رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

مشارکت مردم درانتخابات باید به 50 درصد برسد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: باید میزان مشارکت کنندگان در انتخابات آینده را به بالای 50 درصد برسانیم.

مشارکت مردم درانتخابات باید به 50 درصد برسد
کد خبر: 414788
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۵ ۱۵:۲۷:۵۸

اعتمادآنلاین| حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی امروز (پنج‌شنبه 5 تیر) در نشست علمی انجمن انقلاب اسلامی ایران با موضوع تحلیل و کالبدشکافی وقایع اخیر آمریکا و شاخصه‌های مجلس انقلابی که در کتابخانه و موزه ملی ملک برگزار شد، اظهار داشت: طبق فرمایش بنیانگذار انقلاب اسلامی، مجلس در رأس امور است و این امر بالا و پائین ندارد، اما این سؤال باقی است که در طول چهل و یک سال اخیر آیا نمایندگان مجلس هم در رأس امور هستند؟

وی افزود: نمایندگان مجلس نتوانسته‌اند در رأس امور بودنشان را اثبات کنند و شاید، باید دهه‌های مختلف کار و تمرین کرد تا شرایط عمومی و اجتماعی کشور به سمتی برود که از مجلس مقتدر بهره‌مند شویم.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: من در 6 دوره مجلس حضور داشته و سلایق و نگاه‌ها و کارکرد متفاوت مجلس را دیده‌ام. این در حالی است که مجلس از چند مشکل اساسی رنج می‌برد و متأسفانه نقش نمایندگان مجلس از نمایندگی مردم به سمت اجرا سوق داده شده است.

نماینده مردم همدان در مجلس گفت: فاصله بین مسئولان اجرایی ما با مردم فاصله قابل توجه است که این خلأ را نمایندگان پر می‌کنند که حتی آنها از بخشدار هم به مردم نزدیک‌ترند.

وی خاطرنشان کرد: سیستم مجلس ما پرورش‌دهنده نماینده نیست و مسیر نماینده را به سمت حوزه انتخابیه یا حزب و گروه تصمیماتی که نمی‌تواند برای کشور راهگشا باشد می‌برد.

حاجی‌بابایی خاطرنشان کرد: 170 نماینده در مجلس یازدهم برای اولین بار وارد مجلس شده‌اند، هر چند که این موضوع در تمامی ادوار وجود داشته که حداقل دوسوم مجلس قبلی در مجلس جدید تغییر می‌کنند.

وی گفت: احزاب، گروه‌های سیاسی و لابی‌ها بعد از ورود نماینده به مجلس از آنها استفاده می‌کنند و در حقیقت آنها نماینده را دراختیار خود می‌گیرند، این در حالی است که بعد از اینکه مردم به آن نماینده رأی جدیدی ندادند، ان جریانات با آن فرد دیگر کاری ندارد.

حاجی‌بابایی گفت: من اشکال نمایندگانی که در مجلس دچار مشکل می‌شوند را در شخص آنها نمی‌بینم بلکه در مسیر نمایندگی می‌بینم.

وی گفت:‌ متأسفانه ما در کارها جوری موضوعات را تعریف کرده‌ایم که با تغییر افراد، مشکلات کشور حل نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ما باید مجلس را به شکلی بنا کنیم که مجلس نماد مردم باشد و برخی اوقات، مردم مجددا به یک فرد برای نمایندگی‌شان در مجلس رأی نمی‌دهند چرا او توان پاسخ به توقعات آنان را ندارد.

وی گفت: مجلس یازدهم محکوم به موفقیت است و هیچ راهی ندارد، چرا که مردم در شرایط این دوره از مجلس را شکل داده‌اند که با تحریم، اقتصاد افسارگسیخته و دوران پساکرونا با آن مواجه هستند.

وی گفت: مجلس یازدهم باید در طول یکسال آینده سرمایه اجتماعی کشور را از 42 درصد مشارکت‌کنندگان در انتخابات اخیر، به بالای 50 درصد برسانیم.

حاجی‌بابایی افزود: حرف اول مردم در کشور عدالت اجتماعی است و آنها علاقمند هستند که ببینند وقتی پنج نفر استخدام شده‌اند همگی آنها شایسته‌تر از آنها بوده‌اند و وقتی مسئولی برای تصدی پستی انتخاب شده قطعا براساس شایسته‌سالاری بوده است.

وی تصریح کرد: ظلم و عدل اساس ریشه‌ای مسائل اجتماعی در کشورهاست.

وی گفت:‌ باید در کشورمان به این جمع‌بندی برسیم که هر کس به هر جایی که می‌تواند با شرایط حاکمیت و شایستگی برسد نه اینکه رفتار دلخواهانه داشته باشیم.

وی در پایان گفت:‌ بیانیه گام دوم انقلاب یعنی اینکه مسئولان ضعف داشته‌اند و موارد مطروحه در این بیانیه، توقع رهبر معظم انقلاب از همه مسئولان و مدیران است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها