کد خبر: 414294
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۶:۰۰:۱۶
| |

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران:

مشاوران املاک به گرانی مسکن دامن نمی‌ زنند

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران معتقد است مشاوران املاک به گرانی ملک دامن نمی‌زنند چرا که طرفدار ارزانی هستند.

مشاوران املاک به گرانی مسکن دامن نمی‌ زنند
کد خبر: 414294
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۳ ۱۶:۰۰:۱۶

اعتمادآنلاین| آمار‌ها حاکی از آن است که میزان معاملات مسکن در مقایسه با سال گذشته کاهش بسیار چشم گیری داشته و از سوی دیگر رشد چشم گیر قیمت‌ها در بحث بازار اجاره، خرید و فروش زمینه ساز کاهش معاملات و کساد شدن بازار مشاوران املاک شده است.

در همین زمینه مصطفی قلی خسروی با بیان اینکه با افزایش قیمت مسکن میزان رکود در معاملات مسکن کاهش چشم گیری می‌یابد گفت: انتظار می‌رود برخی مسئولان یا نمایندگان مجلس که افزایش قیمت مسکن را ناشی از عملکرد مشاوران املاک می‌دانند، توجه بیشتری نسبت به فرآیند دریافت کمیسیون داشته باشند. اگر دقت و مطالعه بیشتری در این خصوص انجام شود مشخص خواهد شد که مشاوران نه تنها به گرانی ملک دامن نمی‌زنند بلکه طرفدار ارزانی هم هستند.

او با اشاره به حق الزحمه دفاتر املاک گفت: در شهر تهران تا 500 میلیون تومان از مبلغ مسکن، نیم درصد و از 500 میلیون تومان به بالا یک چهارم درصد از طرفین معامله حق کمیسیون دریافت می‌شود؛ بنابراین نرخ کمیسیون بالای 500 میلیون تومان به اندازه ای نیست که باعث شود مشاوران املاک، رونق را فدای مقدار ناچیزی حق کمیسیون کنند.

خسروی با انتقاد از انفعال مجلس در یکدست شدن حق کمیسیون دفاتر املاک سراسر کشور تاکید کرد: برای حدود 400 شهر اعلام شده است که کمیسیون نظارت هر شهرستان حق الزحمه دفاتر املاک را تعیین کند این یعنی بعضی نمایندگان مجلس ضمن اینکه از خود رفع مسئولیت کرده‌اند​ بعضاً در مقام منتقد مشاوران املاک ظاهر می‌شوند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران گفت: ما به عنوان بخش خصوصی تابع قانون هستیم؛ بنابراین آمادگی داریم که هرچه مجلس در خصوص نرخ کمیسیون مصوب کند اجرا کنیم.

خسروی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی از هر طرف معامله یک درصد کمیسیون دریافت می‌شد و بحث‌ها به اندازه امروز نبود. در کشور‌های اروپایی 6 درصد از فروشنده دریافت می‌کنند و کسی هم دیگری را عامل گرانی ملک نمی‌داند.

به گفته خسروی، قانون نظام صنفی ایرادات متعددی دارد که انتظار داریم نمایندگان مجلس یازدهم نسبت به رفع این ایرادات اهتمام داشته باشند و فرایند انتخابات اصناف از جمله این اشکالات است.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک گفت: بار‌ها اعلام کرده ایم که هرچقدر قیمت خانه بالا برود تعداد معاملات کاهش پیدا می‌کند و کسب و کار مشاوران املاک از رونق می‌افتد، پس واسطه‌های ملکی نه تنها عامل گرانی نیستند بلکه فروشندگان را به دادن تخفیف تشویق می‌ کنند.

گفتنی است، محمدرضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس در روز‌های اخیر گفته است روش کنونی در دریافت حق کمیسیون معاملات مسکن به گونه‌ای است که مشاوران املاک به افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن ترغیب می‌شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها