کد خبر: 414289
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۱:۰۰:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حواشی این روزهای ورزش زورخانه‌ای:

ورزش زورخانه‌ای| کباده‌کشی مردان علیه زنان ورزشکار

چنان‌که از شواهد پیداست، زنان دست‌کم در تهران اجازه حضور در گود زورخانه را ندارند و نمی‌توانند در این رشته ورزشی فعالیت کنند. هرچند طبق اخبار رسیده، زورخانه‌های ایران در برخی از استان‌ها هنوز میزبان زنان دوستدار این رشته ورزشی هستند.

ورزش زورخانه‌ای| کباده‌کشی مردان علیه زنان ورزشکار
کد خبر: 414289
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۱:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| محمد حمیدی- ورزش زورخانه‌ای این روزها حسابی سروصدا به پا کرده است. ورزشی که علاقه‌مندان زیادی در بین زنان ایرانی دارد و تلاش‎های زیادی برای حضور زنان در ورزش زورخانه‌ای صورت گرفته است. اما به گفته مردان، ورزش زورخانه‌ای برای زنان نیست و این مردان هستند که فقط می‌توانند در گود زورخانه‌ کباده بکشند.

ورزش زورخانه ای

ماجرا از کجا شروع شد؟

ظهر جمعه، 19 خرداد‌ماه، بود که تعدادی از مردان تهرانی با حضور در زورخانه شهید عراقی و هیات ورزش‌های زورخانه‌ای تهران، اعتراض خود را نسبت به برنامه‌ریزی و حمایت فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای از حضور زنان در این رشته ورزشی ابراز کردند.

تجمع‌کنندگان در بیانیه پایانی خود با اعتراض به مسئولان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای به ‌خاطر حمایت از حضور زنان در این رشته‌، راجع به هرگونه برنامه‌ریزی برای حضور زنان در ورزش زورخانه‌ای که ریشه در فرهنگ و آیین این مرز و بوم دارد هشدار دادند.

معترضان همچنین حمایت از حضور زنان در این رشته را امری مذموم و ناپسند و آن را لکه‌ننگی بر کارنامه مسئولان فدراسیون دانستند.

آنها همچنین اجازه نواختن زنگ زورخانه به اعضای هیات‌رئیسه فدراسیون و اعطای نشان و حکم پهلوانی به زنان را، به سخره گرفتن آداب و رسوم ورزش زورخانه‌ای قلمداد کردند.

تجمعد اعتراضی

موافقت مراجع عظام تقلید با فعالیت زنان در ورزش‌ زورخانه‌ای

فردای این تجمع اعتراضی، مجتبی جوهری رئیس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای، اعلام کرد جمعی از مراجع عظام تقلید با فعالیت زنان در این رشته در صورت رعایت موازین شرعی موافقت کرده‌اند.

جوهری البته به این موضوع هم اشاره کرده که با توجه به درخواست‌های مکرر زنان ایرانی برای فعالیت در این رشته ورزشی و همچنین اجازه مراجع عظام با فعالیت زنان، این فدراسیون قصد دارد این موضوع را در جلسه مجمع مطرح کند و در صورت موافقت وزارت ورزش، فعالیت رسمی زنان در این رشته آغاز شود. او همچنین از موافقت هفت تن از اعضای این فدراسیون با آغاز فعالیت زنان در ورزش زورخانه‎ای خبر داده بود.

زورخانه

تلاش زنان برای حضور در این رشته ورزشی

ریاحه مظفریان یکی از زنان فعال در ورزش زورخانه‌ای درباره تلاش زنان برای حضور در این رشته ورزشی می‌گوید: «ما در این چند سال برای پیگیری فعالیت قانونی بانوان از مراجع تقلید همچون آیت‌الله مکارم شیرازی، نوری همدانی و... استفتاء کردیم و این پرسش را که آیا فعالیت بانوان در رشته زورخانه‌ای با پوشش کاملاً اسلامی و در فضایی زنانه مشکل شرعی دارد یا خیر مطرح کردیم که همگی تاکید کردند در صورت رعایت موازین شرعی هیچ اشکالی ندارد. خب وقتی این اجازه داده شده چرا عده‌ای معدود که در این چند ماهه فقط به ما توهین کردند با دلایل غیرمنطقی فقط مخالف حضور زنان هستند؟ حتی مراجع درباره ورزش بانوان با ضرب زورخانه هم به صراحت تاکید کردند که ضرب زورخانه موسیقی لهوی نیست و هیچ اشکال شرعی ندارد.»

رایحه مظفریان

در این میان برخی از مخالفان حضور زنان در این رشته ورزشی گفته بودند که زنان به دنبال کسب بازوبند پهلوانی هستند. این موضوع نیز حواشی زیادی به وجود آورد و بر مخالفت‌ها با حضور زنان در این رشته ورزشی دامن زد. مظفریان درباره این ادعا نیز گفته است: «درخواست ما فقط این است که در این رشته به خاطر علاقه‌ای که داریم و خصوصیات پهلوانی این رشته فعالیت کنیم و اصلاً دنبال بازوبند پهلوانی که دوستان مدعی آن شدند نیستیم.»

ورزش زورخانه ای زنان

مرشدی که بیکار شد

یک هفته از تجمع اعتراضی برخی از مردان در زورخانه شهید عراقی گذشته بود که تعدادی از زنان دوستدار این رشته ورزشی در زورخانه‌ای در شهر قدس تهران به داخل گود رفتند و مشغول انجام حرکات این ورزش سنتی شدند.

ورزشکاران زن زورخانه ای

پس از ورود این زنان ورزشکار به زورخانه که با اجازه زورخانه‌دار انجام شد، مرشد زورخانه نیز برای احترام به ورود زنان مشغول نواختن ضرب زورخانه شد تا یکی از زنان ورزشکار در میان گود زورخانه برای لحظاتی کوتاه کباده‌کشی کند، اما چند ساعت پس از انتشار فیلم کباده‌کشی زن ورزشکار که با پوشش مانتو و با حجاب کامل صورت گرفت، مسئولان هیات ورزش‌های زورخانه‌ای استان تهران و هیات شهر قدس بلافاصله با «ولی کارگر» کلیددار زورخانه ولیعصر (عج) تماس گرفتند و ضمن احضار وی به هیات شهر قدس، او را به دلیل اجازه دادن به زنان برای ورود به زورخانه از سمت دبیری هیات ورزش‌های زورخانه‌ای شهر قدس برکنار کردند. مرشد کیانی نیز که سال‌ها مشغول مرشدی در زورخانه ولیعصر بود هم به دلیل نواختن ضرب زورخانه برای کباده‌کشی یکی از زنان ورزشکار از مرشدی این زورخانه کنار گذاشته شد.

ورزشکاران زن زورخانه ای

ورزش زورخانه‌ای ممنوع

بعد از این اتفاقات بود که عباس صباغی، رئیس هیات ورزش زورخانه‌ای استان تهران، آب پاکی را روی دست زنان ورزشکار در این رشته ریخت و اعلام کرد که زنان اجازه فعالیت در این رشته ورزشی را ندارند.

صباغی حضور زنان در رشته زورخانه‌ای را ساخته ذهن افرادی دانسته که به دنبال تضعیف روح و ماهیت این ورزش باستانی هستند؛ ادعایی عجیب که اثباتش کمی سخت به نظر می‌رسد.

زنان نمی‌توانند در ورزش زورخانه‌ای فعالیت کنند

بعد از گذشت چند هفته از شروع حواشی این رشته ورزشی، حالا مهین فرهادی‌زاد، معاون توسعه ورزش بانوان وزارت ورزش و جوانان، در مورد فعالیت زنان در ورزش زورخانه‌ای گفته است: «ورزش زورخانه‌ای مجوز فعالیت برای بانوان را ندارد و صرفاً این رشته در بخش مردان فعالیت دارد. برای ورود بانوان به هر رشته‌ای باید آن رشته از منظرهای مختلف مورد بررسی قرار گیرد تا مجوز فعالیت بانوان صادر شود. ملاحظات فرهنگی، تامین سلامت زنان در آن رشته، عرف جامعه و... مواردی است که در شورای مدیریت ورزش بانوان مورد توجه قرار می‌گیرد.»

معاون زنان وزارت ورزش

چنان‌که از شواهد پیداست، زنان دست‌کم در تهران اجازه حضور در گود زورخانه را ندارند و نمی‌توانند در این رشته ورزشی فعالیت کنند. هرچند طبق اخبار رسیده، زورخانه‌های ایران در برخی از استان‌ها هنوز میزبان زنان دوستدار این رشته ورزشی هستند. حالا باید منتظر ماند و دید چه اتفاقی در این رشته ورزشی که به روح و مرام پهلوانی پیوند خورده رخ می‌دهد و آیا زنان نیز می‌توانند همانند مردان در رشته مورد علاقه خود ورزش کنند یا اینکه مردان ایرانی می‌توانند زنان این کشور را از یک حق طبیعی دیگر محروم کنند؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها