چه عاملی تهران و ابوظبی را بهم نزدیک کرد؟

یک رسانه عربی با اشاره به کمک‌های پزشکی امارات به جمهوری اسلامی ایران نوشت که ویروس کرونا عاملی برای تقویت روابط تهران و ابوظبی بوده است.

چه عاملی تهران و ابوظبی را بهم نزدیک کرد؟
کد خبر: 415449
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۱۲:۵۷:۰۳

اعتمادآنلاین| پایگاه خبری العربی الجدید که مقر آن در لندن است در گزارشی نوشت: در پی تاکیدات جمهوری اسلامی ایران در ماه‌های گذشته مبنی بر تحولات مثبت در روابط این کشور با امارات، ابوظبی مساله انتشار ویروس کرونا را وسیله‌ای برای تقویت روابط خود با تهران به کار می‌گیرد و کمک‌های پزشکی به ایران ارسال می‌کند.

در این گزارش آمده است: ارسال کمک‌های بشردوستانه از ابوظبی به تهران درحالی است که ایران تاکید می‌کند در تولید تجهیزات پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا به خود کفایی رسیده است و علیرغم افزایش انتشار ویروس کرونا در دو هفته گذشته ایران با کمبود تجهیزات پزشکی مواجه نشده است، همانگونه که در ماه مارس و در اوایل شیوع ویروس کرونا با این مشکلات مواجه نبود.

در ادامه این گزارش آمده است: خبرگزاری رسمی امارات(وام) روز شنبه اعلام کرد که این کشور هواپیمایی حامل 16 تن کمک‌های پزشکی به ایران ارسال کرده است و این چهارمین هواپیمای اماراتی است که از مارس گذشته تا به امروز به ایران کمک‌های پزشکی می فرستد.

ابوظبی پیش از این در 16 مارس دو هواپیمای حامل 33 تن کمک‌های پزشکی به ایران ارسال کرده بود و قبل از آن نیز در 3 مارس با همکاری سازمان بهداشت جهانی یک هواپیما حامل 7.5 تن کمک های پزشکی به تهران ارسال کرد.

این پایگاه عربی فرامنطقه‌ای در ادامه نوشت: مساله قابل توجه این است که خبرگزاری رسمی امارات اظهارات سیف الزعابی در رابطه با این کمک ها را به عنوان سفیر امارات در جمهوری اسلامی ایران نقل کرده است این درحالی است که ابوظبی در ژانویه 2016 و بعد از تعرض به سفارت و کنسولگری سعودی در تهران و مشهد به منظور حمایت از ریاض، سفیر خود را از تهران فراخواند و این مساله پرسش های زیادی را مطرح می کند که آیا امارات طی ماه های گذشته و بعد از بهبود روابطش با تهران سطح حضور دیپلماتیک خود را از کاردار به سفیر افزایش داده است؟

در ادامه این گزارش آمده است: سیف الزعابی تاکید کرد که تلاش دولت امارات در ارسال هواپیماهای حامل کمک‌های پزشکی به ایران نشان دهنده خط مشی انسانی و همبستگی در سیاست امارات است که همواره دولت و ملت آن بدون توجه به مسائل دیگر در شرایط سخت در کنار دولت‌ها و ملت های منطقه ایستاده و به آن ها کمک کرده است.

دولت امارات امیدوار است که این کمک ها در تقویت توانایی پرسنل های پزشکی در ایران سهیم باشد و امکانات بیشتری برای پیشگیری فراهم کند.


در این گزارش همچنین آمده است: از سوی دیگر سردار حسین دهقان، مشاور مقام معظم رهبری در امور دفاعی هفته گذشته در گفت‌وگو با شبکه الجزیره قطر خاطرنشان کرد که مواضع امارات اخیرا در قبال ایران تغییر یافته و روابط ایران با امارات در ماه های اخیر شاهد بهبودی بوده است.


بر اساس این گزارش، شبکه آمریکایی ای بی سی نیوز نیز در ماه فوریه گذشته ادعا کرد که مذاکرات سری میان ایران و امارات در حال برگزاری است و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در شانزدهم همان ماه در یک نشست خبری بدون اشاره به مضمون این مذاکرات گفت که مذاکرات میان ایران و امارات همواره بوده و هست و روابط تهران و ابوظبی دائما مستمر بوده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها