کد خبر: 415255
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۱۶:۳۲:۰۰
| |

نعمت احمدی، حقوقدان، با اشاره به تغییر شرایط گردش اطلاعات مطرح کرد؛

چرا قوه قضائیه و دولت باید از رسانه‌های رسمی در برابر رسانه‌های غیررسمی حمایت کنند؟

نعمت احمدی گفت: در گذشته انحصار خبر در اختیار گروه خاصی بود الآن اما این انحصار شکسته شده است. ما با پدیده‌ای به نام شهروند خبرنگار مواجه‌ایم. هر فردی می تواند گزارش دهد. مرزها برداشته شده و انحصارات از بین رفته است درنتیجه نظارت دولتها امکان پذیر نیست.

چرا قوه قضائیه و دولت باید از رسانه‌های رسمی در برابر رسانه‌های غیررسمی حمایت کنند؟
کد خبر: 415255
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۷ ۱۶:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| نعمت احمدی با اشاره به اهمیت رسانه‌‌ها به عنوان یکی از ارکان آزادی در جامعه گفت: ببینید در زمان مشروطه صحبت این بود که در کنار سه رکن قوه‌ی مقننه، مجریه و قضائیه، مردم چه جایگاهی دارند؟ در نتیجه مطبوعات به عنوان رکن چهارمِ آزادی شناخته شدند. اگر مطبوعات در کشوری آزاد باشند و بتوانند مسائل را پیگیری کنند و وحشتی برای بیان مسائل نداشته باشند، درواقع وسواس مردم نیز نسبت به آنچه پیرامون آنها می گذرد زیاد می‌شود؛ وقتی مردم در سرنوشت خود نقش داشته باشند می توانند مطالبه گری کنند. درنتیجه دولتها باید از مطبوعات حمایت کنند چراکه زبانِ گویا و ناظر مردم هستند و از طرفی هم می‌توانند اهرمی در دست دولت باشند.

این حقوقدان گفت: بالطبع فساد در هر جامعه‌ای اتفاق می‌افتد که اگر توسط رسانه‌‌ها فاش شود اول اینکه مردم متوجه می‌شوند در کشورشان چه اتفاقی می‌افتد و دوم اینکه کسانی که خلاف می کنند و فساد انجام می‌دهند چنانچه بدانند غیراز نظارتِ مراجع رسمی، از ناحیه‌ی رسانه‌ها نیز زیرنظر هستند فساد کمتر می‌شود. هر جامعه‌ای رسانه‌ حساس و ناظر و کاشف داشته باشد آن جامعه پاکتر است و در مقابل هر چه جامعه بسته باشد و رسانه‌ها از بیان مطالب خوف داشته باشند بالطبع مفسدین، فضای باز و مطلوبی برای انجام هرکاری احساس ‌می‌کنند.

نعمت احمدی درادامه گفت: ما نمی توانیم جلوی گردش آزاد اطلاعات را بگیریم، دنیا تغییر کرده، اوضاع دگرگون شده و رسانه‌ های جدید متولد شده است. در زمان ما برای آنکه خبر به دست مخاطب برسد پروسه‌ای طولانی طی می‌شد.24ساعت طول می‌کشید تا این اتفاق بیافتد. امروز اما از لحظه‌ی تولید مطب تا لحظه ای که خبر به دست خواننده می‌رسد، تنها به اندازه‌ی یک چشم به هم زدن فاصله است.

وی افزود: از طرفی در گذشته انحصار خبر در اختیار گروه خاصی بود الآن اما این انحصار شکسته شده است. ما با پدیده‌ای به نام شهروند خبرنگار مواجه‌ایم. هر فردی می تواند گزارش دهد. مرزها برداشته شده و انحصارات از بین رفته است درنتیجه نظارت دولتها امکان پذیر نیست. در این شرایط قوه قضائیه و دولت باید از رسانه‌های رسمی در برابر رسانه‌های غیررسمی حمایت کنند. درواقع برای جلوگیری از انتشار اخبار نادرست ما باید رسانه‌های رسمی را حمایت کنیم و دستشان را باز بگذاریم. باید به رسانه‌‌های رسمی اجازه داد تا در مقابل فساد و کج‌روی‌ها، چشم و گوش بینا و شنوای جامعه باشند. در این صورت هم دولت و نظام نفع می برد و هم متخلفین از رصد اعمالشان توسط مجموعه‌های رسمی و غیررسمی خوف دارند.

نعمت احمدی دررابطه با نقش رسانه در افشای پرونده‌ی اکبر طبری گفت: این آقا بیست سال در کنار دو رئیس قوه قضائیه، کار ‌کرد تا اینکه در مناظره‌ای آقای زاکانی گفتند طبری دو رئیس قوه قضائیه را بدبخت کرد. بعد از آن خبرنگاری پیگیری کرد که ببیند اکبر طبری کیست و همین موضع به کشف فسادی بزرگ انجامید.

این وکیل پایه یک دادگستری با اشاره به تضاد بین حرفهای رئیس قوه‌ی قضائیه و دادستان کل در رابطه با حمایت از افشای فساد در رسانه‌ها و در پاسخ به این سوال که آیا رسانه برای افشای فساد مورد حمایت نهاد قضائی قرار می گیرد یا نه، گفت: تا به حال چنین چیزی نبوده است. ما می‌دانیم که اتفاقا با رسانه‌ برخورد هم شده و به همین دلیل رسانه‌‌ها جرات و یا توان انجام این کار را نداشتند و معمولا خوف داشتند که تحت تعقیب قرار بگیرند. اما اگر حاکمیت خصوصا قوه قضائیه حمایت کند طبعا این موضوع ابزاری در اختیار قوه قضائیه است.

منبع: جماران

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها