فاصله‌گذاری اجتماعی کماکان موثرترین روش در مهار کروناست

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: سه مرحله مبارزه با کرونا در دنیا مطرح است و تقریبا کشورهای درگیر با این بیماری با استفاده از این روش‌ها به دنبال مهار کرونا هستند.

فاصله‌گذاری اجتماعی کماکان موثرترین روش در مهار کروناست
کد خبر: 415504
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۸ ۱۵:۵۱:۰۰

اعتمادآنلاین| محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در دهمین نشست کارگروه ارزیابی فرصت‌های مدیریت کرونا که صبح امروز در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، با تاکید بر اینکه هنوز ماهیت بیماری کووید19 برای جامعه پزشکی ناشناخته است؛ گفت: ویروس کرونا شخصیت عملکردی متفاوت در جعرافیای مختلف دارد. این ویروس از خودش ویژگی‌هایی نشان می‌دهد که کاملا غیرمنتظره و غیرقابل پیش‌بینی است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری واگیر وزارت بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به اینکه روزبه‌روز بر پیچیدگی بیماری کرونا افزوده می‌شود؛ گفت: انتقال این بیماری از مجاری تنفسی است و همین امر خطرناک‌بودن این بیماری را نشان می‌دهد. به طوری که هم انتقال و شیوع را تسریع می‌کند و هم امکان درگیر ساختن دیگر بخش‌های حیاتی بدن مثل، قلب، ریه و سیستم گردش خون را موجب می‌شود.

وی در ادامه به تجربه مدیریت کرونا در جهان اشاره کرد و گفت: سه مرحله مبارزه با کرونا در دنیا مطرح است و تقریبا کشورهای درگیر با این بیماری با استفاده از این روش‌ها به دنبال مهار کرونا هستند.

وی گفت: سیاست اول؛ سیاست مهار است که در اوایل شیوع بیماری در کشورهایی نظیر، چین، سنگاپور و تایوان مورد اجرا قرار گرفت. به سیاست دوم که سیاست رایج و مورد قبول در دنیا است اشاره کرد و گفت: به‌رغم موفقیت‌های اولیه سیاست مهار، همه کشورها به رویکرد سرکوب روی آوردند.

گویا با اظهار اینکه سیاست سرکوب، اثربخشی بلندمدت داری نسبت به سیاست مهار دارد؛ گفت: اساس این سیاست بر فاصله‌گذاری اجتماعی است. در این روش تاکید بر ابتلای کم به کرونا و در مرحله بعدی، مراجعه کمتر به بیمارستان و درمان افراد به صورت سرپایی و در نهایت کاهش مرگ‌ومیر است.

وی در همین خصوص یادآور شد: در کشور ما بعد از تعطیلات عید نوروز، سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی به خوبی رعایت شد و در زمینه بهبود بیماران و مراجعه کمتر به بیمارستان‌ها هم، امروز شاهد این هستیم که بیش از ده برابر شناسایی‌ها در خارج از بیمارستان‌ها انجام می‌گیرد که توفیق بزرگی در این حوزه به شمار می‌آید.

گویا با بیان اینکه رویکرد سوم، رویکرد تخفیف است و طبق این رویکرد بیماری قابل سرکوب نیست و در صورت ابتلای 60 الی 70 درصد جامعه، ما بقی جامعه خود به خود ایمن می‌شوند.

وی در پایان با بیان اینکه، در کشور اقدامات خوبی در افزایش آزمایشگاههای تشخیص کرونا صورت گرفته است؛ گفت: در ابتدای بیماری، سه آزمایشگاه تشخیص داشتیم که امروز این رقم به بیش از 100 مورد آزمایشگاه تشخیص رسیده است.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها