افزایش حملات تروریستی در افغانستان

"قتل‌های هدفمند و حملات گسترده در سراسر افغانستان، اندک دید مثبتی را که وجود داشت، هم‌زمان با متوقف ماندن مذاکرات صلح، از بین برده است."

افزایش حملات تروریستی در افغانستان
کد خبر: 415490
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۱۴:۵۶:۲۷

اعتمادآنلاین| موجیب مشعل، خبرنگار ارشد روزنامه نیویورک‌تایمز در افغانستان در یک گزارش خبری نوشت: دو کارمند کمیسیون حقوق بشر افغانستان روز شنبه بر اثر بمبی که در وسیله نقلیه آن‌ها منفجر شد، کشته شدند؛ تازه‌ترین نمونه از میزان فزاینده قتل‌های هدفمند در پایتخت افغانستان.

از ترور علمای مذهبی و حمله به چهره‌های فرهنگی گرفته تا حملات گسترده طالبان به کشور افغانستان، خشونت فزاینده در حال از بین بردن اندک دید مثبتی است که از توافق آمریکایی‌ها با طالبان حاصل شده بود. تحت آن توافق، آمریکا سربازان خود را بازگردانده و راه را برای مذاکرات مستقیم بین طرفین افعانستانی به منظور پایان دادن به جنگ- همراه با امیدی که به یک توافق سیاسی وجود دارد- هموار می‌کرد.

توافق صلح، مانعی بر سر راه موضوع "تبادل زندانی" ایجاد کرده که بنا بود مذاکرات مستقیم را ممکن کند. در عوض، خشونت شدت یافته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در بیانیه‌ای اعلام کرد، یکی از خودروهای مربوط به این کمیسیون، صبح شنبه از طریق یک بمب مغناطیسی منفجر شده و دو نفر از کارمندانی را که در راه رفتن به سرکار بودند، کشته است.

از قربانیان این حادثه، "فاطیما خلیل"، 24 ساله و هماهنگ‌کننده امور اهدایی در کمیسیون بود که اخیراً از دانشگاه آمریکایی آسیای میانه در قرقیزستان مدرک گرفته بود و قربانی دیگر "جاوید فولاد"، راننده بلندمدت کمیسیون بود.

در این بیانیه آمده است، "تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته و مرتکبان این حمله وحشیانه نیز مشخص نیستند".

مقامات افغان و آمریکایی می‌گویند جنگ وارد دوره پیچیده‌ای از عدم قطعیت شده و اقدامات شبه‌نظامی همراه با حملات خونین و بدون اینکه کسی مسئولیت آنها را به عهده بگیرد با حمایت قدرت‌های منطقه‌ای باعث فشار آوردن بر دولت مورد مناقشه شده است.

به عنوانی نشانی از پیچیدگی منطقه جنگی، اطلاعات آمریکا اخیراً به این نتیجه رسید که طالبان سال گذشته مبلغ بالایی از اطلاعات روسیه، برای هدف قرار دادن آمریکا و نیروهای ائتلافی دریافت می‌کرده، حتی با وجود آنکه در حال انجام مذاکرات صلح با آمریکا بوده است.

توافق صلحی که در ماه فوریه امضا شده، مشتمل بر مبادله 5 هزار زندانی طالبان در برابر هزار نیروی افغان در عرض 10 روز به موجب امضای آن است. این توافق (بین طالبان و آمریکا) که مخالفت دولت افغان را در پی داشت، در حال حاضر با آزادی نزدیک به 4 هزار زندانی طالبان در حال تکمیل است.

طالبان با حمله نکردن به اهداف آمریکایی موافقت کرد، اما آتش‌بس با نیروهای دولت افغان را نپذیرفت و جای این موضوع را برای مذاکرات مستقیم بین طرفین افغان خالی گذاشت. با این وجود، مقامات آمریکایی اعلام کردند که توافقی غیررسمی با شورشیان وجود دارد که ‌آن‌ها بر مبنای آن حملات خود را تا 80 درصد کاهش دهند. افغانستانی‌ها از بابت اینکه شاهد کاهش خشونت نبوده‌اند، به طرز فزاینده‌ای ناامید شده‌اند و آمریکا نیز که بر ضرورت بیرون آمدن دونالد ترامپ از جنگ متمرکز شده، کار کمی برای وادار کردن طالبان به پایبند ماندن به توافقش انجام داده است.

شورای ملی امنیت افغانستان اعلام کرد که ماه ژوئن، کشنده‌ترین هفته جنگ را در خود داشته و طی این هفته 291 سرباز افغان در حملات طالبان کشته شده‌اند. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان اظهار کرد که حملات طالبان طی 3 ماه گذشته، در مقایسه با همین زمان در سال گذشته، 40 درصد افزایش داشته است.

حیدر افضلی، رئیس کمیته دفاع پارلمان افغانستان اظهار کرد: "از زمانی که توافق بین آمریکا و طالبان امضا شده، نگرانی عمیقی داریم. تنها گروهی که از این توافق منفعت برده، طالبان است که زندانیانش در حال آزاد شدن هستند".

وی افزود: طالبان که در سال 2019 از طریق حملات هوایی مکرر عقب نگه داشته شده بودند، "حالا جسارت پیدا کرده‌اند" و "حملات خود را گسترش داده‌اند".

مقامات می‌گویند، طالبان در حال بهره‌برداری از مناطق خاکستری محل جنگ است که با بقایای داعش در حال تضعیف و حضور فزاینده شبکه‌های مجرمانه، در حال تکمیل است؛ آن هم در زمانی که بیماری کرونا بیشتر به اقتصاد در حال چالش، آسیب رسانده است.

منبع: ایسنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها