کد خبر: 415304
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۰۷:۳۹:۰۰
| |

چرا نمایندگان به عملکرد هیات‌رئیسه مجلس یازدهم انتقاد دارند؟

یک نماینده مجلس یازدهم بیان کرد: شکل‌گیری ترکیب‌های انتخابی باعث ‌شد در کمیسیون‌‌ها شاهد برآیندی باشیم که مورد اقبال نمایندگان قرار نگیرد، آنچه که در هیات‌رئیسه رخ داده است کار یک یا دو نفر نیست، بلکه محصول عملکرد مجموعه هیات‌رئیسه مجلس است.

چرا نمایندگان به عملکرد هیات‌رئیسه مجلس یازدهم انتقاد دارند؟
کد خبر: 415304
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۰۷:۳۹:۰۰

اعتمادآنلاین| سیداحسان قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس یازدهم، در ارزیابی عملکرد هیئت رئیسه در بحث انتخابات رؤسای کمیسیون‌های مجلس گفت: هیئت رئیسه در خصوص نحوه انتخاب رؤسای کمیسیون‌ها، می‌گوید که مطابق با آئین‌نامه عمل کرده است اما به نظر می‎رسد هیئت رئیسه می‎توانست بهتر از این هم عمل کند. به این دلیل که در فرصت اعتراض لیست کمیسیون‌ها از ابتدا تا زمان نهایی شدن، چندین بار دچار تغییر و تحول شد و برای امتیازدهی و در نظر گرفتن سوابق و تجارب، شاهد بالا و پایین شدن گسترده افراد بودیم، در کنار آن اتفاق دیگری که برخلاف پیام صریح رهبرمعظم انقلاب بود، افتاد، به این ترتیب که عده‌ای به صورت قومیتی وارد کمیسیون‌ها می‌شدند و آن سنجش‌های واقعی در عمل در نظر گرفته نشد. این اتفاق باعث افزایش تعداد معترضین نسبت به عملکرد هیئت رئیسه شد.

نماینده فریمان و سرخس با بیان اینکه «جزو امضاکنندگان استیضاح هیئت رئیسه نیستم» افزود: در حقیقت هیئت رئیسه می‌توانست به نحوی عمل کند که این شائبه عدالت و عدم نگاه قومیتی و توجه به شاخصه‌ها، توانمندی‌ها و کارآمدی‌ها بیشتر مدنظر قرار بگیرد. شکل‌گیری ترکیب‌های انتخابی باعث ‌شد در کمیسیون‌‌ها هم، شاهد برآیندی باشیم که مورد اقبال نمایندگان قرار نگیرد، آنچه که در هیئت رئیسه رخ داده است کار یک یا دو نفر نیست، بلکه محصول عملکرد مجموعه هیئت رئیسه مجلس است.

قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: در قضیه کمیسیون‌ها شاهد این بودیم که هر یک از اعضای هیئت رئیسه شخصا در مسائل کمیسیون‌های مختلف ورودهایی داشتند که این مورد هم باعث بوجود آمدن اعتراضات و حواشی در برخی کمیسیون‌ها شده است که امیدوارم هر چه زودتر ختم به خیر شود.

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با مقایسه عملکرد مجلس دهم با یازدهم در بحث انتخابات کمیسیون‌ها تصریح کرد: در مجلس دهم معترضین حدود 20 نفر بودند که هر کدام تک به تک به جلسه هیئت رئیسه می‌رفتند و جمع‌بندی می‌شد اما اینکه چرا تعداد معترضین مجلس دهم از 20 نفر به 80نفر در مجلس یازدهم رسیده است را باید همکاران در هیئت رئیسه پاسخ بدهند البته منظورم یک یا دو نفر نیست بلکه هر یک از اعضای هیئت رئیسه به نوبه خود باید، نسبت به این موضوع پاسخگو باشد.


قاضی‌زاده هاشمی در توضیح کمیسیون‌هایی که به صورت قومیتی شکل گرفته‌اند، اظهار کرد: حداقل در 3 تا 4 کمیسیون این اتفاق افتاد. در حقیقت این نگاه قومیتی بر روی اینکه چه طرح‌ها و لوایحی در آن کمیسیون‌ها تصویب و تایید شود و در مجموع بر کارآمدی مجلس موثر است. وقتی آثار مسائل قومیتی بر کار کارشناسی و صلاحیت‌ها غلبه پیدا کند، باعث می شود که تصمیماتِ ضعیفی در مجلس گرفته شود. علی‌رغم همه تاکیدات مقام معظم رهبری بر پرهیز از نگاه قومیتی و باندبازی اما کماکان یک صورت پررنگ و واضح شاهد غلبه این نگاه در مجلس هستیم.

نماینده مردم فریمان و سرخس در پاسخ به این که افزایش تعداد معترضین منجر به انتخاب نشدن هیئت رئیسه در سال دوم مجلس می شود؟ خاطرنشان کرد: این فرض در مورد همه یا بخشی از هیئت رئیسه محتمل است چرا که مجلس نهاد انتخابی است و نگاه ما در حوزه هیئت رئیسه، نگاه صلاحیت‌ها فردی و کاری است.

قاضی‌زاده هاشمی در واکنش به اینکه اعلام وصول 14 طرح در مجلس یازدهم تا چه اندازه به مسئله تورم قانون را پررنگ‌تر می‌کند؟ یادآور شد: همه این طرح‎ها باید به کمیسیون‌های تخصصی بروند، بر روی آنها بحث شود و جاهایی که تکرار قانون و تعارض قانون وجود دارد، مشخص شود و بعد تنقیح و سپس مطرح شود، لذا ممکن است در نهایت از این تعداد طرح کم شود. البته معتقدم با کم شدن حجم قانون‌گذاری توانمندی برای نظارت نمایندگان افزایش می‌یابد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که با استناد به اینکه یکی از طرح‌های مذکور مبارزه با فساد اقتصادی است، بهتر نیست مجلس با ورود به پرونده طبری به حواشی این پرونده پایان دهد؟ افزود: در حال حاضر قوه قضائیه به این پرونده رسیدگی ‌می‌کند، بهرحال اینکه این قوه یکی از مدیران ارشد خود را در این سطح محاکمه می‌کند، خوب است، باید از این اقدام حمایت کرد و باید محکم و مستحکم به همه ابعاد این پرونده رسیدگی شود. ما هم در مجلس از اقدام و عملکردی که شکل گرفته، حمایت می‌کنیم. در این زمینه دو بحث فسادستیزی و بستن منافذ فساد از قبیل بخش‌نامه‌ها، آئین‌نامه‌ها و امضاهای طلایی مطرح است، که مجموع اینها باید بستر را برای شکل‌گیری فساد ببندد تا چند سال دیگر، شاهد طبری‌های جدید حتی در خود قوه قضاییه نباشیم.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها