کد خبر: 414119
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۰۹:۰۸:۵۸
| |

کارشناس صنعت خودرو:

خودرو ایرانی را تنها با کمک شریک تجاری خارجی می‌توان به بازارهای جهانی عرضه کرد

یک کارشناس صنعت خودرو، تولید خودرو در کلاس جهانی و صادراتی را نیازمند رعایت دو فاکتور قیمت و کیفیت در حد استاندادرهای جهانی دانست که ورود آن به بازارهای جهانی جز در سایه و با کمک برندهای مطرح خارجی امکان‌پذیر نیست.

خودرو ایرانی را تنها با کمک شریک تجاری خارجی می‌توان به بازارهای جهانی عرضه کرد
کد خبر: 414119
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۰۹:۰۸:۵۸

اعتمادآنلاین| حسن کریمی سنجری»، کارشناس صنعت خودرو در خصوص وضعیت خودروسازی در ایران و ظرفیت صادرات آن اظهار کرد: صادرات نتیجه توسعه یافتگی صنعت خودرو است و زمانی می‌‍‌توان خودرو را در کلاس جهانی تولید کرد که ویژگی‌های آن از نظر مطلوب بودن یعنی کیفیت و قیمت، مناسب و در حد استانداردهای جهانی باشد.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از صادرات می‌شود یعنی ایجاد فضای رقابتی در تولید، توزیع و قیمت همه با هم باید در نظر گرفته شود.

او با اشاره به اینکه توسعه‌یافتگی برای صنعت خودروسازی ایران 40 سال است که مغفول مانده، گفت: یک کارگر با سطح درآمدی پایین هر روز در حال تلاش برای این است که هزینه‌های اولیه و بدیهی‌ترین نیازهای خود را برطرف کند و هیچ وقت نمی‌تواند به یک خودرو با کیفیت بهتر فکر کند اما در جوامع پیشرفته و توسعه‌یافته به این فرد کمک می‌شود که یا سطح درآمدش را افزایش دهند یا برای تامین خواسته‌های فرد با پرداخت تسهیلات بدون بهره، اعتبار قائل می‌شوند.

به گفته کریمی سنجری صنعت خودروسازی ما هم با شرایطی شبیه به این همراه است.

این کارشناس صنعت خودرو توضیح داد: از سوی دیگر صنعت خودروسازی یک صنعت وارداتی است و حتما برای رسیدن به توسعه نیاز داریم پارامترها و ویژگی‌های این توسعه یافتگی را رعایت کنیم. زمانی که صحبت از صادرات می‌کنیم یعنی می‌خواهیم خودرویی تولید کنیم که از نظر کیفیت و قیمت در حد کلاس جهانی باشد و پس از آن هم به کشور یا کشورهایی برای صادرات بفرستیم که بازار آن دارای صاحب است، در حقیقت بازار آن‌ها توسط کشورهای دیگر به صورت سنتی به‌ دست گرفته شده‌ است و خودروی مناسب با شرایط آن جامعه را تولید کرده‌اند. برای مثال هر زمان که در ایران صحبت و یا گشایشی در زمینه شراکت با صنعت خودروی کشورهای خارجی صورت می‌گیرد، شرکت پژو اولین شرکتی است که با ایران وارد مذاکره می‌شود؛ چون سال‌هاست بازار ایران را می‌شناسد و برای آن کار کرده است.

کریمی سنجری مانع دیگر را تحریم‌ها دانست و گفت: در شرایطی که صنعت خودرو در تحریم به سر می‌برد و دارای ضعف‌های مدیریتی است، حتی اگر محصول رقابتی هم تولید کند امکان حضور در بازارهای صادراتی وجود ندارد. ما حتی در صادرات و بازگشت پول نفت که یک محصول سنتی و مواد اولیه مهم است، مشکل داریم.

او توضیح داد: نکته دیگر این است که صنعت خودروسازی برای پیشرفت نیاز به شریک تجاری خارجی دارد و باید کار خود را برای ورود به بازارهای صادراتی با کمک برندهای معروف آغاز کند و بعد مثل ترکیه پس از شناسایی بازارها و حضور ثابت و محکم در آن‌ها به سمت پلتفرم‌های داخلی برویم.

کریمی سنجری با بیان اینکه بدون کمک برندهای بزرگ خودروسازی و به تنهایی نمی‌توانیم بازار را به‌دست بگیریم، افزود: حتی چینی‌ها با این سطح از تولید هنوز نتوانسته‌اند اهداف صادراتی خود را جز در سایه شرکای تجاری محقق کنند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد: البته قراردادهای تجاری با شرکت‌های خارجی نیز باید ضمانت صادرات داشته باشد، زمانی که قرادادهای صنعت خودرو منعقد شد، ما تاکید کردیم که برای صادرات 30 درصدی محصولات تضمین بگیریم و از هر 3 پژوی تولیدی در ایران یکی از آن‌ها شماره پلاک نشود تا به کشورهای دیگر صادرات شود اما قراردادها به گونه‌ای نبود که اجازه تضمین داده شود.

او با اشاره به نحوه مدیریت شرکت‌های خودروساز تاکید کرد: مدیریت در شرکت‌های خودروساز اجازه تولید در کلاس جهانی یعنی با قیمت و کیفیت صادراتی را نمی‌دهد، با وجود ارزانی نیروی کار و پایین بودن حقوق و دستمزد و مزیت‌های زیاد تولید خودرو با قیمت پایین در ایران، نحوه مدیریت هزینه‌های تولید را بالا برده و نمی‌توانیم خودرویی تولید کنیم که حتی با وجود کیفیت خوب، قیمت رقابتی داشته‌باشد.

این کارشناس خودرو با اشاره به اینکه تولید خودروی رقابتی باید مبتنی بر مدیریت بازار آزاد باشد، خاطر نشان کرد: در حقیقت ایجاد بازار رقابتی باید در نگاه و نگرش مدیریتی وجود داشته‌باشد و باید در کنار حیات شرکت‌های خودروساز، سودآوری این شرکت‌ها هم مهم باشد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها