«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

دور دنیا| مشکلات مالی، بیکاری و تجرد در میزان مرگ‌ومیر دخیل‌اند؟

مطالعه‌ای که درباره تاثیر عوامل اجتماعی بر مرگ‌ومیر افراد انجام شده نشان داده است عواملی چون سیگار کشیدن، بیکاری، مشکلات مالی، ازدواج نکردن، هیجانات منفی و... در مرگ افراد دخیل بوده‌اند.

دور دنیا| مشکلات مالی، بیکاری و تجرد در میزان مرگ‌ومیر دخیل‌اند؟
کد خبر: 414368
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۹ ۰۸:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- تاثیر عوامل اجتماعی بر میزان مرگ‌ومیر در ایالات متحده آمریکا شناسایی و بررسی شده است. یافته‌های یک تحقیق نشان می‌دهد سیگار کشیدن، طلاق و سوءمصرف الکل سه عامل از 57 عامل اجتماعی و رفتاری است که ارتباط نزدیکی با مرگ دارد. این پژوهش در مجله «Proceedings of the National Academy of Sciences» به چاپ رسیده است.

اعتمادآنلاین به نقل از «Science Daily» گزارش می‌دهد، این مطالعه داده‌های پیمایشی تحقیق را که از سال‌های 1992 تا 2008 از 13 هزار و 611 بزرگسال در ایالات متحده جمع‌آوری شده است مورد تجزیه و تحلیل قرار داد و مشخص شد چه عواملی بر مرگ کسانی که طی سال‌های 2008 تا 2014 درگذشتند تاثیر گذاشته است.

الی پوترمن (Eli Puterman)، استادیار دانشکده کینزیولوژی (علم حرکات بدن) در دانشگاه کلمبیای بریتانیا و نویسنده اصلی این تحقیق، می‌گوید: «این مساله نشان می‌دهد رویکردی برای مشاهده و بررسی افراد در طول عمر لازم است تا واقعاً بتوانیم سلامت و مرگ را درک کنیم.»

بیکاری

او ادامه می‌دهد: «ما در این پژوهش به عنوان مثال به جای اینکه فقط از افراد بپرسیم که بیکار هستند یا خیر، سابقه بیکاری آنها را در مدت بیش از 16 سال بررسی کردیم. اگر این افراد در دوره خاصی بیکار بودند، آیا می‌توانیم بگوییم که این فاکتور یکی از عوامل پیش‌بینی‌کننده مرگ‌ومیر است؟ ما نباید تنها به دوره مشخصی از زندگی افراد نگاه کنیم، بلکه می‌بایست تمام طول عمر آنها را بررسی کنیم. ما رویکردی را اتخاذ کردیم که در آن تاثیرات طولانی‌مدت عوامل مختلف را در تمام طول عمر فرد مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌داد.»

میزان امید به زندگی در ایالات متحده در طول سه دهه نسبت به سایر کشورهای صنعتی دچار رکود شده است و همین امر باعث می‌شود این سوال پیش آید که چه عواملی در پایین آمدن سطح امید به زندگی مردم نقش داشته‌اند. تاثیر عوامل بیولوژیکی و سلامت افراد همیشه در صدر این فهرست قرار دارد، بنابراین این مطالعه به صورت عمدی مواردی را که به نفع عوامل اجتماعی، روانشناختی، اقتصادی و رفتاری است حذف نکرده است.

سیگار

از 57 عاملی که مورد بررسی قرار گرفت، ده مورد از آنها با مرگ در ارتباط بودند:

1- مصرف دائم سیگار

2- سابقه طلاق

3- سابقه سوءمصرف الکل

4- مشکلات مالی

5- سابقه بیکاری

6- سابقه سیگار کشیدن دوره‌ای

7- میزان پایین رضایت از زندگی

8- ازدواج نکردن

9- سابقه دریافت بسته‌های حمایتی

10- هیجانات منفی

این داده‌ها از موسسه بهداشت و بازنشستگی آمریکا گردآوری شده که شرکت‌کنندگان آن در سنین 50 تا 104 سال و با میانگین سنی 69.3 بوده‌اند. این نظرسنجی‌ها هیچ مشقتی برای شرکت‌کنندگان نداشتند؛ یعنی به عنوان مثال، شرکت‌کنندگان مجبور به ایجاد محرومیت غذایی یا سوءمصرف نشدند. یافته‌های جدید حاکی از این است که چگونه عوامل مختلف در ارتباط با یکدیگر قرار گرفته‌اند.

پوترمن می‌گوید: «اگر ما بخواهیم برای ایجاد مداخلات یا تغییر سیاست‌ها تلاش کنیم و در این راه سرمایه خود را در میان بگذاریم، باید بگویم که این حوزه‌ها می‌توانند بیشترین بازده را برای سرمایه‌گذاری فراهم کنند. 40 سال است که مصرف سیگار یکی از بزرگ‌ترین فاکتورهای بروز مرگ‌ومیر شناخته شده، اما عاملی مانند هیجانات منفی (این تفکر که شما قرار است اتفاقات بدتری را در زندگی خود ببینید و تجربه کنید) را بسیار تاثیرگذار دانسته‌اند و باید برای حل آن هدف‌های مشخصی را تعیین کنیم. باید ببینیم که آیا می‌توانیم این عوامل را تغییر دهیم. باید برای افراد بیکار یا کسانی که سابقه مشکل مالی داشته‌اند کاری کرد و خطر مرگ را برای آنان کاهش داد.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها