کد خبر: 414406
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۰۹:۱۴:۲۶
| |

آنتونیو گوترش:

طرح الحاق کرانه باختری برخلاف قوانین بین المللی است

دبیرکل سازمان ملل ابراز امیدواری کرد که اسرائیل به درخواست‌های بین‌المللی گوش دهد و از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری دست بکشد.

طرح الحاق کرانه باختری برخلاف قوانین بین المللی است
کد خبر: 414406
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۰۹:۱۴:۲۶

اعتمادآنلاین| آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت، سازمان ملل همواره حامل پیامی است که الحاق نه تنها بر خلاف قوانین بین‌المللی است بلکه فاکتور مهمی در بی ثباتی منطقه نیز به شمار می‌رود.

وی پیش از نشست امروز (چهارشنبه) شورای امنیت درباره خاورمیانه صحبت کرد؛ در این نشست قرار است برنامه‌های اسرائیل در الحاق حدود 30 درصد از کرانه باختری بر طبق طرح صلح خاورمیانه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا مورد بحث قرار گیرد.

گوترش پیش از سخنرانی احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و نیکولای ملادینف، هماهنگ کننده سازمان ملل در امور خاورمیانه صحبت می‌کند. فرانسه که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را در ماه جاری میلادی برعهده دارد، اعلام کرده که نیمی از وزرای خارجه کشورهای عضو به انضمام وزیر خارجه فلسطین و سفیر اسرائیل در سازمان ملل قرار است در این نشست حضور داشته باشند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین گفته،‌ الحاق تضعیف کننده راه حل دو کشوری است که بر اساس آن "فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها می‌توانند در صلح، احترام متقابل و تضمین امنیت یکدیگر در کنار هم زندگی کنند."

وی ادامه داد: امیدوارم این دلیل که تنها مربوط به من نمی‌شود و از سراسر جهان چنین درخواستی از اسرائیل وجود دارد که از الحاق دست بکشد، به گوش مقام‌های اسرائیلی برسد و الحاق اول ژوئیه روی ندهد.

اسرائیل در جنگ 1967 کرانه باختری را از اردن گرفت و ده‌ها شهرک در آن ساخت که اکنون محل سکونت قریب به 500 هزار اسرائیلی است اما هرگز به دلیل فشارهای بین‌المللی به صورت رسمی مدعی نشد که این بخش، جزو قلمروی اسرائیل است.

اقدام اسرائیل در الحاق این بخش از کرانه باختری امیدواری‌های فلسطینی‌ها را برای ایجاد یک کشور مستقل کمرنگ کرده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها