صلیب سرخ جهانی:

حمله به مراکز درمانی دسترسی افغان ها به درمان را به خطر انداخته است

به گفته کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزایش خشونتها و حمله به مراکز درمانی دسترسی میلیونها افغانی به درمان را در میانه شیوع ویروس کرونا به خطر انداخته است.

حمله به مراکز درمانی دسترسی افغان ها به درمان را به خطر انداخته است
کد خبر: 413133
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۰ ۱۱:۲۷:۳۳

اعتمادآنلاین| به نقل از گزارش کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از کابل، افزایش اخیر خشونت­ها در افغانستان در ترکیب با حملات هدف­مند به تأسیسات درمانی، تهدیدی­ است برای کاهش خدمات درمانی و یا جلوگیری از دسترسی به آن برای میلیون­ها شهروند افغان که اکنون با شیوع بیماری کووید-19 بیشتر از همیشه به چنین خدماتی نیاز دارند.

به گفته خوان پدرو شِرِر، رییس دفتر نمایندگی کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ درافغانستان "روند وقایع در افغانستان موجب نگرانی شدید شده است. پس از امیدواری به دلیل کاهش نسبی مخاصمات در بهمن و اسفند ماه گذشته، اکنون باز هم شاهد افزایش خشونت­ها هستیم. تلفات غیرنظامیان نیز در حال رشد است در حالیکه کشور با کووید-19 دست­‌وپنجه نرم می­‌کند."

افغانستان هم مانند خیلی از دیگر کشورهای جنگ­زده داری نظام درمانی از پا افتاده­ ای­ست که با مشکلاتی مانند پوشش محدود در مناطق جنگ­زده، مراقبت­های درمانی تخصصی ضعیف و اکنون شیوع کووید-19 مواجه است. حمله به کارکنان و تأسیسات درمانی، مانند حمله مرگباری که ماه پیش به یک زایشگاه تحت حمایت سازمان پزشکان بدون مرز در کابل صورت گرفت، فقط وضعیت را وخیم­تر می­‌کند.

به گفته رییس نمایندگی صلیب سرخ جهانی در کابل "کووید-19 حتی پیشرفته­‌ترین کشورهای جهان را هم به چالش کشیده است. در نتیجه، در کشوری که افراد مسلح به یک بیمارستان حمله می­کنند برای ارائه مراقبت­های درمانی کیفی در این زمینه هیچ شانسی وجود ندارد. اکنون در تأسیسات درمانی در مناطق درگیری و در زندان­هایی که مردم در آنها از قبل هم دسترسی محدودی به مراقبت­های درمانی داشته­اند، شاهد این بیماری هستیم."

در بزرگترین بیمارستان افغانستان یعنی بیمارستان منطقه­‌ای میرویس در قندهار که کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ در طول 20 سال گذشته از آن پشتیبانی نموده است، کارکنان کماکان به ارائه خدمات زایشگاهی و جراحی مجروحان جنگی ادامه می­‌دهند. با این حال به دلیل افزایش موارد ابتلا به کووید-19، این بیمارستان با وجود نرخ معمول مجروحان جنگی و زایمان اکنون با ظرفیت کمتری فعالیت می­کند.

بیمارستان منطقه­‌ای میرویس تنها بیمارستان منطقه است که به حدود 6 میلیون نفر در جنوب افغانستان خدمات ارائه می­‌دهد. بسیاری از بیماران، به خصوص در بخش جراحی، از مناطقی می­آیند که در آنها درگیری بین طالبان و نیروهای دولتی ادامه دارد.

در ضمن به شکلی نگران کننده تعداد قابل توجهی از موارد ابتلا به کووید-19 در افغانستان از میان پرسنل درمانی هستند، که خود بار و فشار بیشتری را بر کل سیستم تحمیل می­کند. معمولاً در بیمارستان میرویس کمبود ماسک و ژل ضدعفونی دست به چشم می­خورد چرا که شیوع بیماری خطوط تدارکاتی را مختل کرده است. به همین شکل اهدای خون کاهش یافته در حالیکه نیاز به خون نه.

ارین اوکانر، مدیرپروژه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در بیمارستان میرویس در این رابطه می‌گوید: «با چالش­‌هایی مانند اخلال در زنجیره تأمین مواجهیم ولی کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ می­تواند کمکهایی در این زمینه ارئه دهد. با این حال، راضی کردن اهداکنندگان خون برای خون دادن در بحبوحه کووید-19 چالش بزرگتری را رقم زده است.»

جنگ با کووید-19 نیازمند تعهد تمامی طرف­های درگیر است. کمیته بین­‌المللی صلیب سرخ از همه طرف­ها می­خواهد تا از واحدهای درمانی حمایت کرده و در جاهایی مانند زندان­ها که خدمات درمانی از همه جا ضعیف­تر است به تقویت نظام درمانی کمک کنند.

رییس نمایندگی صلیب سرخ جهانی در کابل با بیان اینکه "ما با دشمنی جهانی در جنگیم و در نتیجه به یک توافق کشوری برای تعیین چگونگی رسیدگی به مشکل کووید-19 نیاز داریم"، از تمام طرفین درگیری خواست با احترام کامل و بدون هیچ استثنا به حقوق بین­‌المللی بشردوستانه از غیرنظامیان حمایت کنند.

برای کمک به کاهش میزان شیوع کووید-19 در افغانستان، صلیب سرخ جهانی در همراهی با شرکای کاری از نهضت صلیب سرخ و هلال احمر فعالیتهای زیر را انجام داده است:

از بیمارستان کابل متعلق به جمعیت هلال احمر افغانستان (ARCS) با آموزش، کنترل آلودگی، بهداشت و پروتکل­های مراقبت از بیماران، تأمین تجهیزات و ارتقای بلندمدت زیرساخت­های برق، آب و فاضلاب و تأسیسات مدیریت پسماند، حمایت­‌های لازم را به عمل آورد.

به 12 بیمارستان صحرایی و واحدهای امدادی تجهیزات محافظت فردی شامل ماسک، دست­کش و ضدعفونی­ کننده اهدا و توصیه­‌های لازم برای کار ایمن در محیط آلوده به کووید-19 را به کارکنان بخش جراحی ارائه نمود.

در زندان­ها تجهیزات حفاظت فردی، تب­سنج­های غیرتماسی، اقلام درمانی و بهداشتی مانند کلرین، صابون و مواد شوینده اهدا کرد، و دستشویی­‌های لازم را احداث و نیز اتاق­های ایزوله را بازسازی و مرمت کرد، و در حال بهسازی سیستم تهویه می­باشد.

در هفت مرکز توانبخشی جسمی سازمان در افغانستان اقلام بهداشتی توزیع نمود تا در جایی که هزاران نفر افراد دچار ناتوانی کمک دریافت می­کنند، اقدامات پیشگیرانه در برابر کووید-19 تقویت شوند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها