کد خبر: 415062
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۰۹:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزارش می‌دهد:

کودکان| اپلیکیشن‌های مختص کودکان حریم شخصی آنها را به خطر می‌اندازد؟

بعضی از برنامه‌های مختص کودکان یا بازی‌هایی که در تلفن‌های همراه وجود دارد به گونه‌ای طراحی شده‌اند که اطلاعات شخصی فرد را دریافت می‌کنند، که این بسیار خطرناک است. این برنامه‌ها با شناسایی موقعیت مکانی کودک ممکن است جان او را به خطر بیندازند.

کودکان| اپلیکیشن‌های مختص کودکان حریم شخصی آنها را به خطر می‌اندازد؟
کد خبر: 415062
|
۱۳۹۹/۰۴/۲۶ ۰۹:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| مژده اصغرزاده- دانشگاه دالاس تگزاس در مطالعه‌ای که راجع به 100 برنامه تلفن همراه مختص کودکان انجام داد دریافت که 72 اپلیکیشن قوانین حفاظت از حریم شخصی آنلاین کودکان را نقض می‌کنند. حال که بیشتر کودکان قادرند از تلفن همراه استفاده کنند محافظت از حریم شخصی باید برای همه مردم در اولویت قرار گیرد.

اعتمادآنلاین به نقل از «Science Daily» گزارش می‌دهد، دکتر کاناد باسو (Kanad Basu)، استادیار مهندسی برق و کامپیوتر در دانشکده مهندسی و علوم کامپیوتر اریک جانسون و مولف اصلی این تحقیق، به همراه همکارانش ابزاری تهیه کردند که می‌تواند مشخص کند آیا یک بازی اندرویدی یا سایر برنامه‌های تلفن همراه با قانون محافظت از حریم شخصی آنلاین برای کودکان مطابقت دارد یا خیر.

کودک

محققان ردیابی خود را با بررسی مشخصه‌های سخت‌افزاری انجام دادند. این ابزار در پژوهش‌های منتشرشده در ماه مارس در IEEE معرفی و آزمایش شد و 99 درصد دقت داشت. محققان همچنان در حال توسعه این فناوری هستند. آنها قصد دارند بدون هیچ هزینه‌ای دانلود برخی از برنامه‌ها را در دسترس کودکان قرار دهند.

باسو می‌گوید بازی‌ها و برنامه‌های دیگر که قوانین را نقض می‌کنند و باعث ایجاد خطر در حریم خصوصی افراد می‌شوند می‌توانند منجر به تشخیص هویت کودک شوند و مکان او را شناسایی کنند. او می‌گوید به دلیل شیوع بیماری همه‌گیر کووید-19 بیشتر مردم به جای رفتن به مکان‌های عمومی از خانه به برنامه‌ها دسترسی پیدا می‌کنند.

دکتر کاناد باسو توضیح می‌دهد: «فرض کنید یک برنامه‌ اطلاعاتی را جمع‌آوری کند که نشان دهد مثلاً یک کودک در خیابان پرستون تگزاس در حال دانلود یک برنامه است. دزدها یا قاچاقچی‌ها می‌توانند از این طریق شناسه ایمیل کاربر و موقعیت جغرافیایی کودک را به دست آورند و بخواهند که او را بدزدند. این واقعاً ترسناک است.»

کودک

برنامه‌های تلفن همراه قادرند اطلاعات شناسایی شخصی افراد از جمله نام، آدرس ایمیل، شماره تلفن، مکان، فایل‌های صوتی و تصویری و شناسه‌های منحصربه‌فرد برای دستگاه‌ مانند شناسه بین‌المللی تجهیزات تلفن همراه (IMEI)، کنترل دسترسی به رسانه (MAC)، شناسه اندروید و شناسه تبلیغاتی اندروید را به دست آورند؛ به عنوان مثال شناسه تبلیغات به تولیدکنندگان برنامه‌ها اجازه می‌دهد اطلاعاتی را در مورد علایق کاربران گردآوری کنند و بعدها بتوانند به تبلیغ‌کنندگان بفروشند.

باسو می‌گوید: «هنگامی که یک برنامه را دانلود می‌کنید، آن برنامه قادر است به اطلاعات زیادی در تلفن همراه شما دسترسی پیدا کند. شما باید در نظر داشته باشید که تمام این اطلاعات توسط این برنامه‌ها قابل جمع‌آوری و ارسال به شخص ثالث است. آنها با این اطلاعات چه کار می‌کنند؟ تقریباً همه کار. ما باید مراقب چنین مواردی باشیم.»

کودک

قانون حمایت از حریم شخصی مستلزم این است که وب‌سایت‌ها و سرویس‌های آنلاین مرتبط به کودکان قبل از جمع‌آوری اطلاعات شخصی از افراد کمتر از 13 سال رضایت والدین آنها را کسب کنند. با این حال همان‌طور که تحقیقات دکتر باسو نشان داد، بسیاری از برنامه‌های محبوب تلفن همراه این قابلیت را ندارند. او دریافت که بسیاری از بازی‌های محبوب مخصوصاً برنامه‌های مختص کودکان خردسال، شناسه‌های اندرویدی کاربران، شناسه تبلیغات اندروید و توضیحات دستگاه را شناسایی می‌کنند.

باسو توصیه می‌کند که والدین هنگام دانلود یا اجازه دادن به کودکان برای دانلود برنامه‌ها بسیار احتیاط کنند. او می‌گوید: «اگر کودک‌تان از شما اجازه گرفت که یک بازی محبوب را دانلود کند، به احتمال زیاد باید آن بازی را برایش دانلود کنید. مشکلی که در جامعه ما وجود دارد این است که بسیاری از مردم از خطراتی که حریم شخصی را تهدید می‌کند آگاه نیستند یا به آن اهمیتی نمی‌دهند.» باسو توصیه می‌کند که دانلودها را به حداقل برسانید. او ادامه می‌دهد: «من سعی می‌کنم دانلود برنامه‌های خود را تا حد ممکن محدود کنم و برنامه‌ای را دانلود نمی‌کنم مگر آنکه به آن نیاز داشته باشم.»

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها