کد خبر: 415177
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۱۱:۵۸:۱۱
| |

بازیکنان لیگ برتر باید تست دوپینگ بدهند

بر اساس اعلام فدراسیون پزشکی ورزشی، روند تست‌گیری در مسابقات لیگ برتر و لیگ یک با از سرگیری رقابت‌ها همانند گذشته دنبال خواهد شد و هیچ گونه خللی در این امر به وجود نمی‌آید.

بازیکنان لیگ برتر باید تست دوپینگ بدهند
کد خبر: 415177
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۱۱:۵۸:۱۱

اعتمادآنلاین| در سال 2019 در مجموع از لیگ برتر فوتبال، لیگ یک فوتبال و لیگ برتر فوتسال ایران 377 تست دوپینگ گرفته شده است که از این تعداد هفت تست مثبت بود و این درحالی است که در بین رشته‌های ورزشی، بیش‌ترین تست دوپینگ در این سال مربوط به رشته فوتبال بوده است و با این حال به نسبت سایر رشته‌ها با توجه به تعداد تست گرفته شده شرایط بهتری و پاک‌تری داشته است و در این بین نباید از سبک‌تر بودن فوتبال نسبت به سایر ورزش‌های قدرتی غافل بود، مساله ای که یکی از علل اصلی کم بودن تعداد تست‌های مثبت دوپینگ در این رشته ورزشی تلقی می‌شود.

اخذ تست دوپینگ اما رویه خاصی دارد و مهم ترین ویژگی آن اطلاع نداشتن ورزشکار از زمان تست‌گیری است که از آن به عنوان "اصل عدم اعلام" یاد می‌شود و ماموران دوپینگ طبق قانون می‌توانند در مقاطع زمانی و اماکن مختلف چه در زمان مسابقه، چه در هتل، چه در اردو و چه در تمرینات تیم‌ها نسبت به گرفتن دوپینگ از ورزشکاران مبادرت کنند.

قاعده وادا

قاعده آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) این گونه است که به صورت کدال ورزشکاران را تقسیم‌بندی کرده و هر عدد معرف یک ورزشکار است و در صورت اقدام ماموران تست دوپینگ، ورزشکاران در هر شرایطی اعم از تمرین، مسابقه، اردو و یا در محل هتل باید نسبت به تست دوپینگ همکاری کنند و در زمان برگزاری مسابقه نیز تمامی بازیکنان حاضر در فهرست 18 نفره تیم‌ها موظف به اعلام آمادگی نسبت به انجام تست دوپینگ هستند و چه بسا در سالیان گذشته بازیکنانی بوده‌اند که با وجود بازی نکردن در زمان مسابقه، روی نیمکت قرار داشته‌اند و نمونه تست دوپینگ اخذ شده از آن‌ها پس از مسابقه مثبت شده است.

سیستم آدامز

عموما این‌گونه است که پس از دیدار تیم‌ها از بازیکنان دو تیم به صورت 1-1 یا 2-2 تست دوپینگ گرفته می‌شود که این انتخاب کاملا تصادفی بوده و کیت پلمب شده با کد مربوطه باز و بلافاصله از سوی نادو (ستاد ملی مبارزه با دوپینگ) نسبت به پیشبرد فعالیت‌ها اقدام شده و نتایج در سیستم آدامز ثبت می‌شود و در اختیار نادو، فدراسیون بین‌المللی مربوطه و آزمایشگاه قرار می‌گیرد تا این که وادا به صورت همه جانبه بر روند تست گیری نظارت داشته باشد.

روش RTP

در این روش که مربوط به ورزشکاران نخبه در کشورهای مختلف است، باید اطلاعات ورزشکار اعم از مکان تمرینات، مکان مسابقات و... هر سه ماه یکبار توسط وی به‌روزرسانی شود و برنامه زمان‌بندی شده‌ای را در سیستم وادا ثبت کند تا در صورت صلاحدید از سوی ماموران تست دوپینگ، نسبت به تست‌گیری اقدام گردد. نکته قابل اشاره در این رابطه این است که اگر ماموران تست دوپینگ وادا طبق برنامه اعلام شده از سوی ورزشکار، دو مرتبه به صورت اتفاقی در محل حاضر شوند و ورزشکار مورد نظر حاضر نباشد، تکرار این مساله در مرتبه سوم به عنوان دوپینگ محسوب می‌شود.

فوتبال ایران پس از کرونا

بر اساس اعلام فدراسیون پزشکی ورزشی، روند تست‌گیری در مسابقات لیگ برتر و لیگ یک با از سرگیری رقابت‌ها همانند گذشته دنبال خواهد شد و هیچ گونه خللی در این امر به وجود نمی‌آید.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها