کد خبر: 414242
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۴:۰۰:۳۱
| |

اختلاف «کانون وکلا» با قوه قضاییه ادامه دارد؟

در حالی که مرکز وکلای قوه قضاییه هفته گذشته اعلام کرد آزمون وکالت این مرکز روز پنجشنبه سوم مهرماه 99 برگزار خواهد شد، از اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران خبر رسیده است آزمون آنها با 3 ماه فاصله از آزمون مرکز وکلا برگزار می شود.

اختلاف «کانون وکلا» با قوه قضاییه ادامه دارد؟
کد خبر: 414242
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۴:۰۰:۳۱

اعتمادآنلاین| بهادری جهرمی رئیس مرکز وکلای قوه قضاییه اعلام کرد آزمون این مرکز روز پنجشنبه سوم مهرماه 99 برگزار خواهد شد. این در حالی است که تشکل دیگر وکلا یعنی کانون وکلای دادگستری امروز در اطلاعیه ای در مورد برگزاری آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری در سال 1399 اعلام کرد: به منظور آگاهی داوطلبان از برنامه زمانی آزمون ورودی کارآموزی وکالت سال 1399 به اطلاع می رساند این آزمون حسب برنامه ریزی انجام شده، در تاریخ 28 آذرماه برگزار خواهد شد. بدیهی است برگزاری این آزمون نیز همانند سایر آزمون‌های سراسری تابع شرایط بهداشتی زمان مورد نظر و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا در آن زمان خواهد بود.

این اعلام در حالی صورت گرفت که به این هفته انتخابات هیات مدیره کانونهای وکالت در سراسر استانها برگزار می شود و روز پنجشنبه گذشته هم روسای کانونهای وکلای استانها در اصفهان گرد هم آمده بودند تا درباره مسایل وکالت رایزنی کنند ولی هنوز هیچ خبر رسمی از جلسه مهم آنها در اصفهان منتشر نشده است.

تنها یک گزارش تصویری از این نشست در سایت کانون وکلای مرکز منتشر شد و خبرهای جسته و گریخته حاکی از آن است که بحث اصلی این جلسه درباره اختلافاتی است که کانونهای وکلا با قوه قضاییه بر سر نحوه برگزاری آزمون وکالت پیدا کرده است.

کانونهای وکلا عموما علاقه دارند تعداد کارآموزانی که هر ساله جذب می کنند، زیاد نباشد ولی قوه قضاییه می گوید تحت فشار 480 هزار فارغ التحصیل بیکار حقوق قرار دارد که باید برای اشتغال آنها فکری کرد. این مشکل تبدیل به گره کوری در بحث ورود به حرفه وکالت شده است.

شاید به دلیل این اختلاف است که «کانون وکلای دادگستری» با روش «رتبه بندی» افراد برتر در هر استان را به تعداد ظرفیتی که اعلام کرده است، واجد حضور در حرفه وکالت اعلام می کند ولی «مرکز وکلا و کارشناسان حقوقی قوه قضاییه» بر اساس نمره، افراد را برای حضور در حرفه وکالت، گزینش می کند.

اصلاح آیین نامه اصلی ترین دستور جلسه

سلیمانی، رئیس کانون وکلای گلستان درباره جلسه مشترک اخیر روسای کانونهای وکلا در اصفهان می گوید مهمترین بحثی که مطرح شد، اصلاحات مدنظر قوه قضاییه درآیین نامه اجرایی لایحه استقلال کانونهای وکلا بود.

گفتنی است این آیین نامه در سال 1334 به تصویب رسیده و در سال 1388 رئیس وقت قوه قضاییه، آیین نامه جدیدی درباره اجرای قانون لایحه استقلال کانونهای وکلا تدوین کرده بود که به دلایلی تاکنون آیین نامه اخیر اجرایی نشده است. حالا قوه قضاییه تصمیم به اجرای آیین نامه مصوب سال 1388 گرفته است و کانونهای وکلا به این مسئله، اعتراض دارند و معتقدند اجرای آیین نامه 88 باعث می شود استقلال آنها از بین برود.

رئیس کانون وکلای استان گلستان درباره جلسه اخیر مشترک اسکودا (اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری ایران) در اصفهان می گوید: عمدتا بحث جلسه این بود که طرفین، مسایلی که مدنظر خود دارند مطرح کنند. مسایلی که قبلا عمدتا مکاتبه ای بوده است و حالا می توان آنها را حضوری مطرح کرد. کانونهای وکلا درباره اصل این که آیا نیاز است آیین نامه مزبور اصلاح شود، گفتگو کردند. این که تصمیم خاصی در نشست اصفهان گرفته شد، باید گفت اصلا تصمیمی نگرفتیم.

سلیمانی ادامه داد: هم قوه قضاییه و هم کانونهای وکلا شناخت بیشتری نسبت به یکدیگر پیدا کرده‌اند و واقعیت این است که جلسه اسکودا نمی تواند درباره اصلاح آیین نامه اجرایی قانون لایحه استقلال کانون وکلا تصمیم بگیرد و هر کانون باید در هیات مدیره خود درباره اصلاحیه ای که پیشنهاد می دهند، تصمیم بگیرند.

او درباره آرایی که اخیرا دیوان عدالت اداری درباره نسخ شدن آیین نامه سال 1334 و لزوم اجرای آیین نامه سال 1388 مطرح کرده بود هم گفت: چنین بحثی در جلسه اصفهان مطرح نشد.

وکلا به سمت تخصصی شدن می روند

نایب رئیس مرکز وکلای دادگستری استان تهران در حاشیه مراسم تحلیف 32 نفر از قضات و کارآموزان وکالت درباره برگزاری آزمون مرکز وکلا در 3 مهرماه 99 به خبرآنلاین گفت: ما برای رسیدن به این تاریخ نشستهای متعددی را برگزار کنیم تا تصمیم گیری کنیم. یکی از دلایل این تصمیم گیری، احتمال موج پاییزی کروناست و ما ترجیح می دهیم پیش از اینکه موج جدید کرونا آغاز شود، آزمون برگزار شود.

نایینی درباره فرصت اندک مطالعه برای متقاضیان این آزمون گفت: آمار می گوید 93 درصد از داوطلبان آزمون در سالهای گذشته شرکت کرده اند و پیداست تعداد زیادی از آنها، آمادگی دارند. 7 درصد داوطلبان جدید هم طبعا آماده هستند چون به تازگی فارغ التحصیل شده اند. این را هم باید در نظر داشت برای آمادگی در آزمون، 100 روز مدت کمی نیست. همچنین فرد باید از قبل مطالعه می کرده است. بسیاری از داوطلبان جدی از سال گذشته مطالعات خود را آغاز کرده اند. مدت زمان 3-4 ماه هم وقت کمی نیست، خیلی جای نگرانی نیست.

یکی دیگر از دغدغه های شاغلان به وکالت چه از مرکز وکلا و چه از کانون وکلا پروانه گرفته باشند، این است که با حضور تعداد زیادی از داوطلبان و قبولی امسال و سالهای آینده، بازار وکالت اشباع شود. هر چند اعضای کانون وکلا می گویند نباید درباره وکالت، لفظ «بازار» را به کار برد، چون وکالت، شغل نیست و حرفه ای پرمسئولیت قلمداد می شود. نایینی در پاسخ به این نگرانی می گوید: هفته جاری جلسه ای در این باره با سایر همکاران داشتیم. شخصا معتقدم برای حل این قبیل نگرانی ها، باید وکالت به سمت تخصصی شدن برود تا وکلا در رسته های تخصصی به کار بپردازند. اگر این موضوع اتفاق بیفتد، جای دیگری برای نگرانی از نبود موکل نیست، چون هر کسی بنا به تخصصی که نیاز دارد، سراغ وکیل متخصص آن رشته خواهد رفت. مثلا اگر کسی نیاز به وکیل در دعوای خانوادگی دارد، سراغ وکیلی با تخصص خانواده می رود. یا اگر کسی گرفتاری در حوزه کیفری دارد پیش وکیل متخصص امور کیفری و جزایی، خواهد رفت. واقعیت این است که با تخصصی شدن وکالت نگرانی همکاران رفع خواهد شد.

منبع: خبرآنلاین

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها