کد خبر: 413905
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۰:۵۱:۰۰
| |

سلاح اردوغان برای احیای دوباره امپراطوری عثمانی

رئیس جمهور ترکیه به پیروزی‌های نظامی، امنیتی و دیپلماتیک اکتفا نمی‌کند، وی یک سلاح مهم دیگر نیز در اختیار دارد که همان سلاح روانی اوست، که باعث تحقق برتری ترکیه بر دولت‌های عربی رقیب ان شده است.

سلاح اردوغان برای احیای دوباره امپراطوری عثمانی
کد خبر: 413905
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۲ ۱۰:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| رئیس جمهور ترکیه به پیروزی‌های نظامی، امنیتی و دیپلماتیک اکتفا نمی‌کند، وی یک سلاح مهم دیگر نیز در اختیار دارد که همان سلاح روانی اوست، که باعث تحقق برتری ترکیه بر دولت‌های عربی رقیب ان شده است.

در ادامه این مطلب آمده است: برخلاف اوضاع داخلی دشواری که در سطوح سیاسی، اقتصادی و مردمی در ترکیه وجود دارد، رجب طیب اردوغان ثابت کرده است که در تمام جبهه‌های خارجی، به لطف سلاح‌های متعددی که در اختیار دارد، بسیار قدرتمند است.

پس از آنکه اردوغان از دادن امتیاز به رئیس جمهور روسیه در لیبی امتناع کرد و این مساله موجب لغو سفر وزیر دفاع و وزیر خارجه روسیه به آنکارا شد، رئیس جمهور ترکیه با فرستادن مولود چاوش اوغلو و برات البایراک، وزرای خارجه و اقتصاد خود به طرابلس، همه را غافلگیر کرد.

براساس اطلاعات موجود، لیبی با واگذاری برخی پایگاه‌های دریایی و هوایی خود به ترکیه و حضور نظامی فعال ان در این کشور، موافقت کرده است و این به معنای حمایت از نقش ترکیه در جریان پرونده لیبی و شمال افریقاست.

مشخص است که کلید تمام این معادلات، به دست اردوغان است، بویژه در صورتی که شرایط فعلی ادامه داده باشد و حکومت الوفاق باقی بماند. به مرور زمان، قدرت گروه‌های اسلامی با حضور نیرو‌های ترکیه در لیبی افزایش می‌یابد و آنکارا به انتقال نیرو‌های مسلح خود از سوریه به لیبی ادامه می‌دهد. همین مساله بر دشواری مقابله نیرو‌های حفتر می‌افزاید، بویژه آنکه تحت فشار آمریکا، موضع مصر، امارات و عربستان سعودی در مورد لیبی، «عقب نشینی» بوده است.

برتری ترکیه در لیبی و حمایت مستقیم و غیر مستقیم آمریکا برای اردوغان کافی بود تا در برابر فشار‌های روسیه در ادلب مقاومت کرده، حضور نظامی خود در ان را ادامه داده و شرایط اقتصادی و سیاسی داخلی ترکیه، تاثیری بر حضور ان در سوریه نداشته باشد.

این امر، بر مذاکره روسیه-ترکیه منعکس شد، که به نظر می‌رسد در مورد ادلب به در بسته خورده است، چرا که مواضع رسمی ترکیه نشان می‌دهد که انکارا هرگز از شمال سوریه عقب نشینی نمی‌کند.

اردوغان توانسته است از واقعیت آزار دهنده عربی که دلیل آن اختلافات بین دولت‌های عربی و توطئه آن‌ها علیه یکدیگر است، استفاده کرده و به کمک آن، اهداف متعددی را محقق کرده و احیای امپراطوری عثمانی را محتمل کند.

پس از آنکه سریال‌های درام ترکی تلاش کردند تفکر احیای امپراطوری عثمانی را در کشور‌های عربی و اسلامی منتقل کنند، پخش این سریال‌ها همزمان شد با فضای پیروزی‌های منطقه‌ای و بین المللی اردوغان. این سریال‌ها و در واقع رسانه، ابزار مهمی است که اردوغان با استفاده از آن تلاش می‌کند یک ائتلاف سیاسی، اقتصادی و عقیدتی ایجاد کند، که به کلی از ائتلاف سنتی عربستان که رهبری آن را سعودی‌ها بر عهده دارند، به دور باشد.

نکته عجیب آنکه فکر احیای امپراطوری عثمانی توسط اردوغان، به سختی در فرهنگ کشور‌های آفریقا و آمریکای لاتین رخنه کرده است و نخست وزیر پاکستان و مادورو از افرادی هستند که از سریال ترکی با این مضمون، استقبال زیادی می‌کنند!

شکی نیست که اردوغان با تمام ابزار‌ها و قدرت خارجی و داخلی خود برای احیای دوباره این امپراطوری تلاش می‌کند و نظام‌های عربی به صورت مستقیم و غیر مستقیم، خواسته یا ناخواسته به پیشبرد اهداف وی کمک کرده اند. همه خواهند دید مادامی که اردوغان احساس قدرتمندی کند، عقب نشینی نمی‌کند.

منبع: انتخاب

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها