کد خبر: 413326
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۰۹:۳۶:۱۸
| |

حمایت پارلمان اروپا از جنبش ضد نژادپرستی آمریکا

پارلمان اروپا با صدور قطعنامه‌ای ضمن محکومیت قتل «جورج فلوید» و دیگر کشتارهای مشابه در دیگر نقاط جهان، از اعتراض‌های ضدنژادپرستی در آمریکا حمایت کرد.

حمایت پارلمان اروپا از جنبش ضد نژادپرستی آمریکا
کد خبر: 413326
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۰۹:۳۶:۱۸

اعتمادآنلاین| به گزارش خبرگزاری فرانسه، اعضای پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای که شامگاه جمعه با 493 رای موافق در مقابل 104 رای مخالف و 67 رای ممتنع به تصویب رسید، بر اهمیت زندگی رنگین‌پوستان تاکید کرد.

پارلمان اروپا در این قطعنامه با تاکید بر شعار «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» جنبش جهانی که از آمریکا علیه نژادپرستی و خشونت پلیس آغاز شد، قتل جورج فلوید و دیگر کشتارهای مشابه در دیگر نقاط جهان را محکوم کرد.

اعضای پارلمان اروپا تجارت برده را «جنایتی علیه بشریت» عنوان کرده و تاکید کردند: این قطعنامه پاسخی مستقیم به اعتراض‌هایی است که از زمان مرگ جورج فلوید توسط پلیس نه تنها در ایالات متحده که اروپا و سراسر جهان گسترش یافته است.

این اعضا همچنین با حمایت از تظاهرات ضد نژادپرستی و تبعیض، خودبرترپنداری سفیدپوستان در هر شکل را محکوم کردند.

نمایندگان پارلمان اروپا در عین حال ضمن مخالفت با دخالت‌های پلیس علیه تظاهر کنندگان و روزنامه‌نگاران آمریکایی و همچنین لفاظی‌های «دونالد ترامپ»، تاکید کردند:‌ استفاده مضاعف از زور در برابر جمعیت خلاف اصل تناسب است.

این قطعنامه همچنین تصریح کرد:‌ گفتارهای نژادپرستانه و بیگانه‌هراسی با آزادی بیان منافات دارد.

در این ارتباط، کمیسیونر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از کشورها خواست تا با میراث دوره برده‌داری و استعمار مقابله کرده و بابت «قرن‌ها خشونت و تبعیض» غرامت بدهند.

به دنبال کشته شدن جورج فلوید به دست «درک شاوین» افسر پلیس آمریکا در شهر مینیاپولیس که 26 ماه می (6 خرداد) رخ داد، آمریکا و بسیاری از کشورهای جهان در چند هفته اخیر شاهد تظاهرات در اعتراض به نژادپرستی و خشونت پلیس بوده‌اند.

فلوید در حالی که پلیس سفیدپوست شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا آمریکا زانوی خود را بر گلوی او گذاشته بود، فریاد می‌زد "زانویت را بردار، نمی‌توانم نفس بکشم" به قتل رسید. در پی مرگ او، موجی از اعتراض‌های گسترده ضد تبعیض نژادی این کشور و سراسر جهان را فرا گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها