معاون کل وزارت بهداشت:

مرگ یک ایرانی به خاطر کرونا، حدود هر یک ربع ساعت/ هر مبتلای بدون علامت، 406 نفر را مبتلا می‌کند

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به اهمیت استفاده از ماسک و اعلام آغاز پویش "#من-ماسک-می‌زنم" از امروز، گفت: رعایت فاصله فیزیکی یک متری 82 درصد، استفاده از ماسک 85 درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی 78 درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد.

مرگ یک ایرانی به خاطر کرونا، حدود هر یک ربع ساعت/ هر مبتلای بدون علامت، 406 نفر را مبتلا می‌کند
کد خبر: 415206
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۱۳:۱۶:۱۰

اعتمادآنلاین| ایرج حریرچی در ارتباط ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران، گفت: اکنون در اکثر کشورهای دنیا برای تامین معیشت مردم و دلایل اقتصادی، بازگشایی‌ها انجام شده است. در شرایط فعلی فعالیت اقتصادی و اجتماعی، مهم‌ترین مواردی که باعث کاهش شیوع کرونا می‌شوند، رعایت فاصله یک متری با دیگران و استفاده از پوشش محافظ چشمی و استفاده از ماسک است.


حریرچی گفت: رعایت فاصله فیزیکی یک متری 82 درصد، استفاده از ماسک 85 درصد و استفاده از پوشش محافظ چشمی 78 درصد انتقال ویروس را کاهش می‌دهد که ارقام بسیار مهم و قابل تاثیری هستند. خوشبختانه از امروز پویش استفاده همگانی از ماسک با هشتگ "من-ماسک-می‌زنم" در کشور آغاز می‌شود که انتظار ما از همگان این است که با هر دیدگاه و نظری در این کار بزرگ، همکاری و همراهی داشته باشند. در این روزها یکی از مهمترین موارد مصداقی امر به معروف و یکی از مهم‌ترین مصادیق نوع دوستی و علاقه‌مندی به ایران عزیز، استفاده از ماسک توسط خودمان و توصیه استفاده از ماسک به دیگران است.

وی تاکید کرد: جوانان و نوجوانان و حتی کودکان به ظاهر سالم یا دارای علائم خفیف بیماری کرونا، عامل مهم انتقال بیماری به دیگران خصوصا پدر و مادرها و افراد مسن هستند. بنابر اعلام مرکز کنترل بیماری‌های ایالات متحده به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده کرونا 10 نفر مبتلای دیگر در سطح جامعه وجود دارد که تشخیص داده نمی‌شوند.

وی گفت: در افراد زیر 50 سال و خصوصا در افراد جوان و با سن کم احتمال ابتلا به بیماری بدون علامت و کم علامت بسیار زیاد است. جوانان مبتلا ناخواسته و نادانسته اطرافیان خود را به بیماری مبتلا می‌کنند که گاهی منجر به مرگ و میر و بستری طولانی‌مدت این افراد می‌شود.

هر مبتلای بدون علامت، 406 نفر را مبتلا می‌کند


حریرچی ادامه داد: در این مقطع حساس زمانی از لحاظ ابتلا به کرونا با رعایت دستورالعمل های ساده و بهداشتی مانند استفاده همگانی از ماسک در خارج از منزل و شست‌وشوی مرتب دست و ترویج این اقدامات، جوانان می‌توانند نقش بسیار مهمی در کاهش شیوع بیماری ایفا کنند. فراموش نکنیم هر نفر مبتلای بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی می‌تواند 406 نفر را به صورت مستقیم و غیرمستقیم به کرونا مبتلا کند.

وی تاکید کرد: افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی‌بادی آنها بر اساس آزمایش مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند، همچنان باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند؛ چراکه هنوز بر اساس مستندات علمی نمی‌توان اعلام کرد که این افراد در برابر کرونا ایمن هستند. رسیدن تعداد مبتلایان به کووید-19 در جهان به حدود 10 میلیون نفر و مرگ و میر نیم میلیون نفری این بیماری زنگ خطر جدی است.


هر 13 دقیقه یک بیمار کرونا در کشور جان می‌بازد


وی افزود: هر 33 ثانیه در کشور ما یک نفر به کرونا مبتلا می‌شود و هر 13 دقیقه یک نفر در کشور به دلیل کرونا فوت می‌کند، این موضوع زنگ خطری است که باید تلاش کنیم فاصله‌گذاری را بیشتر رعایت کنیم.

حریرچی ادامه داد: با اینکه ایران از نظر تعداد خالص مبتلا و تعداد خالص ناشی از مرگ ناشی از کووید-19 به ترتیب رتبه 10 و 9 جهانی را دارد و معمولا این قسمت مورد توجه قرار می‌گیرد، ‌اما از نظر تعداد موارد ابتلا و تعداد خالص مرگ به ازای یک میلیون نفر جمعیت به ترتیب رتبه 47 و سی‌ام دنیا را با 2561 مورد ابتلا به ازای یک میلیون نفر جمعیت و 121 مرگ در یک میلیون جمعیت را دارد.

وی افزود: خوشبختانه با اقدامات مردم و وزارت بهداشت گرچه توانستیم بیماری را کنترل کنیم، اما کافی نیست. در برخی استان‌ها با شدت بیماری مواجهیم و اقدامات استانی و شهرستانی‌مان خصوصا در شهرستان‌های قرمز باید به حداکثر ممکن انجام شود که نیازمند همکاری مردم و همراهی تکت تک افراد جامعه است. عاجزانه و دوستانه خواهش می‌کنیم که برای سلامت خودتان و برای رفع مشکلات کارکنان بهداشت و درمان حداکثر رعایت پروتکل‌ها را داشته باشید.


وی در پاسخ به سوالی درباره برخی اظهارات مبنی بر عجولانه بودن برخی بازگشایی‌ها گفت: دوگانه رعایت معیشت مردم و اهداف اقتصادی با هدف به حداقل رساندن بیماری، در همه کشورهای جهان مطرح است. گروهی ممکن است فقط از منظر بیماری نگاه کنند و درخواست تعطیلی‌های طولانی مدت را داشته باشند، این درحالیست که در تمام کشورهای دنیا مشخص شده که این موضوع ممکن نیست. باید در نظر داشته باشیم که مهم‌ترین عامل مخل و مضر سلامت، فقر است و بیماری ناشی از فقر بدترین نوع بیماری‌هاست. بنابراین کشور ما هم مانند سایر کشورهای دنیا ملاحظات اقتصادی را لحاظ کرده است.

حریرچی ادامه داد: در یکی از کشورهای نزدیک ما از آنجا که اقتصاد کشور بر مبنای گردشگری است اعلام کرده‌اند که گردشگر را می‌پذیریم و اگر هر گردشگیری مبتلا به کرونا شد 3هزار دلار خسارت به وی می‌دهیم. بنابراین میان این دوگانه اقتصاد و سلامت باید تعادل ایجاد شود و همانطور که رییس جمهور گفتند اگر ستاد ملی کرونا به این نتیجه برسد که بازگشت محدودیت‌ها لازم است، بر اساس تقسیم بندی شهرستانی و استانی اقدام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره از سرگیری اجرای طرح ترافیک و عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو و وسایل حمل و نقل عمومی گفت: در موضوعاتی مانند طرح ترافیک بر اساس تصمیمات ستاد ملی عمل می‌شود. در بیماری کرونا اصل بر آن است که ما مواجهه اجتماعی را به حداقل برسانیم اما این موارد براساس بحث اغنایی در ستاد ملی کرونا و ستاد استانی تصمیم‌گیری می‌شود و اقدام بر مبنای تصمیم ستاد ملی خواهد بود.


وی درباره عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در ایرلاین‌ها و وسایل حمل و نقل عمومی گفت: فاصله گذاری اجتماعی بسته به رفتاری است که مردم انجام می‌دهند. در مورد هواپیماها نیز قبلا حوزه هواپیمایی اعلام می‌کرد که با صندلی‌های پُر هم پرواز برایش مقرون به صرفه نیست و مردم هم امکان پرداخت افزایش قیمت بلیت‌ها به دنبال اجرای فاصله‌گذاری‌ها را ندارند. خیلی از شرکت‌های هواپیمایی بزرگ دنیا ورشکست شده‌اند و چنین چیزی را نمی‌توانند اجرا کنند. اما از طرف دیگر مشاهده می‌کنیم که به تعداد قابل توجهی از مردم ماسک و دستکش داده می‌شود اما تعداد زیادی از آنها ماسک را استفاده نمی‌کنند. بنابراین برخی موارد به رفتار اجتماعی خود مردم بازمی‌گردد.

حریرچی گفت: مترو هم بر اساس انبوه‌بری طراحی شده است، اما در مترو هم توصیه‌مان به حداقل رساندن مسافر تا حد ممکن و رعایت مسایل بهداشت فردی توسط مردم است. مردم باید توجیه شوند که از ماسک استفاده کنند. ما نمی‌توانیم درخواست این را داشته باشیم که کارخانجات تعطیل باشند، ادارات و دانشگاه‌ها و مدارس تعطیل باشند اما در اجتماع شاهد این باشیم که مردم به فراوانی شمال روند و عروسی و اجتماعات دیگر برگزار شود.

وی افزود: بنابراین باید تصمیم همگون بگیریم. حتی اگر کل کشور تعطیل شوند برخی جاها باید باز باشند و به عنوان مثال نمی‌توان بیمارستان و آتش نشانی و شهرداری و پلیس و ... را تعطیل کرد، از طرفی هم همه این مشاغل نیازمند رفت و آمد هستند. به همین دلیل درخواست‌ها باید متعادل باشد. آگاه‌سازی مردم در رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مهم است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره افزایش خشونت خانگی در بحران کرونا و ایام قرنطینه و برخی اظهارات مبنی بر به خط قرمز رسیدن آن، گفت: اینکه آمارها به خط قرمز رسیده درست نیست، اما خشونت خانگی، فرزندآزاری و همسرآزاری ولو یک مورد هم اضافه و مازاد است. در برخی از کشورهای دنیا این موارد به طرز قابل توجهی افزایش یافت. در کشور ما نیز هم از طریق اداره کل سلامت روان وزارت بهداشت و هم از طریق سازمان بهزیستی و هم سایر سازمان‌های دولتی و خصوصا سازمان‌های مردم نهاد در این زمینه اقداماتی انجام می‌شود. امیدواریم با توجه به فرهنگ غنی ایرانی و اسلامی شاهد حتی یک مورد از این موارد نباشیم.

حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره کمبود برخی داروهای پزشکی هسته‌ای، گفت: در برخی از داروهای پزشکی هسته‌ای و در مقطعی کمبودهایی بوجود آمده بود، البته قسمتی از موضوع هم بستگی به سیاست‌های توزیعی دارد، یعنی مواد هسته‌ای با توجه به نیاز کشور توزیع می‌شود که جزییات آن را بهتر است از حوزه مربوطه بپرسید و در این موضوع اطلاعات دقیق امروز را ندارم.


معاون کل وزارت بهداشت در ادامه درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای تامین واکسن آنفلوآنزا برای پاییز و زمستان امسال، گفت: در مورد واکسن آنفلوآنزا ما حتما امسال مصرف‌مان بیشتر خواهد بود، خصوصا برای افراد در معرض ریسک بالا، زنان باردار، سالمندان، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و ... در همین راستا نیز اقدامات قابل توجهی برای تهیه این واکسن انجام شده است. البته کمبود جهانی در مورد واکسن آنفلوآنزا وجود دارد، ولی حتما اقداماتی انجام می‌دهیم که افراد در معرض خطر استفاده مناسب از آن را داشته باشند.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها