کد خبر: 413592
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۰۹:۰۱:۵۰
| |

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران:

صنعت لبنیات کشور در دست 4 نفر است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی گفت: تعداد محدودی انحصارگر در صنعت لبنیات همه امور را به دست گرفته‌اند. در گرفتن ارز 4200، در صادرات، واردات نفر اول هستند. برخی مصوبات هم به قلم آنها نوشته می‌شود وتصویب می‌شود.

صنعت لبنیات کشور در دست 4 نفر است
کد خبر: 413592
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۱ ۰۹:۰۱:۵۰

اعتمادآنلاین| علی احسان ظفری مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران از انحصار در صنعت لبنیات به شدت گلایه کرد و گفت: ‌متاسفانه این انحصارگران که تعدادشان به تعداد انگشت دست نمی‌رسد، سرنوشت صنعت لبنیات را به دست خود گرفته‌اند. آنها با نفوذی که دارند در همه کارها اول هستند. مثلا ارز 4200 تومانی ابتدا به آنها داده می‌شود. در صادرات و واردات کار آنها در اولویت است و حتی برخی مصوبات به قلم آنها نوشته می‌شود و تصویب می‌شود. متاسفانه مسئولان هم همه بازدید‌های خود را از کارخانه آنها می‌گذارد و حتی یک بار هم به کارخانه‌های استانی سر نزدند که ببینند چه ظرفیت‌های زیادی وجود دارد.

ظفری به در دست گرفتن کنترل صادرات شیر خشک توسط این انحصارگران اشاره کرد و گفت: متاسفانه علیرغم اینکه وزارت جهاد کشاورزی نامه‌ای به وزارت صمت نوشته و برای صادرات 10 هزار تن شیر خشک موافقت و درخواست مجوز کرده است، اما این تعداد معدود کارشکنی می‌کنند و با نفوذ در این وزارتخانه اجازه صدور مجوز نهایی را نمی‌دهند.

وی تاکید کرد: کارشکنی آنها دلیل خاصی دارد. آنها می‌خواهند ارز 4200 تومانی برای واردات کره بگیرند و از این طریق هم سود ببرند. آنها حتی پا را فراتر گذاشته و بازارهای منطقه را با عملیات دامپینگ در اختیار خود قرار دادند. این تعداد انحصار گر محصولات خود را در عراق به قیمت پایین‌تر از بازار داخلی می‌فروشند تا اینکه بازار آنجا را در اختیار خودشان داشته باشند. در حقیقت صنایع لبنی خود زیر چرخ دنده‌های این تعداد معدود خرد می‌شود.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران تاکید کرد: دولت در فروردین ماه باز برای صادرات 10 هزار تن شیر خشک موافقت کرده بود. آن موقع هم اینها جزو اولین‌ها بودند و حجم زیادی صادر کردند. آن موقع این انحصارگران با صادرات مخالفتی نداشتند، چرا که در این صادرات هم سود داشتند. اما پس از آنکه مخالفت‌هایی از سوی دیگر صنایع ایجاد شد و تعداد افرادی که قرار است صادرات کنند، به 60 نفر رسید این بار چون سودی در این صادرات نمی‌دیدند این بار مخالفت کردند.

ظفری گفت:‌ اخیرا مجوز صادرات 5 هزار تن لبنیات به سوریه از سوی انحصارگران دریافت شد،‌در حالی که حتی صنایع خرد از آن بی‌خبر بودند.

وی با تاکید بر اینکه مصرف سالانه شیر خشک در کشور 15 هزار تن است، اما 5 هزار تن شیر خشک در انبارها و صنایع کشور وجود دارد، گفت: متاسفانه با وجود این مازاد در انبارها انحصارگران با نفوذ و کارشکنی خود اجازه صادرات نمی‌دهند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که اینها چه تاثیری در بدنه تصمیم‌گیری وزارت صمت می‌توانند داشته باشند، گفت: به هر حال آنها نفوذ دارند یا حداقل اینکه با نظرات مخالفی که می‌دهند، در نظرات کارشناسی وزارتخانه تاثیر می‌گذارند.

ظفری تاکید کرد: کارشکنی‌ها برای صادرات 50 هزار تن شیرخشک مازاد در حالی است که صنایع باید محصول خود را به فروش برساند تا پول دامدار را تهیه کند. از سوی دیگر جامعه نیاز به ارز دارد و با صادرات این محصولات می‌تواند بخشی از ارز مورد نیاز جامعه را تامین کند، ضمن اینکه انبارها پر از شیر خشک شده است و امکان نگهداری بیش از اندازه آن وجود ندارد.

وی در بخشی از صحبت‌های خود اشاره کرد و گفت: فاصله ما با خودکفایی کره برخلاف آنچه که گفته می‌شود تنها 10 هزار تن است و این خودکفایی کاملا شدنی است، اما در سال‌های گذشته و اکنون این وارد کنندگان به دلیل اینکه واردات و ارز 4200 تومانی برای آنها سود آور است مرتب بر طبل واردات زدند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های تولید کنندگان فرآورده‌های لبنی ایران ادامه داد:‌حالا که بحث حذف ارز 4200 تومانی کره مطرح است باید ببینیم آیا آنها حاضر خواهند شد با ارز نیمایی این میزان واردات را داشته باشند، من به شما قول می‌دهم واردات کره در سال آینده حداقل 40 درصد کاهش داشته باشد، چرا که میزان واردات را سود وارد کنندگان تعیین می‌کند.

در این نشست احمد اکبریان رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران البرز هم گفت: امروز از انحصار گله داریم، یعنی فساد تولید را بر زمین زده است. با وجود ظرفیت‌های صادراتی به جای اینکه صادر کنیم تا تولید تقویت شود به سر صادرات می‌زنند.

وی گفت:‌مگر کشور به دنبال صادرات غیرنفتی نیست،‌چرا صادرات ما محدود به نفت و فولاد شده است؟ چرا به صادرات دیگر محصولات توجهی قائل نیستند؟

رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران البرز افزود: یک پنجم جمعیت کشور در بخش کشاورزی است، اما متاسفانه به صادرات آنها توجهی قائل نمی‌شوند.

اکبریان با انتقاد از سیاست‌های صادراتی گفت: متاسفانه بیشترین گیر ما در وزارت صمت است. آقای شریعتمداری در آخرین زمانی که در وزارت صمت بود ممنوعیت صادرات شیر خشک را صادر و مجوز واردات 20 تن کره را داد که اینها اصلا منطقی نیست.

وی تاکید کرد: انحصارگران به دنبال این هستند که با قطع صادرات شیر خشک ارز وارداتی برای کره بگیرند.

رئیس هیأت مدیره اتحادیه دامداران البرز اظهار داشت: سالانه وارد کنندگان کره 20 تا 30 میلیون یورو برای واردات کره می‌گیرند، در حالی که ظرفیت‌های تولید این محصول در کشور وجود دارد و با خودکفایی فاصله اندکی داریم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها