کد خبر: 415769
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۱۴:۰۰:۰۰
| |

مدیر روابط عمومی گروه «دیجی‌کالا» در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین»:

صداوسیما موضع رسمی خود را نسبت به حذف تبلیغات برندهای ایرانی در بازی فوتبال اعلام کند

مدیر روابط عمومی گروه «دیجی‌کالا» عنوان کرد که این گروه بابت پخش تبلیغات‌شان در بازی‌های خانگی تیم فوتبال «رئال مادرید» مبلغ زیادی به شرکت پخش‌کننده پرداخت کرده‌اند که در صورت مشخص شدن موضع رسمی صداوسیما، آنها نیز تکلیف خود را خواهند دانست.

صداوسیما موضع رسمی خود را نسبت به حذف تبلیغات برندهای ایرانی در بازی فوتبال اعلام کند
کد خبر: 415769
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۱۴:۰۰:۰۰

اعتمادآنلاین| صداوسیما هنوز موضع رسمی خود را در قبال حذف تبلیغات دیجیتالی برندهای ایرانی در دور زمین در بازی فوتبال «رئال مادرید-مایورکا» اعلام نکرده و همین موضوع باعث شده است امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی گروه «دیجی‌کالا»، بگوید این شرکت تمایل دارد موضع رسمی صداوسیما را نسبت به حذف تبلیغات دیجیتالی سه شرکت دیجی‌کالا، اسنپ و کافه‌بازار بداند.

موسوی در گفت‌گو با اعتمادآنلاین عنوان کرد که این گروه بابت پخش تبلیغات‌شان در بازی‌های خانگی تیم فوتبال «رئال مادرید» مبلغ زیادی به شرکت پخش‌کننده پرداخت کرده‌اند که در صورت مشخص شدن موضع رسمی صداوسیما، آنها نیز تکلیف خود را خواهند دانست و اگر قانونی مبنی بر غیرقانونی بودن این اقدام وجود دارد، می‌توانند در مورد ادامه قراردادشان تصمیم بگیرند.

با مدیر روابط عمومی گروه «دیجی‌کالا» درباره موضع این گروه در قبال سانسور تبلیغات دیجیتالی دورزمین بازی فوتبال از سوی صداوسیما صحبت کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

***

*آیا قبلاً پیش آمده بود که صداوسیما بخواهد تبلیغات شرکت شما را حذف کند اما مطلع شده باشید و جلوی این کار گرفته شود؟

نه. قبلاً هرگز چنین اتفاقی نیفتاده بود...

*با صداوسیما صحبت کرده‌اید یا پاسخی داده‌اند؟

ما هنوز با صداوسیما صحبتی نکرده‌ایم چون این اتفاق به شدت برایمان بی‌سابقه بود. فارغ از اینکه از نظر ما چنین کاری منطقی و قانونی نیست. برای اینکه صدها برند با شرکت پخش‌کننده فوتبال قرارداد می‌بندد و از آن سمت هم صدها پخش‌کننده، آن مسابقه فوتبال را پخش می‌کنند. اگر قرار باشد هر یک از این صدها برند سراغ هر یک از این پخش‌کننده‌ها بروند و قرارداد جداگانه ببندد، باید بیش از 10 هزار قرارداد برای هر کدام از مسابقات فوتبال منعقد شود.

برای جلوگیری از چنین اتفاقی، یک آژانس یا شرکت تبلیغاتی، کار قرارداد تبلیغات دور زمین را در هر مسابقه فوتبالی انجام می‌دهد. در مسابقات داخلی نیز همین‌طور است؛ یعنی ممکن است صدها برند داخلی در یک بازی فوتبال داخلی مثلاً میان سایپا و پرسپولیس تبلیغ کنند، این‌طور نیست که هر یک از آن برندها با صداوسیما قرارداد ببندند.

قرارداد با فدراسیون فوتبال یا نهاد متولی مسابقه فوتبال بسته می‌شود و پخش‌کننده‌ها هم وقتی از آن نهاد متولی مجوز پخش می‌گیرند از لحاظ قانونی موظف‌اند تبلیغات دور زمین را پخش کنند مگر اینکه شرایط خاصی حاکم باشد یا موضوع‌های خلاف عرف، اخلاق و مذهب در میان باشد که در مورد ما برعکس بود؛ یعنی صداوسیما تبلیغات شرکت آبجوسازی یا شرط‌بندی را پخش کرد، اما تبلیغ سه برند ایرانی را پخش نکرد.

رئال مادرید مایورکا2

حذف تبلیغات دور زمین فوتبال سابقه نداشته است

*با شرکتی که کار تبلیغات شما یا برندهای دیگر را انجام می‌دهد صحبت کرده‌اید که ببینید قوانین جدیدی وضع شده یا تغییری صورت گرفته است؟

تاکنون چنین موردی سابقه نداشته و شرکت پخش‌کننده هم چنین سابقه‌ای نداشته است. در حال حاضر تیم حقوقی ما مشغول بررسی این موضوع است. قرارداد ما با آن شرکت رقم بزرگی است که باید فکر کنیم در صورت پخش نشدن تبلیغات، قراردادمان را فسخ کنیم یا کارهای دیگری انجام دهیم. ضمن اینکه خبری هم در خبرگزاری‌ها منتشر شد که در آن به نقل از یک منبع آگاه گفته شده بود عملکرد صداوسیما قانونی بوده است، اما بر اساس کدام قانون؟

*منظورتان خبرگزاری فارس است؟

بله. در آن خبر مشخص نشده که اگر گفته شده اقدام صداوسیما قانونی بوده، بیانیه رسمی صداوسیماست. عنوان منبع آگاه هم خیلی مبهم است...

*در آن مطلب به خود قانون هم اشار‌ه‌ای نشده بود...

بله. به خود قانون هم اشاره‌ای نشده بود. انتظار ما از دوستان خبرنگار این است که از صداوسیما بپرسند آیا این خبر، موضع رسمی صداوسیماست یا نه؟ اگر موضع رسمی صداوسیماست، به قانون استناد کنند و اینکه این قانون شامل برندهای شرط‌‌بندی و شرکت‌های خارجی نمی‌شود؟ فقط کسب‌وکارهای ایرانی مشمول این قانون هستند؟ اینها ابهامات و سوالات ما از صداوسیماست.

رئال مادرید مایورکا1

*همان‌طور که خودتان اشاره کردید، رقمی بابت قرارداد با شرکت پخش‌کننده پرداخت کرده‌اید. از نظر اقتصادی وقتی جلوی این تبلیغات گرفته می‌شود شما یا شرکت‌های دیگر چه ضرری کرده‌اید؟

قطعاً صدمه دیده‌ایم. ما مبلغ نسبتاً زیادی بابت این تبلیغات پرداخت کرده‌ایم...

*می‌توانید به آن رقم اشاره کنید؟

رقم مشخصی است که می‌توان به آن پی برد چون معمولاً این نرخ‌ها از سوی شرکت‌های پخش‌کننده و Broadcasting قابل دسترسی است و موضوع پنهانی نیست. وقتی وارد شرکت‌های تبلیغاتی می‌شوید عددهای مربوط به تبلیغات دور زمین فوتبال مشخص است. قرارداد ما برای 12 مسابقه خانگی تیم فوتبال رئال مادرید بوده است که تاکنون تبلیغات‌مان در 2 بازی پخش نشده و در بازی دوم متوجه شدیم که تبلیغات‌مان پخش نمی‌شود.

*برنامه‌ای دارید که به اتفاق اسنپ و کافه‌بازار دست به اقدام قانونی منسجمی بزنید یا هر یک به صورت جداگانه روند حقوقی را پیگیری می‌کنید؟

حتماً این کار در برنامه‌مان هست. ما از طریق اتحادیه کسب‌و‌کارهای مجازی سعی می‌کنیم برنامه منسجمی در این زمینه پیاده کنیم. با همکاران کافه‌بازار که صحبت می‌کردیم آنها هم تمایل داشتند موضع رسمی صداوسیما را بشنوند. ما دوست داریم موضع رسمی صداوسیما را بدانیم و آنها بگویند که اگر کار ما غیرقانونی بوده، کدام کارمان غیرقانونی بوده است. قبل از هر فعالیت حقوقی انتظارمان این است که شفاف‌سازی انجام شود و صداوسیما رسماً اعلام کند، کارتان غیرقانونی است و قراردادتان را فسخ کنید. بعد از آن می‌توانیم برنامه‌های خودمان را پیش ببریم.

چکیده گفت‌وگو با مدیر روابط عمومی گروه «دیجی‌کالا»

-مبلغ نسبتاً زیادی بابت تبلیغات دور زمین فوتبال پرداخت کرده‌ایم

-بعد از بازی رئال مادرید-مایورکا متوجه شدیم تبلیغ‌مان در بازی قبلی رئال مادرید هم پخش نشده است

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها