کد خبر: 415563
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۶:۰۰:۰۰
| |

«اعتمادآنلاین» گزاش می‌دهد:

آمریکا شمشیر را برای حزب‌الله لبنان از رو بسته است؟

دولت آمریکا برای به زانو درآوردن حزب‌الله لبنان برنامه کاملی در دست اجرا دارد که علاوه بر بعد اقتصادی، اعتراضات خیابانی، بازگشت داعش و عملیات ترور نیز بخش‌های دیگری از آن محسوب می‌شوند.

آمریکا شمشیر را برای حزب‌الله لبنان از رو بسته است؟
کد خبر: 415563
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۰ ۰۶:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدعماد حسینی- آمریکا برای به زانو درآوردن حزب‌الله لبنان برنامه کاملی در دست اجرا دارد که علاوه بر بعد اقتصادی، اعتراضات خیابانی، بازگشت داعش و عملیات ترور نیز بخش‌های دیگری از آن محسوب می‌شوند. در حالی که کمتر کسی ارتباط بحران اقتصادی و پولی لبنان را با فشارهای آمریکا و هم‌پیمانان غربی-عربی‌ آن علیه حزب‌الله لبنان نفی می‌کند، واکنش‌های جدید مسئولان دولتی آمریکا نیز مزید بر علت شد تا این امر بیش از پیش شکافته شود.

به گزارش اعتمادآنلاین، با نگاهی به روند رخدادهای تعامل واشینگتن با حزب‌الله، اولین مساله‌ای که به چشم می‌آید اقدام بی‌سابقه مسئولان آمریکایی در واکنش به سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان است.

همزمان با اوج گرفتن فشارهای اقتصادی و تهدید جریان‌های همسو با واشینگتن و ریاض در تبدیل لبنان به ونزوئلای دوم، دیوید شنکر معاون وزیر خارجه آمریکا و بعد از او سفیر آمریکا در بیروت مستقیماً به سخنان سید حسن نصرالله پاسخ دادند و کوشیدند تا در راستای خط‌مشی از پیش طراحی‌شده خود حزب‌الله را عامل اصلی مشکلات فاجعه‌بار لبنان معرفی کنند.

موضع‌گیری چهار شخصیت عالیرتبه آمریکایی در چهار روز پیاپی آن هم در قبال وضعیت اقتصادی لبنان نیز بی‌تردید رفتاری بی‌سابقه بود که این روزها شاهد بودیم و نشان می‌دهد سیاست‌گذاران کاخ سفید برنامه‌های ویژه‌ای برای نوک پیکانِ مقاومت علیه اسرائیل تدارک دیده‌اند.

وقتی مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا، دیوید شنکر معاون او، سفیر آمریکا در بیروت و نیز فرمانده منطقه مرکزی آمریکا (سنتکام) به ترتیب در فاصله زمانی بسیار کوتاهی (کمتر از 24 ساعت از یکدیگر) در مورد یک موضوع واحد سخن بگویند بی‌شک این رویکرد نمی‌تواند در چارچوب رفتارهای عادی و سبک معمول دیپلماسی آمریکایی تفسیر شود.

به گمان صاحب‌نظران امور لبنان، مرحله اول برنامه تغییرات آمریکا برای لبنان (بخوانید برنامه خلع قدرت حزب‌الله در لبنان)، که با فشارهای بسیار سخت اقتصادی و پولی کلید خورده، قرار است با حضور میدانی معترضان ادامه پیدا کند.

جریانی که به پیراهن سیاه‌ها مشهور شده‌اند قرار است پیاده‌نظام این برنامه باشند تا از این طریق نوک پیکان اتهام مستقیماً به سوی حزب‌الله گرفته شود و این جریان روند اعتراضات را به این سمت‌وسو هدایت کند.

به بیانی روشن‌تر، اگر دولت آمریکا به کمک کشورهای بریتانیا و فرانسه و همراهی صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی و صدالبته پادویی عربستان و امارات متحده عربی حلقه محاصره مالی را به تنگ‌ترین وضعیت ممکن رسانده است، به طور حتم بدون حضور پیاده‌نظام خود به صورت میدانی امکان چیدن ثمرات اقداماتش را نخواهد داشت.

این در حالی است که برخی از کارشناسان معتقدند آمریکا علاوه بر استفاده از ابزار اعتراضات خیابانی، احتمالاً اغتشاشات خیابانی و حتی بمب‌گذاری و برخی ترورها را هم، به واسطه زنده کردن دوباره داعش در لبنان، در دستور کار خود قرار خواهد داد.

شاید عده‌ای این پیش‌بینی‌ها را چیزی شبیه تخیلات توهم توطئه توصیف کنند، اما نیم‌نگاهی به رخدادهای چند ماه گذشته لبنان می‌تواند جهت غلتیدن این گلوله برف را به همگان نشان دهد.

فروپاشی اقتصادی، اعتراضات خیابانی، اغتشاشات امنیتی و حتی جنگ طایفه‌ای طرح‌هایی هستند که گفته می‌شود روی میز طراحان سناریوی تغییرات سیاسی در لبنان قرار دارند.

به اعتقاد کارشناسان، طرف‌هایی که موفق شدند آتش جنگ طایفه‌ای بزرگی را در کشور باثباتی همچون سوریه شعله‌ور کنند به طور حتم قدرت تکرار آن را در کشوری متزلزل همچون لبنان خواهند داشت به خصوص که پیش از این آزمون و خطای خود را در این راه، در کشورهای سوریه و عراق، انجام داده‌اند.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها