کد خبر: 414575
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۶:۳۱:۴۶
| |

پیمان امنیتی ژاپن و کره 60 ساله شد

پیمان امنیتی ژاپن و آمریکا که در سال 1960 میلادی به امضا رسید و به نوعی اساس اتحاد دو کشور پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل می‌دهد 60 ساله شد.

پیمان امنیتی ژاپن و کره 60 ساله شد
کد خبر: 414575
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۴ ۱۶:۳۱:۴۶

اعتمادآنلاین| ‌ طبق این پیمان امنیتی، ژاپن به نیروهای نظامی آمریکا پایگاه و تسهیلات استقرار در این کشور و یا نزدیک آن اعطا کرده و آمریکا هم متعهد به دفاع از ژاپن در مقابل تهدیدات و حملات نظامی شد به عبارتی ژاپن با دادن پایگاه و متعهد شدن هزینه استقرار این نیروها، خود را تحت امنیت چتر حفاظتی آمریکا قرار داد.

این پیمان در 60 سال گذشته همواره میان دو کشور وجود داشته است اما اخیرا مورد انتقاد ترامپ قرار گرفته است او پیشتر گفته بود اگر به ژاپن حمله شود ما می‌جنگیم و جنگ جهانی سوم آغاز می‌شود ما دخالت می‌کنیم و با جان خود از آنها حفاظت می‌کنیم اما اگر به ما حمله شود، ژاپن اصلاً مجبور نیست به ما کمک کند آنها می‌توانند این حمله را در یک تلویزیون سونی تماشا کنند.

در مراسمی که روز گذشته در توکیو برای گرامیداشت شصتمین سالگرد این پیمان برگزار شد "یوشی هیده سوگا" دبیر ارشد کابینه دولت گفت: اتحاد میان ژاپن و آمریکا نه تنها برای کشور او بلکه برای منطقه اقیانوس های هند و آرام و جامعه بین المللی به عنوان بنیاد صلح و ثبات عمل کرده است.

ژاپن، اقدام هایی انجام داده تا این اتحاد را تقویت کند این اقدام ها شامل گسترش طیف فعالیت های نیروهای دفاع از خود ژاپن در خارج از کشور است تا ماموریت سوخت رسانی در اقیانوس هند و ماموریت بازسازی در عراق را در بر گیرند.

در عین حال، دولت کنونی آمریکا، ‌ از ژاپن و دیگر متحدانش خواسته تا برای کاهش بار مالی ایجاد این امنیت کمک بیشتری کنند.

مقام های دولت ژاپن نگران هستند که پیش از انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر آمریکا، ‌ این کشور ممکن است فشار بر توکیو برای به عهده گرفتن بیشتر مخارج استقرار نیروهای آمریکایی در ژاپن را افزایش دهد.

سالگرد این پیمان زمانی فرا می رسد که رویارویی میان آمریکا و چین در حال شدت گرفتن و تنش ها در شبه جزیره کره دوباره رو به افزایش است.

در قبال این مسائل، توکیو قصد دارد استراتژی امنیت ژاپن از جمله چگونگی محافظت از کشور در برابر تهدیدهای موشکی را بازبینی کند دولت ژاپن اخیرا توقف طرح استقرار سامانه موشکی زمین پایه اجیس آشور را اعلام کرد.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها