سید عباس موسوی:

برنامه 25 ساله همکاری ایران و چین هیچ چیز ابهام‌آمیزی ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه گمانه‌زنی‌ها درباره برنامه 25 ساله همکاری بین ایران و چین را رد کرد و گفت: این سند دارای ‌ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی است و اگر نهایی شود می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد و سندی افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است.

برنامه 25 ساله همکاری ایران و چین هیچ چیز ابهام‌آمیزی ندارد
کد خبر: 415695
|
۱۳۹۹/۰۴/۰۹ ۱۲:۵۰:۳۵

اعتمادآنلاین| سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در عرصه سیاست خارجی به سوالات مطرح شده پاسخ داد.

سخنگوی وزارت خارجه در ابتدای این نشست خبری از اقدامات ضد حقوق بشری رژیم آمریکا در سنوات گذشته و اکنون در هفته حقوق بشر آمریکایی یاد کرد و به جنایاتی که آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم علیه ملت ایران روا داشته از جمله ترور نافرجام مقام معظم رهبری، هفتم تیر ماه، هواپیمای مسافربری و ترور آیت الله صدوقی اشاره کرد.

سخنرانی ظریف در نشست شورای امنیت

موسوی به سفر اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان به ایران نیز اشاره کرد که بزرگ‌ترین دستاورد آن نزدیک شدن به امضای سند جامع همکاری‌های دو کشور بود، گفت: ظریف دو ویدئو کنفرانس با همتایان عمانی و چینی خود داشت. امروز به احتمال قوی همین مذاکرات ویدئو کنفرانسی با همتای قطری خواهد داشت و فردا ظریف در نشست شورای امنیت سازمان ملل که درباره گزارش دبیرخانه سازمان در اجرای قطعنامه 2231 است عصر فردا شرکت و سخنرانی می‌کند.

آ مریکا در جایگاهی نیستند که با استناد به قطعنامه مفاد برجام را از بین ببرند

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آمریکا اعلام کرده اگر تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران عملیاتی نشود، مکانیسم ماشه را با همراهی اروپا فعال خواهد کرد، اظهار داشت: اعلام کردیم آمریکایی‌ها نه حق و نه توان چنین کاری را دارند.

با بدعهدی‌هایی که کردند و با اقدامات تخریبی علیه برجام و نقض قطعنامه 2231 در جایگاهی نیستند که ادعا کرده و با استناد به این قطعنامه مفاد و دستاوردهای برجام را از بین ببرند. رایزنی‌هایی که با سایر اعضای شورای امنیت داشتیم همگی مخالف این رویه هستند و این کار را تقبیح کردند.

سخنگوی وزارت خارجه گفت:‌ ما پیش بینی شکست دیگری برای آمریکا در این زمینه داریم. به آنها توصیه می‌کنیم آزموده را نیازمایند و راهی که به بن بست است را مجددا آزمایش نکنند.

دولت رومانی هنوز شفاف سازی نکرده است

موسوی درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص علت فوت قاضی منصوری متهم اقتصادی گفت: موضوع دارای ابهاماتی است.

متاسفانه دولت رومانی علیرغم درخواست‌های ما هنوز در این زمینه شفاف سازی نکرده است. وزارت خارجه، سفارت ایران، قوه قضاییه و پلیس اینترپل پیگیر این موضوع هستیم و درخواست داریم دولت رومانی هر آنچه اتفاق افتاده را به ایران رسما و کتبا اعلام کند. تاکنون جز اخبار رسانه‌ای چیز جدیدی را دریافت نکردیم.

وی افزود: کماکان خواستار روشن شدن همه ابعاد این قضیه هستیم. از دولت رومانی و مقامات ذیربط این کشور تقاضا دارم که با توجه به پیچیدگی این پرونده در اسرع وقت ما را در جریان آخرین اطلاعات قرار دهند.

سند همکاری ایران و چین هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار فارس درباره پیش نویس برنامه همکاری 25 ساله ایران و چین که اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید و ظریف مامور پیگیری آن شد و مطالبی که از سوی برخی و در رسانه‌ها در این خصوص مطرح شده است، گفت: این موضوع جدید نیست، در سفری که رئیس جمهور چین به ایران داشت، توافق و اعلام شد که همکاری‌های دو کشور جامع و راهبردی است و سندی هم امضا شد که یکی از بندهای سند اعلام می‌کرد که بایستی دو کشور یک سند جامع راهبردی برای همکاری‌های خودشان در همه زمینه‌ها داشته باشند.

وی افزود: در سفر سال گذشته ظریف به پکن، پیش نویس این سند به اطلاع مقامات چینی رسید و بررسی‌ها انجام و چند بار تبادل شد و اخیرا هم در داخل کشور پیش نویس آن به تصویب رسید.

موسوی افزود: همه گمانه زنی در این خصوص را رد می‌کنم. هیچ کدام از مفادی که در رسانه‌ها و توسط اشخاصی مطرح شده واقعیت ندارد. براساس نگاه راهبردی با کشورهای دوست و نزدیک تلاش داریم رابطه را درازمدت تعریف کنیم و به همین خاطر این سند تصویب شده و با بقیه کشورها که با ما دارای روابط دوستانه و حسنه هستند، براساس احترام و منافع متقابل آماده‌ایم که چنین سندهایی را با زمانبندی‌های مختلف امضا کنیم و با برخی در حال مذاکره در این زمینه هستیم.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: گمانه‌زنی‌ها همه اشتباه است. احساس می‌کنم سند به گونه‌ای است که در آینده بشود آن را کامل منتشر کرد. ابعاد مختلف همکاری‌های سیاسی و به ویژه اقتصادی در این سند است و اگر این سند در دولت‌های دو کشور نهایی شود، می‌توان آن را منتشر کرد و هیچ چیز ابهام آمیزی ندارد.

موسوی افزود: طبیعی است همکاری‌های نزدیک و راهبردی ایران و چین دشمنانی داشته باشد که دست به فضاسازی و تخریب این روابط بزنند.

وی گفت: این سند افتخارآمیز و به نفع منافع دو کشور است و وقتی که منتشر شد همه متوجه جزییات آن خواهند شد.

خیلی منتظر انتخابات آمریکا نیستیم

سخنگوی وزارت خارجه درباره انتخابات آمریکا نیز گفت: این ها موضوعات داخلی آمریکاست و ایران بنای مداخله در امور داخلی آمریکا و هیچ کشور دیگری را ندارد.

آنچه بین مقامات آمریکایی و کاندیداهای مختلف می‌گذرد مسائل انتخابات و رقابت‌های حزبی خودشان است و برای ما اهمیت ندارد که آنها درباره کشورشان و سرنوشت کشورشان چگونه تصمیم می‌گیرند آنچه برای ما مهم است نوع نگاه و تعامل آنها با ما و منطقه ماست که براساس منافع و سیاست‌های کلانی که داریم بعد از اینکه هر دولتی سر کار بیاید تنظیم و رفتار خود را براساس آن شکل خواهیم داد.

این دیپلمات ارشد ایرانی عنوان کرد: ما خیلی نه منتظر انتخابات آمریکا هستیم و نه اتفاقات داخلی آنجا برای ما اهمیت دارد اما از بعد حقوق بشری و انسانی برای ایران و مردم ایران اتفاقاتی که رخ می‌دهد مهم است. کشوری که داعیه حقوق بشر دارد و سالانه درباره کشورهای دیگر گزارش حقوق بشر می‌دهد امروز علنی حقوق بشر و حقوق سیاهان را در کشور خود زیر پا می‌گذارد و با نقض سیستماتیک حقوق بشر مواجه است.

درباره توانمندی‌های دفاعی به ویژه موشکی با کسی تعارف و شوخی نداریم

موسوی در پاسخ به سوالی درباره تمدید تحریم تسلیحاتی ایران و رایزنی‌های ایران با اروپا عنوان کرد: رویکرد غربی‌ها به ویژه آمریکایی‌ها در قضیه توانمندی‌های دفاعی ما یک رویکرد امنیتی سازی است که قابل قبول ما نیست. نشان دادیم چه با تحریم و چی بی تحریم در خصوص توانمندی‌های دفاعی به ویژه توانمندی‌های موشکی ایران با کسی تعارف و شوخی نداریم.

وی افزود: همه پیشرفت‌ها به رغم تحریم‌های ظالمانه‌ای بود که آنها علیه ایران به خرج دادند چه تحریم‌هایی که توسط شورای امنیت ایجاد شد و چه تحریم‌هایی که آمریکا به تنهایی اعمال کرد و چه تحریم‌هایی که اروپایی‌ها در مقاطع مختلف اعمال کردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی عنوان کرد: دوستان اروپایی کار عبثی را انجام می‌دهند و به بیراهه می‌روند. ادامه تحریم تسلیحاتی ایران برخلاف مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت است. قطعا آثار و تبعاتی خواهد داشت که کشورهای اروپایی و بانیان چنین کاری باید پاسخگوی چنین کاری باشند. ما این را رویکرد درست و سازنده نمی‌دانیم.

موسوی یادآور شد: نوع تعامل اروپا و آمریکا به ما ارتباطی ندارد و حاضر نیستیم از حقوق خود بگذاریم و آنها را وجه المصالحه روابط پیچیده و عجیب و غریب یا ارباب و رعیتی آمریکا و اروپا قرار دهیم.

سفری بین ایران و ونزوئلا در پیش است که اگر نهایی شود انجام خواهد شد/ روابط ما با ونزوئلا ربطی به آمریکا ندارد

او در پاسخ به سوالی درباره چشم انداز روابط ایران با ونزوئلا عنوان کرد: روابط ایران با ونزوئلا و سایر کشورها در آمریکای لاتین و سایر نقاط جهان روابط رسمی و عادی است و ارتباطی با کشورها و منافع کشورهای دیگر ندارد. ما به عنوان دو کشور مستقلی که روابط تعریف شده‌ای از گذشته داشته و داریم به روابط نرمال خود ادامه می‌دهیم و اقداماتی که اخیرا صورت دادیم چیز خارق العاده‌ای از دید ما نبوده است و یک تجارت عادی بین ایران و یک کشور مستقل دیگری در نقطه‌ای دیگر از جهان بوده است.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: این روابط خوشایند برخی قدرت‌ها از جمله آمریکا نیست که ما هر دو را تحت فشار و تحریم دارد. اولا به آنها ربطی ندارد و ثانیا اراده دو کشور بر این است که به روابط عادی در همه مقاطع ادامه دهیم، به ویژه در حوزه اقتصادی و گفت‌وگوها و رایزنی‌ها بین دو کشور ادامه دارد و سفری هم در پیش است که اگر نهایی شود انجام خواهد شد.

به گفته وی چیز ویژه‌ای نیست که کسی را نگران کند و ایران با دوستان خودش در حد اعلای تعامل رفتار می‌کند.

دو سه اقدام ویژه برنامه‌ریزی شده

موسوی در پاسخ به سوالی درباره اینکه ایران در صورت تمدید تحریم تسلیحاتی و استفاده از مکانیسم ماشه واکنشش به این اقدامات چه خواهد بود؟ گفت: دو سه اقدام ویژه برنامه‌ریزی شده که بر حسب شرایط تصمیم گیری خواهد شد. فکر می‌کنم کار به آنجا کشیده نشود و امیدوارم اینقدر عقل و درایت در آنها باشد که کار را به آنجا نکشانند. اقدام آمریکا در این مقطع به نتیجه نخواهد رسید.

بحث عملیات مشترک را نمی‌توانم الان تایید کنم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره عملیات مشترک ترکیه و ایران در شمال عراق نیز بیان کرد: مبارزه با تروریست‌ها در دستورکار همه کشورهای منطقه است از جمله سه کشور. از هماهنگی خبر ندارم و طبیعی است ایران از مرزهای خود دفاع کند و هر جا تروریستی لانه کرده پاکسازی کند.

وی افزود: در این زمینه از نزدیک با مقامات عراقی در مشورت و تماس هستیم و آنها هم از گذشته در جریان فعالیت‌های ما و فعالیت‌های برخی گروهک‌های تروریستی شناسنامه‌دار در منطقه هستند. این همزمانی خیلی اتفاقی بوده است و بحث عملیات مشترک را نمی‌توانم، الان تایید کنم ولی این عزم در همه کشورهای منطقه ترکیه و حتی عراقی‌هاست که به تناسب شرایط و موقعیت با تروریست‌های شناسنامه دار که دست به اقدامات تروریستی علیه بیگناهان می‌زنند به ویژه در حاشیه نوار مرزی، مقابله کنند و این اقدامات در این زمینه صورت گرفت.

پناه دادن به تروریست‌های شناسنامه دار در چند کشور اروپایی

سخنگوی وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوالی درباره حضور آزادانه گروهک‌های تروریستی در اروپا بیان کرد: یکی از موارد انتقادی ما بحث پناه دادن به تروریست‌های شناسنامه دار در چند کشور اروپایی است. ما انتقادات بسیاری در این زمینه به کشورهای اروپایی وارد می‌کنیم و بارها آنها را از پناه دادن به تروریست‌های خطرناکی که نه تنها علیه مردم ایران جنایت کردند بلکه علیه کشورهای همسایه اقداماتی را صورت دادند، برحذر داشتیم.

موسوی افزود: سلسله اتفاقاتی که در سال‌های گذشته در کشورهای اروپایی رخ داده و یا تسویه حساب‌هایی که بین این گروهک‌ها انجام شده است. همگی نشانگر ماهیت تروریستی این گروه‌هاست. وقتی این گروه‌ها در لیست تروریستی این کشورها بودند به یک باره درآمدند و به گروه‌های عادی تبدیل شدند.

وی گفت: ما از سوابق و خطرات آنها هشدار دادیم و کشورهای اروپایی را از کمک کردن و پناه دادن به آنها و خطراتی که حتی ممکن است متوجه شهروندان اروپایی شود بر حذر داشتیم.

پرونده اسدالله اسدی توسط وکلای مبرز در دست پیگیری است

موسوی در پاسخ به سوالی درباره پرونده اسدالله اسدی دیپلمات بازداشت شده ایرانی در بلژیک و اینکه گفته می‌شود وزارت خارجه در این زمینه پیگیر نیست، گفت:‌پرونده توسط وکلای مبرز در اروپا و ایران در دست پیگیری است. ویژگی و پیچیدگی خاصی دارد. قرار نیست ایران و شخص وزیر و وزارت خارجه همه اقدامات را علنی و خبری کند طبیعی است به روند دادرسی موضوع لطمه وارد خواهد کرد.

وی افزود: هر جا مصلحت و به نفع دیپلمات ما باشد اطلاع رسانی خواهیم کرد.

استقبال از سفر الکاظمی

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر مصطفی الکاظمی نخست‌وزیر عراق بیان کرد: استقبال می‌کنیم از هرگونه سفر مقامات کشورهای دوست و همسایه به ایران، چندین پیشنهاد سفر به ایران و همینطور سفر مقامات ما به کشورهای همسایه وجود دارد که هنوز نهایی نشده است.

حشدالعشبی یک نیروی مردمی است

وی در پاسخ به سوالی درباره حمله به مواضع حشدالشعبی و حزب‌الله در عراق و اینکه چرا نخست وزیر عراق اجازه چنین حملاتی را داده است؟ گفت: مسائل عراق به خود عراقی‌ها مربوط است و ایران بنا نداشته و ندارد که در امور داخلی عراق دخالت و اظهارنظر کند.

موسوی بیان کرد: حشدالشعبی یک نیروی مردمی است که با نظر مقامات و مرجعیت عراقی شکل گرفته و به نیروی نظامی رسمی در آن کشور تبدیل شده و اطمینان داریم که دولت و ملت عراق به خوبی از پس این موارد برخواهند آمد و موضوعات داخلی خود را به نحو احسن مدیریت و کشور را به سمت ثبات و آرامش و امنیت مطلوب پیش خواهند برد.

گروه پیر و فرتوت منافقین را در حد و اندازه‌ای نمی‌بینیم که توان خود را صرف این گروهک از هم پاشیده و آواره کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره گروهک تروریستی منافقین و اینکه اروپا به پناهگاه این گروه تبدیل شده و کارشکنی‌های این گروه در روابط ایران و آلبانی و همینطور در موارد دیگر گفت: ما این گروهک پیر و فرتوت را در حد و اندازه‌ای نمی‌بینیم که توان سیاسی و دیپلماتیک خود را صرف این گروهک از هم پاشیده و آواره در اروپا کنیم.

وی افزود: طوماری قبل و پس از جنگ در هم پیچیده شده و جز سر و صدایی که در برخی رسانه‌ها و با دروغ پراکنی‌هایی که در برخی شبکه‌های اجتماعی دارند، نه اثرگذاری خاصی دارند و نه برای ما مسئله بزرگ و مهمی است.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: به اروپایی‌ها درباره سوابق این افراد و گروهک هشدار دادیم و پناه دادن به این افراد که دستشان به خون زن و مرد و پیر و جوان و مسئول و غیرمسئول ایرانی و عراقی آغشته است، هشدار دادیم و نسبت به عواقب حضور این افراد که ممکن است خطراتی را متوجه امنیت داخلی آنها کنند، اعلام کردیم.

وی افزود: تصمیم با خود آنهاست و اگر چه مورد کوچکی است در نوع تعامل ما با کشورهای اروپایی اثرگذار خواهد بود.

امیدواریم کشورهای اروپایی قدری به خودشان بیایند و تامل کنند که با چه کسانی تعامل می‌کنند. در مجموع از نظر ما گروهک منافقین تمام شده است.

ممنوعیت ورود دارو و کالاهای انساندوستانه به کشور

موسوی درباره پیگیری‌ها برای رفع تحریم داروها گفت: یکی از بحث‌ها ممنوعیت ورود دارو و کالاهای انساندوستانه به کشور بوده است. علیرغم اینکه گفتند دارو و انساندوستانه جز تحریم نیست، ولی با اقدامات علیه مبادلات بانکی و تهدید علیه شرکت‌های دارویی، پخش و ترانزیت انجام می‌دهند عملا راه ورود دارو و مواد انساندوستانه به کشور را بسته‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه بیان کرد: ما پیگیری حقوقی و شکایت کرده و موضوع به مراجع بین‌المللی احاله شد و حتی رای گرفتیم که اینها نباید جزو تحریم‌ها باشد، ولی متاسفانه به رغم پیگیری‌ها این موانع ادامه دارد و متاسفانه جانبازان و بیماران خاص ما از دسترسی به داروهایی که برای حیات آنها ضروری است، محرومند.

وی افزود: پیگیری‌های وزارت خارجه با تمام توان دیپلماتیک به صورت دوجانبه و هم در مراجع بین‌المللی ادامه دارد و امیدواریم به نتیجه برسد. به ویژه روی سخن ما با کشورها و شرکت‌های اروپایی است که بحث‌های حقوق بشر ظاهرا برای آنها اهمیت دارد ولی متاسفانه به بهانه تحریم‌های ظالمانه آمریکا اجازه نمی‌دهند که این داروها وارد کشور ما شود.

رودخانه ارس

سخنگوی وزارت خارجه درباره رودخانه ارس گفت: این یکی از رودخانه‌های مرزی کشور است که به لحاظ زیست محیطی، امنیتی و اقتصادی دارای اهمیت است. کشورهای همجوار رودخانه درباره حفظ محیط زیست آنجا جلسات چند جانبه و دوجانبه دارند. درباره آخرین تحولات الان حضور ذهن ندارم و می‌توانم آخرین اطلاعات را بگیرم و در اختیار شما قرار دهم.

طرح نهایی شود اجرا می‌کنیم

موسوی درباره طرح کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر عدم اجرای پروتکل الحاقی نیز گفت: وزارت خارجه هیچ مشکلی با طرح‌ها و لوایحی که تبدیل به قانون شوند ندارد و آنها را حتما اجرا خواهد کرد. نظرات کارشناسی ما هم در این زمینه به دوستان منتقل شده است و چنانچه این طرح نهایی و تبدیل به قانون شود حتما وزارت خارجه استقبال و اجرا خواهد کرد.

حرکات نمایشی و زیگزاگی موجب حفظ برجام نمی‌شود

سخنگوی وزارت خارجه درباره بیانیه سه کشور اروپایی بعد از قطعنامه شورای حکام که خواستار مذاکره با ایران شدند نیز عنوان کرد: مواضعی که اخیرا اروپایی‌ها در موارد مختلف می‌گیرند را نمی‌پسندیم. مواضع آنها در این زمینه مذبذبانه است.

در حالی که عضو برجام هستند و ادعا می‌کنند برجام را می‌خواهند حفظ کنند و نجات دهند، ولی اقداماتی خلاف روح و متن برجام انجام می‌دهند و بانی قطعنامه‌ای شدند که ایران واکنش شدیدی به آنها نشان داد.

موسوی افزود: شاید در ذهنشان این است که کاری کنند بینابین بین ایران و ادعاهای آمریکا تا اوضاع را کنترل کرده و یا به قول خودشان برجام را نجات دهند.

وی به اروپا توصیه کرد: راه نجات برجام بازگشت به تعهدات همه کشورهای عضو برجام است و این حرکات نمایشی و زیگزاگی و سیگنال‌های غلط فرستادن به طرفین کار درستی نیست و قطعا موجب حفظ برجام و روندی که در پیش گرفتند نیست.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: آنها آمریکایی‌ها را می‌شناسند که آمریکایی‌ها آنها را ابزار مطامع خود کرده‌اند. برای همه کشورهای عضو برجام بهتر است آنچه در برجام بوده را حفظ و اجرا کنند و از آن کوتاه نیایند و از این مواضع زیگزاگی و غیرسازنده نیز دست بردارند.

خبرنگاری درباره اصابت یک موشک از پاکستان به یکی از روستاهای سیستان و بلوچستان ایران در هفته اخیر سوال کرد که موسوی گفت: خبر ندارم ولی پیگیری می‌کنم.

منبع: فارس

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها