کد خبر: 413407
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۱:۴۷:۵۹
| |

اعتراضات در الجزایر به رغم شیوع کرونا از سر گزفته شده است

صدها تن در الجزایر با برگزاری تظاهراتی خواهان آزادی فوری فعالان سیاسی و برکناری دولت فعلی و تشکیل دولت مدنی شدند.

اعتراضات در الجزایر به رغم شیوع کرونا از سر گزفته شده است
کد خبر: 413407
|
۱۳۹۹/۰۳/۳۱ ۱۱:۴۷:۵۹

اعتمادآنلاین| به نقل از العربی الجدید، شرکت کنندگان در تظاهرات منطقه "تیزی وزو" در حالی که بیشترشان ماسک نداشتند، شعارهای سیاسی علیه حاکمیت و ژنرال‌ها سر می‌دادند و خواستار آزادی فوری فعالان بازداشت شدند.

آنها همچنین مسؤولان را به دلیل بازداشت ده‌ها فعال از زمان تعلیق تظاهرات‌ها در مارس گذشته، ترسو و مجرم خوانده و شعارهایی درباره دولت مدنی، ایجاد دموکراسی و مخالفت با دخالفت ارتش در امور سیاسی سر دادند اما در ادامه پلیس الجزایر وارد عمل شده و با استفاده از باتوم سعی در متفرق کردن تظاهرکنندگان داشت و تعدادی از آنها را بازداشت کرد.

صدها تن در شهر بجایه به فراخوان فعالان برای تظاهرات پاسخ داده و با در دست داشتن پلاکاردهایی بر استمرار خواسته‌های سیاسی خود تا تغییر کامل حاکمیت تاکید کردند، در مقابل نیروهای امنیتی گاز اشک‌آور شلیک کرده و بر اساس دستور عبدالعزیز جراد، نخست وزیر الجزایر برخی از معترضان را بازداشت کردند. جراد با ارسال دستوری برای مدیریت‌های امنیتی و اطلاعاتی و نیز مسؤولان استان‌ها، بر لزوم استفاده از زور برای مقابله با هر گونه تجمعی که به منزله ایجاد اختلال در مبارزه با کرونا محسوب می‌شود، تاکید کرده بود.

نیروهای پلیس الجزایر تلاش گروهی از فعالان در چند استان برای تظاهرات را ناکام گذاشته و تعدادی فعال که قصد داشتند در شهر عنابه در شرق این کشور تظاهراتی به راه بیندازند و فعالانی که برای تظاهرات در حال حرکت به سمت شهر وهران و تلمسان بودند و نیز فعالان استان غلیزان در غرب الجزایر را بازداشت کردند.

با وجود درخواست چهره‌های برجسته تظاهرات برای به تاخیر انداختن ازسرگیری تظاهرات، اما اعتراضات در الجزایر انجام شد.

مصطفی بوشاشی، از چهره‌های برجسته این تظاهرات چند روز قبل مخالفت خود را با بازگشت به راهپیمایی‌های مردمی اعلام کرده و ازسرگیری تظاهرات را زودهنگام دانست.

او گفت: باید صبر کنیم و نظر متخصصان را دنبال کنیم.

عبدالغنی بادی، وکیل مدافع و فعال برجسته الجزایری نیز خواستار به تعویق افتادن تظاهرات تا زمانی شد که شرایط بهداشتی فراهم شود.

همچنین پیامی سمیر بلعربی، فعال برجسته الجزایری از داخل زندان منتشر شد که در آن تاخیر در بازگشت اعتراضات را به دلیل کرونا خواستار شده بود.

گروه‌های جنبش مردمی در الجزایر 23 مارس گذشته تصمیم گرفتند به دلیل شیوع کرونا راهپیمایی‌ها را به حالت تعلیق درآورند.

موضعگیری‌ها در الجزایر درباره ازسرگیری تظاهرات به دو گروه تقسیم می‌شوند، برخی فعالان و چهره‌های برجسته این کشور به دلیل نگرانی‌ها از شیوع کرونا مخالف بازگشت تظاهرات هستند و در مقابل بیشتر گروه‌های معترض بر بازگشت و ازسرگیری تظاهرات پافشاری می‌کنند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها