سیدمحمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت:

جریان اصلاحات به میل خودش از حضور در انتخابات کناره‌گیری نکرده است

عضو حزب اتحاد ملت گفت: کرونا مانع برگزاری جلسات شورا شده وگرنه دلیلی وجود ندارد که در برگزاری جلسات وقفه‌ای ایجاد شود. به هر حال جریان اصلاحات به میل خودش از حضور در انتخابات کناره‌گیری نکرده است بلکه بحث رد صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی موجب شده که اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات شرکت کنند.

جریان اصلاحات به میل خودش از حضور در انتخابات کناره‌گیری نکرده است
کد خبر: 416074
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۰۸:۲۸:۰۰

اعتمادآنلاین| سیدمحمود میرلوحی، عضو حزب اتحاد ملت، درباره جلسه تشکیل ندادن شورای عالی سیاستگذاری از انتخابات دوم اسفند به بعد و گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر برچیده شدن احتمالی این شورا گفت: بر این باورم که شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان جلسات خود را به روال گذشته برگزار کند و اقدامات خود را ارزیابی کرده و گزارشی را نیز به خاتمی و جریان اصلاحات ارائه دهد و نظر و پیشنهادات خود را برای حل مسائل بیان کند. به هر حال قبل از شورای عالی، شورایی به نام شورای هماهنگی احزاب وجود داشت که این شورای توان و ظرفیتی داشته ولی نتوانست در یک زمانی، پاسخ لازم را به نیاز یک جریان ارائه دهد.

او افزود: تا اینکه شورای عالی با تغییراتی که ایجاد کرد و یکی از آن تغییرات، گسترده تر شدن احزاب بود؛ از 18 حزب به 28 حزب رسیدیم. با این وصف، شخصیت‌های حقیقی هم در کنار این تعداد حزب قرار گرفتند. از شورای عالی استان‌ها گرفته تا شورای عالی تهران و فراکسیون امید در کنار این شورا قرار گرفتند. تقریبا جمع فراگیرتری از شورای هماهنگی تشکیل شد و جلساتی را برگزار کردند و در دو دوره قبل نیز اقداماتشان نسبتا ناموفق بوده است. به هر حال در حال حاضر هم که جلسه ای تشکیل نداده‌اند باید بیایند دلایل خود را توضیح دهند و یا گزارش و جمع‌بندی از عملکرد خود ارائه دهند تا از گزارش‌شان مشخص شود که نواقص چه بوده تا در دوره چهارم شورا، برای انتخابات 1400، سازوکاری تعیین شود. به بیانی آیا همین سازوکار فعلی باقی بماند یا باید سازوکار جدید اندیشید تا پاسخگوی نیازها باشد.

میرلوحی ادامه داد: باید توضیح داد چه تغییر و تحولاتی باید صورت گیرد مثلا اختیارات شورای عالی استان‌ها گسترده‌تر شود و یا کمتر شود؟ یا در آیین نامه داخلی، اگر ایرادی وجود داشته بازنگری شود؟ یا همان سبک و سیاق قدیمی ادامه پیدا کند؟ شیوه تصمیم‌گیری هیئت رئیسه چگونه بوده است و نقش شورای عالی استان‌ها و کارگروه‌های سه‌گانه اعم از کارگروه استان‌ها، برنامه‌ریزی و تعامل آیا کافی است یا باید عناوین و شرح وظایف آن تغییر کند؟ یا به این موضوع پرداخته شود که ارتباطات شورای عالی با استان‌ها چگونه بوده و در نتیجه نظارت بر منتخبین چگونه بوده است؟ این ها مسائلی است که در دو دوره قبلی نیز بررسی شده و در این دوره نیز باید همین بررسی‌ها صورت گیرد.

این عضو حزب اتحاد ملت به بحث کرونا اشاره کرد و گفت: کرونا مانع برگزاری جلسات شورا شده وگرنه دلیلی وجود ندارد که در برگزاری جلسات وقفه‌ای ایجاد شود. به هر حال جریان اصلاحات به میل خودش که از حضور در انتخابات کناره گیری نکرده است بلکه بحث رد صلاحیت‌ها و نظارت استصوابی موجب شده که اصلاح‌طلبان نتوانند در انتخابات شرکت کنند. لیست ندادن که دلیلی برای ترک میدان لیست.


او درباره احتمال حذف این شورا نیز عنوان کرد: تا زمانی که جایگزین مناسب و بدیل مناسبی برای شورای عالی سیاستگذاری پیدا نشود نباید این شورا حذف شود. بنده می‌گویم بسم الله، اگر راه حل جدیدی ارائه شود. اساس شورای عالی سیاستگذاری، دو نکته بود: فراگیری و انسجام اصلاحات. فراگیری به معنای گسترش کار. یعنی به سادگی قابل ارزیابی است که ما قبلا در جریان اصلاحات چه دستاوردی داشتیم. مشخص است که این شورا از لحاظ ساختار، فراگیرتر بوده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا این انسجامی که مطرح می‌کنید وجود دارد؟ تصریح کرد: این انسجام وجود داشت همان طور که در سال انتخابات 94 و 96 داشتیم. در انتخابات 98 هم، این شورا اعلام کرد لیست نمی‌دهد اما احزاب می‌توانند لیست بدهند. وقتی 45 نفر در شورای عالی حضور دارند بنا بر خرد جمعی است و ممکن است از این 45 نفر، 26 نفر مخالف و 19 نفر موافق باشند اما در نهایت تصمیمی که گرفته می‌شود همه به آن تمکین می‌کنند. این اقدام که هر حزبی می‌خواهد لیست دهد یک سیاست بود و لیست دادن نیز مجاز بود. نگفتیم کسی حق ندارد لیست دهد. حزب کارگزاران و مردم سالاری و برخی دیگر لیست دادند و در حال حاضر نه آنها نقدی دارند به شورا و نه شورا به آنها نقدی دارد.

منبع: برنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها