کد خبر: 414869
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۶ ۰۹:۳۸:۴۰
| |

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی مطرح کرد:

آموزش مجدد پایه اول در تابستان

محمدرضا سیفی به تشریح آخرین تصمیمات درباره آموزش به دانش‌آموزان در تابستان، اختصاص خدمات به دانش‌آموزان دوزبانه و ... پرداخت.

آموزش مجدد پایه اول در تابستان
کد خبر: 414869
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۶ ۰۹:۳۸:۴۰

اعتمادآنلاین| محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش درباره آموزش‌های در نظر گرفته شده طی تابستان گفت: در تابستان تعلیم‌وتربیت ادامه دارد، قرار نیست تعلیم‌وتربیت به زمان خاصی از سال محدود شود.

بر اساس تاکیدات مقام معظم رهبری بر اجرای سند تحول بنیادین در آموزش‌وپرورش و در راهکارهای این سند رسانه ملی به عنوان شریک آموزش‌وپرورش در نظر گرفته شده که می‌تواند به تعلیم‌وتربیت رسمی کشور کمک کند.

او تاکید کرد: از 9 اسفند98 که آموزش‌های تلویزیونی به شکل جدی آغاز شد. مقوله عدالت آموزشی را به‌دنبال داشت.

آموزش‌های تلویزیونی تحرک اجتماعی را کاهش و عدالت آموزشی را محقق کرده است. برای مثال دانش‌آموزان مناطق محروم در آموزش از طریق رسانه ملی با کیفیت مناسب آموزش مواجه شدند.

در حالی که این دانش‌آموزان تاکنون با سرباز معلم آموزش می‌دیدند. در این شرایط یک سرباز معلم یک محتوای آموزشی را به کلاس‌های اول تا پنجم آموزش می‌دهند.

با توجه به اینکه تلویزیون پوشش سراسری داشته و در مقایسه با اینترنت و دیگر وسایل ارتباطی می‌تواند بیشترین مخاطب را جذب کند و باعث شد تا دانش آموزان با آموزش‌های با کیفیت‌تر آشنا شوند. مسلما این مقوله توقعات را در بخش آموزش افزایش داده است.

عدالت آموزشی با سرباز معلم محقق نمی‌شود

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: در مناطق محروم فعالیت سرباز معلم عدالت آموزشی را محقق نمی‌کند. در حالی که در شهری همچون تهران در مدارس خاص برای رهایی از ترافیک شهری معلم از طریق آمبولانس بر سر کلاس‌های درس حاضر می‌شود اما در مناطق صعب‌العبور کوهستانی باید سرباز معلم به فعالیت بپردازد.

سیفی تاکید کرد: دانش‌آموزان روستایی در مناطق محروم از بسته‌های فرهنگی همچون کتابخانه، اینترنت و حتی پدر و مادر باسواد به دور هستند. برای اینکه بتوان این عقب ماندگی را جبران کرد باید معلم باسواد به محل مامور کرد.

به گفته او جنس آموزش های برخی مناطق شبکه محلی و رادیو در تابستان متفاوت است و باید کیفیت‌های آموزش با موضوعات ارتقای مهارت‌ها و ارتباطات اجتماعی افزایش پیدا کند.

بازآموزی کلاس اولی‌ها در تابستان

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش‌وپرورش اظهارکرد: در فصل تابستان آموزش پایه اول دانش‌آموزان مجدد انجام می‌شود.

سیفی گفت: در پایه‌های دیگر قرار است مهارت‌های خانه‌داری، آموزش کامپیوتر، قصه خوانی، قصه گویی و ... از طریق رسانه ملی آموزش داده شود.

به گفته او مخاطب در طرح تلویزیونی تابستان، گروه مربیان مقطع پیش دبستانی است که با توانمندسازی این گروه می‌توان در سیستم آموزش جهان پیشرو بود.

سیفی اظهار کرد: گروه همکاران شامل مدیران، آموزگان و راهبران آموزشی هستند که در راستای تعمیق فعالیت‌ها گام برداشته و گروه مهمتر والدین دانش آموزان هستند. انتظار می‌رود تا والدین فعالیت کودکان را بررسی کنند.

سیفی با بیان اینکه برخی از دانش آموزان ما سلام کردن بلد نیستند. حتی دانشجویان نیز نمی‌توانند خواسته‌های خودشان را مطرح کنند، افزود: باید در آموزش‌ها مهارت اجتماعی، شهروندی، آداب دینی و ... مدنظر قرار بگیرد.

تمهیدات کرونایی در سال تحصیلی آینده

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: در سال آینده در صورت وجود کرونا از ظرفیت مدارس استفاده می‌شود. آموزش از طریق تلویزیون بعد از تابستان نیز انجام خواهد شد. هدف این است تا دانش‌آموزان در مدارس دو زبانه خواندن و نوشتن را بیاموزند و بتواند در سنجش ورود به دبستان شرکت کنند.

سیفی تاکید کرد: تلویزیون می‌تواند کمک کند تا زبان فارسی آموزش داده شود. در حالی که در تلویزیون تعامل دو طرفه برقرار نمی‌شود. در تلاش هستیم در تلویزیون فعالیت‌ها به نحوی باشد تا تعامل دو طرفه باشد و والدین نیز بتوانند بازخوردها را گزارش دهند.

تحقق علمی عدالت آموزشی در مناطق محروم

سیفی درباره عدالت آموزشی در مناطق محروم گفت: در تلویزیون بیش از 30میلیون دانلود در زمینه آموزش‌ها انجام شده است. شیوه‌های آموزش می‌تواند دانش‌آموزان را به تلویزیون ترغیب کند. قرار است در تابستان کلاسی به وسعت ایران با موضوع مهارت‌ها به کودکان و والدین آموزش داده شود.

او درباره مشکلات کودکان دو زبانه افزود: مناطقی در کشور به تلویزیون، اینترنت و گوشی هوشمند دسترسی ندارد و باید در اولین فرصت آموزش‌وپرورش به بررسی وضعیت مناطق بپردازد. برای مثال در طرح سنجش برخی از دانش‌آموزان دو زبانه سوال به زبان فارسی را متوجه نمی‌شوند، در حالی که اگر پرسشگر سوال را به زبان محلی بپرسد پاسخ می‌دهند.

بی‌توجهی به آموزش زبان فارسی در دانش‌آموزان دوزبانه

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: بر اساس قانون اساسی با احترام به زبان بومی باید به زبان معیار نیز احترام گذاشت. باید بدون غرض به مسئله توجه شود. وقتی به طرح بسندگی زبان فارسی توجه نمی‌شود، در مدارس محلی معلم و دانش‌آموز با زمان محلی صحبت می‌کنند و همین دانش‌آموز به محض ورود به دانشگاه با مشکلات متعدد مواجه می‌شود.

سیفی اظهارکرد: بر اساس اصل 30 قانون اساسی زبان اصلی کشور فارسی است. دانش‌آموزان دو زبانه باید حداقل‌های زبان فارسی را بیاموزند.

به گفته او باید احتیاجات روزانه را به زبان فارسی مطرح کرد در این زمینه امیدواریم تلویزیون کمک کننده باشد.

این مقام مسئول با بیان اینکه ارتباطات و تعامل اجتماعی باید با زبان فارسی انجام شود، افزود: 15 میلیون دانش‌آموزان سرمایه اصلی کشور هستند. در این راستا فرهنگ کشور متوازن شده و به رشد سیاسی و اقتصادی دست پیدا می‌کنیم. انقلاب اسلامی خواستار عدالت آموزشی بوده است. در این راستا یک هم افزایی در جامعه بروز می‌کند.

معلمان بی رغبت برای فعالیت در مناطق عشایری و محروم

سیفی درباره بی‌رغبتی برخی معلمان برای فعالیت در مناطق محروم گفت: وقتی یک معلم با سابقه سه برابر حقوق فعلی دریافت کند و شرایط رفت و آمدش مناسب باشد، بی‌شک به مناطق روستایی می‌رود.

عدم اجرا اساس نامه برای مدارس عشایری

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش از اجرا نشدن اساس‌نامه مدارس عشایری بر اساس ماده 8 خبر داد و افزود: باید کتاب دانش‌آموزان عشایر با شرایط جغرافیایی هماهنگ باشد. برای مثال در تهران باید عکس گاو را به دانش‌آموز نشان داد، اما دانش‌آموز عشایری با طبیعت آشنایی داشته و دام را می‌شناسد. دیگر نیازی به آموزش در این باره ندارد. هرچند این ماده هنوز اجرایی نشده است.

اختصاص سرانه دانش آموزی

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: اساس‌نامه مدارس عشایری تاکنون اجرایی نشده در صورت اجرایی این اساس نامه بی‌شک عدالت آموزشی در این مناطق محقق می‌شود.

یک پیمایش ملی برای فرهنگسازی

سیفی با بیان اینکه برای ارتقای آموزشی طرح معلم چند مهارتی یا چند پیشه مطرح است، تاکید کرد: هدف این است در مناطق عشایری معلم بتواند در حوزه‌های مختلف همچون بهداشت، محیط زیست، گردشگری، درمانگر مسائل روانی و .... فعالیت کند. در صورت آموزش یک معلم با چنین تخصص‌هایی دیگر نیازی به تربیت دیگر نیروها نیست. در این زمینه مکاتبه شده قانون هم مجوز ارسال کرده است.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها