کد خبر: 414276
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۵:۱۷:۵۲
| |

بولتون:

من از ترامپ خواستم تا بر خروج از توافق هسته‌ای پافشاری کند

جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی آمریکا که انتشار کتابش تحت عنوان «اتاق اتفاق» در محافل سیاسی آمریکا بحث برانگیز شده در بخش‌هایی از این کتاب روایتی از وارد کردن فشار بر رئیس‌جمهوری آمریکا بر سر موضوع رد کردن توافق هسته‌ای ایران پرداخته است.

من از ترامپ خواستم تا بر خروج از توافق هسته‌ای پافشاری کند
کد خبر: 414276
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۵:۱۷:۵۲

اعتمادآنلاین| در بخشی از روایت بولتون که دموکرات های کنگره وی را با دانستن چنین اطلاعاتی که در کتابش فاش ساخته متهم به قصور به دادن شهادت در روند استیضاح دونالد ترامپ می کنند، آمده است: در موضوع ایران، من از ترامپ خواستم تا بر خروج از توافق هسته‌ای اهتمام ورزد و به وی توضیح دادم که چرا کاربرد زور علیه ایران آخرین راه حل است.

در ادامه بولتون نوشته است؛ ترامپ گفته بود؛ «تو به نتانیاهو بگو اگر وی از زور استفاده کند، من از اوی حمایت خواهم کرد، من این را به او گفته ام، اما تو هم یک بار دیگر این را به او بگو».

بولتون می نویسد که چند روز پس از این ماجرا ترامپ وی راخواسته و از وی درباره آنچه در مورد موضوع ایران از رکس تیلرسون، وزیر وقت و اخراج شده خارجه آمریکا، شنیده است را با او بازگو می کند که پرسنل وزارت خارجه آمریکا چندان در زمینه ایران همکاری نداشته و شخص تیلرسون به بولتون گفته هر حرفی که ترامپ هرچند هم خیلی مهم به او گفته، صبر کند و منتظر بماند.

بولتون در این کتاب می نویسد: استیو بنن نیز پس از این ماجرا به او نوشته است که «ما دراین زمینه صحبت کرده ایم و تو هر روز».

مشاور سابق امنیت ملی آمریکا در ادامه این ماجرا نوشته است: من به بنن گفتم که طرحی را در خصوص چگونگی خروج آمریکا از توافق هسته ای ایران خواهم نوشت، اما توجهی به آن نشد.

بولتون نوشت: آنچه که اتفاق نیافتد این بود که هیچ نشانه زنده و فعالی در ارتباط با راهبرد من درباره خروج از توافق ایران که پیشتر برای بنن فرستاده بودم، در کاخ سفید مشاهده نکردم.

وی در کتابش می نویسد: زمانی که با ترامپ جلسه ای داشتم، «وسترهاوت» - مسئول دفتر کاخ سفید که بعدها توسط ترامپ از این سمت اخراج شد - به من می گفت که اول باید تیلرسون را ببینم، که این در واقع اتلاف وقت برای هردوی ما بود.

بولتون آنگاه از دیسیپلینی که از سوی «جان کلی» رئیس کارکنان کاخ سفید برای جلوگیری از بی نظمی دراین مکان به عمل آورده بود، گلایه می کند و می نویسد که به رفتار وی علیه خود مشکوک می شود چراکه تلاش دارد تا از اختیار ویژه ای که برای دیدار با شخص رئیس جمهوری آمریکا دارد ممانعت ورزد.

وی نوشت: این یک شرمساری بود که اجازه دهند طرح من در خصوص ایران «رنگ ببازد».

بولتون که به گفته رسانه های غربی برای نوشتن این کتاب مبلغ دو میلیون دلار دریافت کرده و حاضر نشده بود تا اطلاعاتی که در باره کتاب «اتاق اتفاق» در اختیار داشته بود در جلسه استیضاح دونالدترامپ که به تبرئه رئیس جمهوری منتهی شد، مطرح سازد مورد انزجار جامعه سیاسی بخصوص درمیان دموکرات های آمریکایی قرار گرفته است، می نویسد: جواد ظریف وزیر خارجه ایران بلادرنگ طرح مرا تحت این عنوان که «یک شکست بزرگ برای واشنگتن» است، تقبیح کرد.

بولتون که از زمان حضورش در سازمان ملل (2005-2006 میلادی) با مواضع تند علیه تهران نزد محافل سیاسی و رسانه ای آمریکا شناخته شده است، در مواجه با تقبیح وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران درارتباط با طرح ضد ایرانی اش دراین کتاب مدعی می شود: اما من می دانستم که در جای درستی قرار دارم، اکثر رسانه های واشنگتن، به جای تمرکز و پرداختن بر اصل طرح من، بر موضوع عدم دسترسی و اخلال در دسترسی من به شخص رئیس جمهوری آمریکا متمرکز شدند.

بولتون می نویسد این امر باعث شد تا داماد ترامپ برایم بنویسد: «شما همیشه به کاخ سفید خوش آمده‌اید (قدمتان بر روی چشم)، البته من (جرد کوشنر) و استیو بنن درمورد بسیاری از مسائل اختلاف نظر داریم اما ما در مورد ایران یکی هستیم».

بولتون که رسانه های آمریکایی از جمله شبکه خبری سی‌ان‌ان از وی بعنوان یک «هاوکیش»، «تندرو» یاد می کنند، می نویسد: در واقع کوشنر با این مطلب مرا به کاخ سفید دعوت می کرد، ملاقاتی که در 31 ماه اوت پیرامون طرح صلح (سازش) خاورمیانه که در آن مساله ایران نیز قرار داشت، صورت گرفت.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها