کد خبر: 413253
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۶:۳۰:۰۰
| |

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین:

ترکیه| دنیای عرب مخالف حضور ترک‌ها در خاک سوریه است

پیرمحمد ملازهی گفت: اردوغان به این نتیجه رسیده که برای کنترل کرد‌ها باید همان سیاستی را که در عراق پیاده کرد در سوریه هم اجرا کند؛ به این معنی که وارد خاک سوریه شود و بخش‌هایی را تصرف کند تا بتواند حائلی بین سرزمین اصلی و منطقه کردنشین بسازد.

ترکیه| دنیای عرب مخالف حضور ترک‌ها در خاک سوریه است
کد خبر: 413253
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۶:۳۰:۰۰

اعتمادآنلاین| ‌‌ ترکیه با حمله به کردهای سوریه وارد فضای تجادلی شده است. این تلاش ترکیه برای حضور در منطقه کردنشین سوریه در شرایطی صورت می‌گیرد که مشخصاً دنیای عرب با چنین مساله‌ای مخالفتی جدی نشان خواهد داد تا ترکیه برخلاف موفقیتش در منطقه کردنشین عراق، در سوریه ناکام بماند. باید منتظر ماند و دید این تحرک تهاجمی چه سرنوشتی برای ترکیه و مشخصاً رجب طیب اردوغان رقم خواهد زد.

پیرمحمد ملازهی، کارشناس مسائل خاورمیانه، در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: حمله ترکیه به کردهای سوریه در حالی انجام شد که همزمان با این اتفاق، سپاه پاسداران اعلام کرد به مقر حزب دموکرات و کومله‌ها در مناطق مرزی کردستان عراق و کردستان ایران حمله کرده است. اما حمله ترک‌ها به «پ‌ک‌ک» حمله‌هایی دامنه‌دار است؛ یعنی همچنان در حال پیاده کردن نیروهایشان در نزدیکی نیروهای «پ‌ک‌ک» هستند. البته به دلیل کوهستانی بودن منطقه و همچنین تجربه بالای نیروهای «پ‌ک‌ک» مقابله با آنها و تصرف آنجا برای سربازان ترکیه‌ای اصلاً کار ساده‌ای نیست.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل در ادامه گفت:‌ بنابراین با توجه به انگیزه و اراده‌‌ای که پ‌ک‌ک برای استقلال کردستان دارد، یک واکنش‌هایی در سطح کلی‌تر از ترکیه ایجاد می‌کند. به خصوص که این حزب در اروپا نیروهای فعالی دارد که به طور گسترده علیه این حرکت ترکیه تبلیغاتی انجام می‌دهند.

او توضیح داد: در واقع زمانی که آقای اردوغان در حزب عدالت و توسعه قدرت گرفت سعی کرد‌ مساله کردها را با راه‌حل سیاسی رفع و رجوع کند. در همان زمان مذاکره‌هایی را هم با عبدالله اوجالان که زندانی بود آغاز کردند. اما در طول زمان ظاهراً بر سر چگونگی مناطق کردنشین دچار اختلاف شدند و حزب اعتدال و توسعه به سمت سرکوب نیروهای مخالف رفت.

ملازهی در ادامه گفت: در واقع آن زمان «پ‌ک‌ک» آتش‌بس را شکست و مجدداً با ترکیه وارد فضایی چالشی شوند چون پ‌ک‌ک در زمان حافظ‌ اسد از حمایت سوری‌ها بهره‌مند بود،‌ اما با روی کار آمدن بشار اسد و مخصوصاً از زمان به ‌هم‌ ریختن وضعیت سوریه اوضاع در منطقه تغییر کرد؛ به عنوان مثال ترک‌ها در سوریه دخالت‌های موثری داشتند تا اداره آینده سوریه به عنوان سوالی مهم مطرح شود، که آیا می‌شود یک حکومت مرکزی ایجاد کرد یا اینکه بحث توزیع قدرت را باید جدی گرفت.

او ادامه داد: در واقع اردوغان به این نتیجه رسیده که برای کنترل کرد‌ها باید همان سیاستی را که در عراق پیاده کرد در سوریه هم اجرا کند؛ به این معنی که وارد خاک سوریه شود و بخش‌هایی را تصرف کند تا بتواند حائلی بین سرزمین اصلی و منطقه کردنشین بسازد.

پیرمحمد ملازهی در پایان صحبت‌هایش گفت: این تلاش رئیس‌جمهوری ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که به نظر می‌رسد دنیای عرب راضی نمی‌شود بخشی از خاک سوریه در تصرف ترکیه باشد.

چکیده گفت‌وگو با پیرمحمد ملازهی

-«پ‌ک‌ک» در زمان حافظ‌ اسد از حمایت سوری‌ها بهره‌مند بود

-ترک‌ها در حال پیاده کردن نیروهایشان در نزدیکی نیروهای «پ‌ک‌ک» هستند

-حمله ترک‌ها به «پ‌ک‌ک» حمله‌هایی دامنه‌دار است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها