کد خبر: 413090
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۳:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

آمریکا| 3 سناریوی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 چیست؟

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نزد بسیاری از کشورهای جهان حائز اهمیت است و هر یک از این کشورها فارغ از مواضع و نوع رابطه‌ای که با این ابرقدرت جهانی دارند، برنامه‌هایی برای سناریوهای این انتخابات طراحی می‌کنند.

آمریکا| 3 سناریوی انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 چیست؟
کد خبر: 413090
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۳:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| آمریکا تا چند ماه دیگر یکی از مهم ترین انتخابات های تاریخ خود را برگزار می کند. نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا نزد بسیاری از کشورهای جهان حائز اهمیت است و هر یک از این کشورها فارغ از مواضع و نوع رابطه‌ای که با آمریکا به عنوان ابرقدرت جهانی دارند، برنامه‌هایی برای سناریوهای این انتخابات طراحی می‌کنند.

به گزارش اعتمادآنلاین، مرکز تحقیقات راهبردی مصر در جدیدترین پژوهش خود سه سناریوی کلی راجع به سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سایه گسترش اعتراضات ضد نژادپرستی در این کشور مطرح کرده و آنها را به بررسی گذاشته است.

«مها علام» پژوهشگر این مرکز که این تحقیق را تهیه کرده، با اشاره به موج اعتراضاتی که سرتاسر آمریکا را در بر گرفته، آن را گسترده‌ترین اعتراضات داخلی ایالات متحده از دهه 60 میلادی تاکنون توصیف کرد.

سناریوی اول: تعلیق انتخابات پیش رو

داده‌های این سناریو نشان می‌دهند ایالات متحده بعد از جنگ داخلی، بدترین شرایط خود را در طول تاریخ تجربه می‌کند.

شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور باعث شد ایالات متحده آمریکا در صدر لیست کشورهای مبتلا به این بیماری دسته‌بندی شود و رکورددار میزان مبتلایان و قربانیان این ویروس به شمار رود.

این مساله به خودی خود مشکلاتی از سوءمدیریت گرفته تا زیان‌های هنگفت اقتصادی به بار آورده است.

در این شرایط نگرانی و بی‌اعتمادی‌ای را که بر جامعه آمریکا سایه افکنده است باید به مشکلات ویروس کرونا افزود.

در چنین اوضاع وخیمی، حادثه مرگ فلوید هم مزید بر علت شد تا مشکلات ریشه‌دار آمریکا به تهدیدی برای این کشور تبدیل شود.

تبعات شیوع ویروس کرونا در میان جامعه این کشور نوعی بی‌اعتمادی به مسئولان محلی و فدرال آمریکا به وجود آورده و مردم همواره مسئولان را به شکست در مدیریت بحران و نیز دخالت در افزایش مبتلایان سیاهپوست به ویروس کرونا متهم می‌کنند.

خطر تداخل گسترده بحران کرونا و تبعات آن از یک سو و بحران نابرابری و تبعیض ریشه‌دار در جامعه آمریکا از سوی دیگر به صورت تهدیدی برای ایالات متحده درآمده است.

در چنین وضعیتی طرفداران این سناریو بر این پندارند که صحنه پیچیده آمریکا در آستانه بحران‌های دیگری قرار دارد که بی‌شک مانعی در برابر انتخابات پیش رو خواهند بود.

این مشکل به مسائل حقوقی یا قانون اساسی مربوط نمی‌شود بلکه شرایط و واقعیت‌های روی زمین چنین امری را ایجاب می‌کنند.

همچنین این تصور که یکی از نامزدهای انتخابات یا هر دوی آنها به ویروس کرونا مبتلا شوند به هر شکل نه تنها منجر به تعلیق انتخابات خواهد شد بلکه روند انتخابات و سیاست این کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

هرچند تحقق چنین سناریویی بسیار ضعیف است، اما به هر روی باید مد نظر قرار گیرد.

سناریوی دوم: پیروزی جو بایدن

این سناریو در چارچوب این فرضیه قرار دارد که بحران‌های دولت جمهوری‌خواه همگی به نفع نامزد دموکرات رقم می‌خورند.

بر اساس این نظریه، دولت سردرگم در مقابل ویروس کرونا و تبعات آن از جمله زیان‌های هنگفت اقتصادی امتیازاتی را در سبد جو بایدن، به عنوان آلترناتیو و جانشینِ در دسترس در انتخابات پیش رو، می‌ریزد.

همچنین اگر حادثه فلوید و اعتراضات مربوط به آن را هم نتیجه فرایند گفتمان تبعیض و سیاست‌های نژادپرستانه رئیس‌جمهور ترامپ تفسیر کنیم، پیامی با این مضمون به ما می‌رسد که: باید از طریق صندوق‌های رأی حاکمیت را از دست او خلاص کرد.

فارغ از اینها، اختلاف نظر ترامپ با برخی از مسئولان دموکرات، از جمله حاکمان ایالت‌های آمریکا، در مورد مسائل مختلف همچون نحوه تعامل با ویروس کرونا و مقابله با اعتراضات نیز می‌تواند دلیل ملموس و روشنی به اذهان عمومی در مورد جانشین نرم‌تر در مقایسه با روش خشونت‌آمیز و قاطعی که تحرکات ترامپ به آن توصیف می‌شود، ارائه کند.

در هر صورت، گسترش دامنه تظاهرات بیانگر این واقعیت است که در میان بخش وسیعی از جامعه آمریکا نارضایتی از دولت ترامپ موج می‌زند.

در کنار آن، بایدن نیز با استفاده از پیشینه سیاسی‌اش به عنوان معاون اولین رئیس‌جمهور سیاهپوست تاریخ ایالات متحده، این مهم را تقویت کرده و شاید با انتخاب یک معاون سیاهپوست در انتخابات پیش رو این راه را ادامه دهد و آرای آفریقایی‌تبارهای آمریکا را به سمت خود بکشاند.

سناریوی سوم: انتخاب دوباره‌ی ترامپ

این سناریو بر توانمندی ترامپ در تبدیل تهدید به فرصت خلاصه می‌شود و اینکه او قادر خواهد بود توجه به اشتباهات دولتش را در مورد شیوع ویروس کرونا از طریق برانگیختن موجی از اتهامات علیه سازمان بهداشت جهانی و چین منحرف کرده و چنین جلوه دهد که این اتفاق، اشتباه دولت او نبوده است.

ترامپ در حادثه فلوید نیز رفتار متوازنی از خود نشان داد و گرچه معترضان را متهم به خرابکاری و تروریسم کرد، اما حادثه را هم محکوم و دستور انجام تحقیقات و مجازات مقصران را صادر کرد.

در رابطه با گفتمان نژادپرستانه او نیز، این اتهام اثبات‌ناپذیر است، به خصوص که در آخرین سخنرانی وضعیت فدرال، او خود را رئیس‌جمهور تمام آمریکایی‌ها معرفی کرد.

فارغ از اینها، نباید فراموش کرد که شرایط اقتصادی و کاهش میانگین بیکاری میان سیاهپوستان و رنگین‌پوستان نیز در دوره ریاست جمهوری ترامپ رقم خورده و تا پیش از شیوع ویروس کرونا در بهترین حالت خود قرار داشت.

از سویی تجارب تاریخی گواه آن است که بسیاری از حوادث نژادپستانه در دوره دولت‌های دموکرات هم به وقوع پیوسته است؛ در حالی که افزایش تخریب، سرقت و چپاول فقط می‌تواند جایگاه دولت ترامپ را نزد اکثریت خاموش آمریکا ارتقا دهد، این خرابکاری‌ها می‌توانند بهانه خوبی برای توجیه زیان‌های مرتبط به اقدامات ضدکرونایی‌اش از جمله منع رفت و آمد، افزایش شمار قربانیان و ادامه فرسایش اقتصادی کشور نیز محسوب شوند.

در پایان این پژوهش آمده است: حوادث پی‌درپی در صحنه آمریکا باعث شکل‌گیری شرایط سیالی در این کشور شده و برهه کنونی را به مرحله‌ای سرنوشت‌ساز در تاریخ ایالات متحده تبدیل کرده است، مرحله‌ای که مستوجب توجه ویژه به تحولات سریعی است که هر از چندگاهی در این کشور به وقوع می‌پیوندد.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها