پامپئو:

کاهش نیروهای آمریکایی در آلمان با هدف مقابله با تهدیدات چین انجام می‌شود

وزیر خارجه آمریکا در اظهاراتی مداخله‌جویانه در روابط دوجانبه دهلی‌نو و پکن، ضمن اتهام‌زنی به چین، مدعی شد تصمیم برای کاهش نیروهای آمریکایی در آلمان با هدف مقابله با تهدید چین برای هند و شرق آسیا اتخاذ شده است.

کاهش نیروهای آمریکایی در آلمان با هدف مقابله با تهدیدات چین انجام می‌شود
کد خبر: 414967
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۶ ۱۴:۴۵:۴۶

اعتمادآنلاین| «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی مجازی خود در نشست بروکسل مدعی شد سیاست‌های توسعه‌طلبانه چین چالش واقعی در جهان معاصر است. او تصمیم درباره کاهش نیروهای آمریکا در آلمان را با مواجهه با تهدیدها در کشورهای دیگر از جمله آنچه تهدید چین برای هند و جنوب شرق آسیا خواند، مرتبط خواند.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، پامپئو مدعی شد: درباره تهدید حزب کمونیست چین صحبت کردم، تهدیدهایی علیه هند، ویتنام، مالزی، اندونزی و فیلیپین و (تهدیدهای مرتبط با) چالش‌های دریای چین جنوبی. باید مطمئن شویم که برای مقابله با پی‌ال‌اِی (ارتش آزادی‌بخش خلق چین) در جای درست قرار گرفته‌ایم.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد حدود 10 هزار نفر از نیروهای آمریکایی مستقر در آلمان را از این کشور خارج می‌کند. وی علت اتخاذ این تصمیم را عدم افزایش کافی بودجه نظامی آلمان بر اساس توافق ناتو اعلام کرد. کشورهای عضو این پیمان ملزم به اختصاص دو درصد از تولید ناخالص مالی خود برای مصارف نظامی هستند.

گفته می‌شود علت اتخاذ این تصمیم با پروژه تامین انرژی «نورداستریم-2» مرتبط است. ترامپ همچنین نارضایتی خود را از همکاری آلمان و روسیه در زمینه تامین انرژی از طریق این خط لوله گازی پنهان نکرد.

پامپئو در ادامه گفت که تصمیم برای کاهش نیروها بخشی از بازنگری موضع استراتژیک ارتش آمریکاست که مدتها پیش باید انجام می‌شد.

او همچنین در سخنانش به آنچه «اقدامات نظامی تحریک‌آمیز» و «درگیری‌های مرزی مرگبار در هند» خواند اشاره کرد.

پامپئو مدعی شد: من درباره اقدامات نظامی تحریک‌آمیز ارتش آزادی‌بخش خلق صحبت کردم. این اقدامات شامل ستیزه‌جویی در دریای چین جنوبی، درگیری‌های مرگبار در هند، برنامه هسته‌ای غیرشفاف و تهدیدها علیه همسایه‌های صلح‌جو می‌شود.

«سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه پیش از این در خصوص نزاع مرزی میان چین و هند گفت برای حل و فصل این اختلاف نیاز به هیچ واسطه‌ای وجود ندارد.

لاوروف در کنفرانسی مطبوعاتی بعد از صحبت‌هایش با وزرای خارجه هند و چین گفت: فکر نمی‌کنم چین و هند به کمک، هر نوع کمکی با هدف تلاش برای رفع درگیری، احتیاج داشته باشند.

به محض آن که اتفاقات مرزی رخ داد، جلساتی برگزار و ارتباطاتی بین فرماندهی منطقه درگیری و وزرای خارجه برقرار شد. تا جایی که متوجه شدم این ارتباطات همچنان برقرار است و هیچ یک از دو طرف اظهاراتی مبنی بر عدم تمایل به مذاکره بر اساس رویکردهای کلی قابل قبول بیان نکرده است. طبیعتاً انتظار داریم این روند ادامه پیدا کند.

اواسط ژوئن ارتش چین و هند در دره «گالوان» در مرز مشترک با یکدیگر درگیر شدند که در نتیجه آن 20 سرباز هندی کشته شدند.

سخنگوی وزارت خارجه چین پیش از این در نشست هفتگی چهارشنبه با خبرنگاران، وزیر خارجه آمریکا را یک «دروغگوی ذاتی» خواند.

«لیجیان ژائو» از سخنگویان وزارت خارجه چین در نشست هفتگی با اصحاب رسانه‌ها درباره مایک پامپئو، وزیرخارجه آمریکا گفت: «پامپئو هر وقت که فرصت بیابد دروغ می‌گوید و چین را بدنام جلوه می‌دهد.

تکرار هزار دفعه دروغ (از سوی پامپئو) باز هم دروغ محسوب می‌شود. دروغگویی، تقلب و دزدی در ذات پامپئو است، همان‌طور که خودش هم اعتراف کرده. هرگز نمی‌توان کسی را که وانمود می‌کند خواب است، بیدار کرد.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها