کد خبر: 413875
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۰۹:۳۳:۵۳
| |

آزادی زندانیان خطرناک طالبان عبور از خطوط قرمز است

منابع سیاسی آزادی همه زندانیان گروه طالبان را به ضرر فرآیند مذاکرات صلح در افغانستان دانسته و از طرف های میانجی خواستند از تصمیم دولت افغانستان برای آزاد نکردن این دسته از زندانیانی که به برخی از وحشیانه‌ترین حملات در افغانستان نیز متهم هستند و به عنوان پیش شرط طالبان برای شروع مذاکرات صلح مطرح شده است، حمایت کنند.

آزادی زندانیان خطرناک طالبان عبور از خطوط قرمز است
کد خبر: 413875
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۰۹:۳۳:۵۳

اعتمادآنلاین| این منابع به خبرگزاری رویترز گفتند که قدرت‌های غربی باید از امتناع دولت افغانستان برای آزادی صدها زندانی طالبان که متهم به جرائم خشن هستند، حمایت کنند. چون به نظر می‌رسد که این موضوع چنانچه به صورت مسالمت آمیز حل شود، آخرین سنگ اندازی جدی در روند صلح افغانستان در قطر با هدف اتمام جنگ 18 ساله خواهد بود.

این منابع که خواستند نامشان فاش نشود، با اعلام اینکه «درحال حاضر تنها مسئله، زندانیان مورد اختلاف طرفین است» گفتند اگرچه تاکنون اقداماتی از دو طرف دعوا برای آزادی زندانیان انجام گرفته اما مقامات افغان و دیپلمات‌های غربی آزادی زندانیان خطرناک طالبان را عبور از خط قرمز می‌دانند.

یک منبع ارشد دیپلماتیک اروپایی در این خصوص گفت: «با این وجود حتی برخی از اعضای سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز حمایت از آزادی زندانیان طالبان را که در حملات انتحاری گسترده به گروه های اقلیت و مهاجران و خارجی ها دست داشته اند، بسیار خطرناک توصیف می‌کنند.»

این دیپلمات ارشد اروپایی اظهار داشت: «در لیست پیشنهادی طالبان برای آزادی، نام برخی نیروهای بسیار خطرناک عضو این گروه دیده می‌شود که آزادی آنها چیزی جز "گذشتن از خطوط قرمز" نیست.»

یک منبع دیپلماتیک آسیایی و یک مقام دیگر افغان نیز تاکید کردند چنانچه همه زندانیان طالبان آزاد شوند از جمله آن‌هایی که متهم به کشتار غیرنظامیان هستند، در آستانه مذاکرات بین‌الافغانی این گمان بوجود می‌آید که طالبان دست بالا را علیه دولت افغانستان داشته است.

گروه طالبان در اسفند ماه گذشته تفاهم نامه‌ای را با آمریکا مبنی بر خروج نظامیان این کشور از خاک افغانستان امضا کرد تا راهی برای مذاکره با دولت افغانستان باز شود.

از سویی هم، فرمانده مرکزی نیروهای آمریکایی به تازگی گفته که شمار نیروهای این‌کشور در افغانستان به 8 هزار و 600 نفر کاهش یافته است.

ژنرال کنت مک‌کنزی تاکید کرده که خروج کامل نیروهای آمریکایی براساس توافق‌نامه امضا شده میان آمریکا و طالبان، بستگی به اقدامات عملی گروه طالبان دارد.

اما این گروه تروریستی همچنین به آزادی بیش از 5 هزار نفر از زندانیان گروه خود نیز اصرار ورزید که باعث شد مذاکرات برای چند ماه متوقف شود زیرا دولت افغانستان در ابتدا از آزادی زندانیان پیش از مذاکرات امتناع ورزید.

افرادی در این فهرست قرار دارند که از جمله آنها می‌توان به زندانیانی اشاره کرد که در حملات بزرگی چون انفجار کامیون بمب گذاری شده در سال 2017 در نزدیک سفارت آلمان در کابل دست داشته‌اند که طی آن بیش از 150 تن کشته شده بودند.

البته طالبان وجود چنین افرادی را در لیست درخواستی رد کرده است.


"ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی طالبان تاکید کرد که این گروه همچنان خواستار آزادی 5 هزار زندانی خویش پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی است و اثبات می‌کند که چنین زندانیانی در فهرست آنها قرار ندارد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها