری و تهیه عکس‌های هوایی نیز استفاده کرد همچنین این پهباد نسخه‌ای مجهز به هدایت ماهواره‌ای دارد.

تعداد پهپادهای شاهد‌ 129 در حدود 40 فروند تخمین زده می‌شود که این پهپاد‌ها در شهر‌های ارومیه، سمنان، کنارک، بندرعباس، ابوموسی و دمشق حضور دارند.

پپ

به گفته سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، پهپاد «شاهد 129» با مداومت پروازی 24 ساعت و شعاع عملیاتی 1700 کیلومتر می‌تواند مأموریت‌های خود را در حوزه‌های شناسایی و رزمی انجام دهد. کنترل و هدایت این پهپاد توسط مراکز قابل حمل کنترل زمینی از راه دور انجام پذیر می‌باشد. قدرت پیشرانه این هواپیما توسط یک موتور توربوپراپ با مصرف سوخت بنزین سوپر تأمین می‌شود که این خود در کاهش هزینه‌های عملیات تأثیر بسزایی داراست.

این پهپاد در مرزهای شرقی ایران و کشور سوریه علیه نیروهای داعش به کار گرفته شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها