علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌گو با «اعتمادآنلاین»:

ایران حاضر به عقب‌نشینی نیست حتی اگر منجر به خروج از NPT شود

علی بیگدلی گفت: ایران به خاطر اقدامات ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بعید است حاضر به عقب‌نشینی باشد، حتی اگر این روش منجر به خارج شدن ایران از NPT شود.

ایران حاضر به عقب‌نشینی نیست حتی اگر منجر به خروج از NPT شود
کد خبر: 413252
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۱۲:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌ آ ژانس بین‌المللی هسته‌ای بار دیگر پرونده هسته‌ای ایران را دچار چالش کرده است. در حالی که آژانس بین‌المللی هسته‌ای از ایران می‌خواهد اجازه بازدید کارشناسان از سایت‌های هسته‌ای را بدهد، دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی با این مطالبه آژانس بین‌المللی هسته‌ای مخالفت می‌کند تا وضعیت پیچیده‌ای رقم بخورد.

علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل، در گفت‌گو با اعتمادآنلاین در این ‌باره اظهار داشت: واکنش اروپا به گزارش آ‍ژانس بین‌المللی هسته‌ای خیلی سختگیرانه نیست؛ یعنی همین که کشورهای اروپایی به آ‍ژانس بین‌المللی هسته‌ای پیشنهاد کرده‌اند ایران را وا دارد تا به کارشناسان اجازه بازدید از سایت‌های هسته‌ای بدهد، نشانگر آن است که بنا دارند در این مساله مهم رویکردی تعاملی داشته باشند. اما ایران زیر بار این موضوع نمی‌رود و این اتفاق را کاملاً ناممکن می‌داند.

این تحلیلگر دیپلماسی در ادامه گفت: واکنش ایران به احتمال زیاد موجب خواهد شد‌ آژانس بین‌المللی در پایان ماه جاری میلادی پرونده ایران را دوباره بررسی کند که احتمال فرستادن پرونده به شورای امنیت قوی‌تر خواهد شد؛ اینها در حالی است که ظاهراً ایران بنای عقب‌نشینی از موضعش را ندارد و مشاهدات نشان می‌دهد،‌ حتی کشورهایی چون روسیه و چین که در مساله هسته‌ای متحدان ایران بودند این‌ بار رأیی خواهند داد که با تحرکات ایران همخوانی نخواهد داشت.

او همچنین توضیح داد:‌ در صورتی که پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ارسال شود ایران دیگر کاری از دستش برنخواهد آمد و حتی ممکن است آمریکایی‌ها قطعنامه 2231 را اجرایی و همچنین ایران را به دلیل نافرمانی محکوم کنند که این می‌تواند برای ما نگران‌کننده باشد. در نتیجه می‌توان گفت موقعیت حساسی پیش روی ایران قرار گرفته است چون آمریکا در تلاش است مساله ایران را به یک پد‌یده بین‌المللی تبدیل کند تا از این طریق شورای امنیت برای صدور قطعنامه مانعی جدی نداشته باشد.

علی بیگدلی در پایان گفت: این تفسیرها و پیش‌بینی‌ها در شرایطی صورت می‌گیرد که ایران به خاطر اقدامات ایالات متحده آمریکا و اسرائیل بعید است حاضر به عقب‌نشینی باشد، حتی اگر این روش منجر به خارج شدن ایران از NPT شود.

چکیده گفت‌وگو با علی بیگدلی

-موقعیت حساسی پیش روی ایران قرار گرفته است

-واکنش اروپا به گزارش آ‍ژانس بین‌المللی هسته‌ای خیلی سختگیرانه نیست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها