کد خبر: 413400
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۱:۳۴:۵۷
| |

9884 مورد قصور پزشکی در سال 98/ 90 درصد پرونده‌ها مربوط به معاینات است

رییس سازمان پزشکی قانونی کل کشور گفت: سال گذشته 9 هزار و 884 هزار قصور پزشکی در کشور رخ داد که تعداد چهار هزار و یک مورد محکوم و پنج هزار و 283 تبرئه شدند.

9884 مورد قصور پزشکی در سال 98/ 90 درصد پرونده‌ها مربوط به معاینات است
کد خبر: 413400
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۱:۳۴:۵۷

اعتمادآنلاین| عباس مسجدی آرانی روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران افزود: در آستانه آغاز هفته قوه قضاییه هستیم براین اساس سازمان پزشکی قانونی در این هفته پروژه هایی را در برخی از استان‌ها از جمله هرمزگان، مرکزی و مازندران افتتاح خواهد کرد که سه پروژه از آن‌ها مهم هستند.

وی با بیان اینکه سال گذشته 16 پروژه مهم و 20 مرکز افتتاح شد، گفت: روز یکشنبه- اول تیرماه- حدود 10 هزار مترمربع به فضاهای فیزیکی سازمان پزشکی قانونی اضافه می شود که از مهمترین برنامه‌های ما که از زمستان سال گذشته آغاز شد، برنامه طرح تحول است.

رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: از جمله اقدامات مهم که در سال 99 ادامه دارد، دسترسی به پرونده بیماران است. در یزد و تهران و برخی از استان‌های دیگر به پرونده بیماران دسترسی داریم و از تردد بیماران جلوگیری می شود.

مسجدی آرانی افزود: 30 درصد از پست‌هایمان اشغال است و کمبود نیرو داریم. توانستیم برای سال 99 مجوزی در این زمینه جذب کنیم و در شرف برگزاری آزمون هستیم که تا پایان امسال، 200 پزشک اضافه به کادر سازمان پزشکی قانونی اضافه می شود.

وی ادامه داد: در سراسر کشور 10 آزمایشگاه ژنتیک داریم و 92 هزار نمونه کشف و 20 هزار پروفایل احصاء و 16 هزار داده بارگذاری شده است.

به گفته وی، بیش از 12 هزار پرونده سقط جنین تشکیل شدم که 2.6 کاهش در این مورد نسبت به سال گذشته داشتیم، دادستان کل ماموریت یافته که جلسه ای با وزارت بهداشت و سازمان پزشکی داشته باشیم و آمار رشد سقط های جنایی بررسی شود.


رییس سازمان پزشکی قانونی گفت: در حوزه اخلال جنسیتی در سال گذشته 580 پرونده بوده که 400 پرونده مربوط به خانم‌ها است که تغییر جنسیت در خانم‌ها افزایش یافته که 103 مورد آن تایید شده است و 180 پرونده مربوط به آقایان است که 56 مورد آن تایید شده است.

مسجدی آرانی گفت: سال گذشته 28 و 9 دهم درصد افزایش پرونده شخصیت برای عفو و عدم تحمل کیفر تشکیل شد که بسیار مهم بود البته محدودیت‌هایی را در حوزه تخصصی و مالی داریم که نتوانستیم برای همه آنها پرونده تشکیل دهیم که رفع خواهد شد.

رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در ادامه به حضور این سازمان در بحران‌ها در سال گذشته اشاره و گفت: در مورد هواپیما، شهدای استان کرمان، حوادث آبان ماه، لردگان، سیل، حادثه اتوبوس در مازندران و مینی بوس در گلستان اقدامات کارشناسی انجام و گواهی‌ها برای مرجع قضایی صادر شده است.


وی در ادامه به راه اندازی بانک سلول و بافت و شورای آموزش و پژوهش اشاره کرد.


مسجدی آرانی در ادامه با بیان اینکه در سال 98، دو میلیون پرونده قضایی به سازمان پزشکی قانونی ارجاع شده است، گفت: اگر متوسط هر پرونده را 25 فرآیند در نظر بگیریم تعداد قابل توجهی پرونده مورد بررسی قرار گرفته است.


رییس سازمان پزشکی قانونی کشور گفت: 90 درصد پرونده‌ها مربوط به معاینات است که در مجموع یک میلیون و 699 هزار و 837 پرونده است که حدود 33درصد ادعای نزاع است، 20 درصد مربوط به حوادث رانندگی، 25 درصد معاینه، 5.8 درصد مربوط به زنان و 53.7 درصد مربوط به اختلالات روانپزشکی است.

مسجدی آرانی، بیشترین آمار مربوط به تابستان را با 29.1 درصد اعلام کرد و گفت: فصل بهار 25.1، پاییز 24.9 و زمستان با 21 درصد است.

رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه 5 درصد این پرونده‌ها را فعالیت‌های آزمایشگاهی در بر می‌گیرد، افزود: 91هزار و 888 پرونده و به عبارتی 545 هزار و 264 نمونه انجام شده است در مجموع شاهد کاهش 9.3 در این باره بوده ایم. همچنین آزمایش‌های بالینی با کاهش منفی3.6 نسبت به سال گذشته بوده‌ایم.

مسجدی آرانی افزود: در کشور 10 آزمایشگاه ژنتیک داریم که 92 هزار نمونه انجام و 30 هزار پروفایل و 16هزار داده بارگذاری شده است.

وی ادامه داد: در زمینه قصور پزشکی، 9884 پرونده داشته‌ایم که 4601 مورد آن مقصر بوده‌اند. بیشترین موارد به تهران، البرز و فارس و کمترین آن لرستان و هرمزگان بوده است. در سال گذشته شاهد 784 مورد گاز گرفتی بوده که یک رشد 4.7 درصدی را نشان می‌دهد که 70درصد گاز گرفتگی مربوط به 6 ماهه اول سال گذشته است.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها