کد خبر: 416076
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۰۸:۳۲:۰۰
| |

گزارش «اعتمادآنلاین» از حادثه درمانگاه سینا اطهر:

آخرین جزئیات از انفجار درمانگاه سینا اطهر تهران با 19 کشته/ خرابکاری عامل آتش‌سوزی بود؟+ اسامی مصدومان، تصاویر و ویدئو

ساعت 21 شب گذشته، 10 تیرماه بود که سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران از وقوع حریق در یک کلینیک درمانی در خیابان شریعتی خبر داد.

آخرین جزئیات از انفجار درمانگاه سینا اطهر تهران با 19 کشته/ خرابکاری عامل آتش‌سوزی بود؟+ اسامی مصدومان، تصاویر و ویدئو
کد خبر: 416076
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۰۸:۳۲:۰۰

اعتمادآنلاین| سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران شب گذشته و تنها چند دقیقه بعد از رسانه‌ای شدن حادثه رخ داده در درمانگاه سینا اطهر گفت: طی ساعت گذشته وقوع حریق در یک کلینیک درمانی به سامانه 125 سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران اطلاع داده شد که بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی به محل واقع در خیابان شریعتی قبل از قدس اعزام شدند.

وی با بیان این که هم‌اکنون چهار ایستگاه در محل در حال انجام عملیات هستند، گفت: نیروها در حال جست‌وجو برای یافتن افراد هستند.

آتش‌سوزی درمانگاه سینا اطهر

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران گفت: گفته می‌شود که انفجارهایی نیز در این محل رخ داده اما هنوز علت حادثه مشخص نیست. به گفته وی این حریق و انفجار در یکی از طبقه‌های منفی این کلینیک درمانی رخ داده بود.

در ادامه پیمان صابریان، رییس مرکز اورژانس تهران نیز از اعزام دو خودروی اورژانس به منطقه خبر داد و گفت که آمار دقیق از خسارت‌های جانی این حادثه مشخص نیست.

آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر9

سیدرضا معتمدی معاون فنی و عملیاتی اورژانس تهران هم عنوان کرد با توجه به این که سازمان پزشکی قانونی، متولی امر فوتی‌ها است، آمار نهایی حادثه کلینیک سینا اطهر پس از اتمام عملیات اعلام خواهد شد.

نگرانی برای تکرار انفجارها و پاسخ رئیس پلیس تهران درباره علت ماجرا

حوالی بامداد 11 تیرماه بود که فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ درباره آخرین آمار قربانیان این حادثه خبرهایی داد. سردار حسین رحیمی اعلام کرد که تاکنون (یعنی حوالی ساعت 12 بامداد) تعداد 13 فوتی و 6 مصدوم را تأیید می‌کنیم که 10 تن از جان‌باختگان زن بوده‌اند.

تا آن لحظه هنوز تشخیص داده نشده بود که چند نفر از آنان از بیماران و چند نفر از پرسنل مرکز درمانی بوده‌اند. همچنین درباره علت حادثه هم اظهارنظر قطعی نشد و تنها خبر دادند که تیم‌های ارزیاب، جرایم جنایی و قاضی جنایی در حال بررسی‌اند.

آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر8

رئیس پلیس پایتخت در پاسخ به پرسش دیگری در این خصوص که آیا این امکان وجود دارد که حادثه حریق خرابکاری باشد، گفت: این مسائل صددرصد شایعه است و آتش سوزی در این مرکز خصوصی منجر به حریق شده است.

آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر6

اما موضوع نگران کننده‌تر ساعتی بعد اعلام شد. اینکه احتمال انفجار مجدد هم وجود داشت یا خیر. مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور حدود ساعت 1:30 نیمه شب با اعلام تعداد جان‌باختگان حادثه گفت : 19 نفر تا این لحظه جان باختند و 14 نفر هم مصدوم شده‌اند که 7 نفر از آنها نیاز به مراقبت و درمان داشتند و به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شدند. بخش عمده جان‌باختگان و مصدومان مربوط به طبقه چهارم یا پنجم هستند که در اتاق‌های عمل جراحی حضور داشتند.

سخنگوی سازمان اورژانس کشور بیان کرد: حضور پرتعداد افراد در محل حادثه، هم به جهت احتمال انتقال ویروس کرونا و هم به دلیل این که در مرکز درمانی، کپسول‌های گاز از جمله اکسیژن وجود دارد و احتمال انفجار مجدد هنوز به طور کامل از بین نرفته است، می‌تواند خطرآفرین باشد و بیم افزایش مصدومان را داریم. بنابراین از مردم خواهش می‌کنیم اخبار را از رسانه‌ها پیگیری کنند و در محل حادثه جمع نشوند.

آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر10

وی همچنین شایعه وجود مواد رادیواکتیو در این مرکز درمانی را رد کرد و گفت: در این مرکز پزشکی فعالیتی در حوزه پزشکی هسته‌ای انجام نمی‌شد و فرضیه وجود مواد رادیواکتیو در آن رد می‌شود. با این حال همکاران این موضوع را بررسی کردند و به همین نتیجه رسیدند؛ کما این که می‌بینید در محل حضور دارند و بدون مشکل در حال امدادرسانی هستند.

ورود استانداری به حادثه: احتمالا دلیل نشت گاز بوده است

معاون استاندار تهران درباره حادثه حریق و انفجار درمانگاه سینا اطهر تهران گفت: ساختمان درمانگاه آسیب جدی دیده است و احتمال مجروح و کشته شدن افراد هم قطعاً وجود دارد.

حمیدرضا گودرزی، معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران در گفت‌وگویی با شبکه خبر درباره این حادثه گفت: به احتمال زیاد این حادثه بر اثر نشت گاز رخ داده است اما هنوز دلیل اصلی آن مشخص نیست.

آتش‌سوزی درمانگاه سینا اطهر

وی اظهار کرد: درباره تعداد مجروحین و کشته‌های این حادثه آمار دقیقی وجود ندارد و عوامل اورژانس و آتش‌نشانی باید مسئولیت اطلاع‌رسانی در این زمینه را بپذیرند.

معاون استاندار تهران با بیان این که کار اطفاء حریق این ساختمان به پایان رسیده است، گفت: ساختمان آسیب جدی دیده است و احتمال مجروح و کشته شدن افراد هم قطعاً وجود دارد.

او با بیان این که تعدادی از حاضران و کادر درمانی پس از این انفجار به پشت‌بام درمانگاه رفته بودند و نیروهای آتش‌نشانی و اورژانس آنها را از پشت‌بام نجات داده‌اند، گفت: اظهارنظر صریح درباره دلیل این حادثه سخت است و باید بررسی دقیق انجام گیرد.

گودرزی درباره دلیل اصلی این حادثه گفت: تا موضوع توسط اورژانس و آتش‌نشانی بررسی کامل نشود، اظهارنظری نمی‌کنیم.

معاون وزیر بهداشت: کلینیک سینا اطهر مرکز پزشکی هسته‌ای نبود

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کلینیک سینا اطهر مرکز پزشکی هسته‌ای نبود و این مرکز یک دی‌کلینیک محسوب می‌شود که دارای پنج طبقه است.

آتش‌سوزی درمانگاه سینا اطهر

ایرج حریرچی با حضور در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به اینکه علت حادثه در دست بررسی است، بیان کرد: دی کلینیک سینا اطهر یک مرکز دندانپزشکی و تصویربرداری است و برخی اعمال جراحی سبک در آن انجام می‌شد.

وی همچنین اخبار منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر وجود مواد رادیواکتیو در محل حادثه را هم تکذیب کرد و افزود: در این کلینیک رادیولوژی معمولی دایر بوده است.

آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر17

آتش‌سوزی در کلینیک پزشکی سینا اطهر واقع در خیابان شریعتی، نرسیده به میدان قدس تهران موجب انفجار در این ساختمان پزشکی شد؛ این حادثه حوالی ساعت 21 سه‌شنبه رخ داد و در نتیجه آن 19 نفر جان باختند و 14 نفر زخمی شدند.

این آتش‌سوزی با تلاش و جانفشانی آتش‌نشانان و پشتیبانی ماموران اورژانس و امدادگران هلال‌احمر پس از 2 ساعت مهار شد.

تسلیت وزارت بهداشت، سخنگوی دولت و رئیس مجلس

وزارت بهداشت در پی جانباختن تعدادی از هموطنان در حادثه انفجار در یکی از مراکز درمانی شهر تهران پیام تسلیت صادر کرد.

در پیام وزارت بهداشت آمده است:

«انا لله و انا الیه راجعون

حادثه‌ مصیبت‌بار وقوع انفجار در کلینیک سینای اطهر در شهر تهران که متاسفانه به درگذشت تنی چند از همکاران خدوم و هموطنان عزیز و مصدوم شدن شماری دیگر انجامید، تالم برانگیز، دردآور و تأسف‌بار است.

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های مصیبت‌دیده، جامعه پزشکی و پرستاری و عموم شهروندان، به بازماندگان، تسلیت عرض نموده و شفای عاجل مصدومان و صبر و اجر برای خانواده‌های داغدار این عزیزان از درگاه ایزد منان مسألت می نماید.»

آتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر3

همچنین علی ربیعی سخنگوی دولت و محمدباقر قالیباف رئیس مجلس هم این حادثه را تسلیت گفته و دستور پیگیری علت و ابعاد حادثه رخ داده را صادر کردند.

اسامی مصدومان حادثه

روابط عمومی اورژانس کشور آخرین وضعیت مصدومان حادثه انفجار شب گذشته در مرکز درمانی سینا اطهر در خیابان شریعتی که به بیمارستان شهدای تجریش منتقل شده بودند را تشریح کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی اورژانس کشور، از 9 مصدوم اعزامی به بیمارستان شهدای تجریش، متاسفانه یک تن جان باخته، یک نفر همچنان بستری و تحت نظر است و هفت نفر نیز ترخیص شده‌اند.

اسامی مصدومان انتقالی به بیمارستان شهدای تجریش به شرح زیر است:

-‌ نیلوفر زیدآبادی 25- ساله، نوع جراحت مسمومیت با گاز استنشاقی، از بیمارستان شهدای تجریش ترخیص شده است.

-‌ بنفشه شریفی - 23 ساله، نوع جراحت تنگی نفس، از بیمارستان شهدای تجریش ترخیص شده است.

-‌ صغری مجیدی - 48 ساله، نوع جراحت تنگی نفس ضعف و بی حالی، از بیمارستان شهدای تجریش ترخیص شده است.

-‌ ابوالفضل گودرزی - 42 ساله (آتش‌نشان)، نوع جراحت مسمومیت با گاز استنشاقی از بیمارستان شهدای تجریش ترخیص شده است.

-‌ محمد شاه‌نظری - 37 ساله، نوع جراحت تروما به کتف و سر، از بیمارستان شهدای تجریش ترخیص شده است.

-‌ فاطمه شیرنگی - 35 ساله، نوع جراحت دود گرفتگی- دیسپنه، از بیمارستان شهدای تجریش ترخیص شده است.

-‌ فاطمه فروغی‌نیا - 45 ساله (پرسنل درمانگاه)، نوع جراحت دود گرفتگی- دیسپنه، از بیمارستان شهدای تجریش ترخیص شده است.

-‌ ابراهیم جدی (پرسنل درمانگاه) - 25 ساله، نوع جراحت دود گرفتگی- دیسپنه، در بیمارستان شهدای تجریش جان خود را از دست داد.

-‌ عنایت آزرع - 28 ساله، نوع جراحت تروما به دست چپ، در بیمارستان شهدای تجریش تحت نظر است.

فروزش مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران اظهار کرد: تاکنون 18 پیکر شامل 15 زن و 3 نفر مرد به پزشکی قانونی ارجاع شده‌اند.

وی افزود: متأسفانه شب گذشته یک نفر از مصدومان هم که به بیمارستان منتقل شده بود فوت کرد و مراحل انتقال جسد این متوفی هم در حال انجام است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران گفت: از ساعاتی قبل با حضور بستگان متوفیان در مرکز تشخیص آزمایشگاهی استان تهران واقع در کهریزک مراحل شناسایی و تأیید هویت پیکرها در حال انجام است.

فروزش تصریح کرد: ان شاءالله تعیین علت فوت سریعاً انجام می‌شود و با دستور مقام قضایی این اجساد تحویل بستگان خواهد شآتش‌سوزی کلینیک سینا اطهر11

ارجاع اجساد به پزشکی قانونی

بر اساس اعلام پزشکی قانونی، تاکنون اجساد هیجده تن از جانباختگان حادثه شب گذشته آتش سوزی درکلینیک سینااطهر خیابان شریعتی تهران جهت تعیین علت فوت به مرکزتشخیصی و آزمایشگاهی پزشکی قانونی استان تهران ارجاع شدند.

پس از بررسی واحراز هویت با دستور مقام قضایی اجساد تحویل بستگان درجه اول خواهدشد.

وزیر کشور هم دستور به بررسی داد

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور با تسلیت به خانواده جان باختگان این حادثه تأسفبار، ضرورت رسیدگی به وضعیت مجروحان و آسیب دیدگان و همچنین بررسی دقیق علت وقوع این حادثه و کوتاهی و سهل انگاری های احتمالی در عدم رعایت استانداردهای ایمنی را مورد تاکید قرار داد.


بر اساس گزارش پایگاه خبری وزارت کشور، وزیر کشور با اشاره بر شناسایی مسئولیت کنترل و بازرسی ضوابط و مقررات ایمنی بخشی و حفاظتی ساختمان و تجهیزات آن به ویژه شرایط نگهداری تجهیزات و موارد مصرفی پرخطر مانند کپسول های گاز بر تنظیم و ارائه گزارش متناسب با مسئولیت های محوله تاکید کرد.

صدور دستور احضار 5 نفر از مقصران احتمالی حادثه کلینیک سینا

علی القاصی دادستان تهران با تاکید بر اینکه پرونده آتش سوزی کلینیک سینا اطهر با دقت و سرعت در دادسرا در حال رسیدگی است، اظهار کرد: از همان ابتدای وقوع حادثه دادستانی با همراهی بازپرس و دادسرای جنایی و همکاران قضایی در صحنه حضور یافتند و یک تیم کارشناسی بنا به دستور بازپرسی ماموریت پیدا کرد که ابعاد مختلف این حادثه را سریعا بررسی و اظهار نظر کنند. کار شناسایی اجساد با حضور دادسرای جنایی تهران آغاز و اجساد به پزشکی قانونی منتقل شدند و تعیین علت فوت در دست بررسی است.

دادستان تهران اضافه کرد: شب گذشته دستورات قضایی لازم برای حفظ و نگهداری صحنه و عدم تردد افراد غیرمرتبط توسط اوامر پلیس صادر شده است و یک تیم کارشناسی بنا به دستور بازپرسی ماموریت پیدا کردند که ابعاد مختلف این حادثه را بررسی و در خصوص علت و چگونگی حادثه سریعا بررسی و اظهار نظر کنند.

القاصی افزود: هویت تمامی اجساد با توجه به اینکه دچار سوختگی نشده بودند و در اثر آلودگی و گرما و دود ناشی از آن دچار خفگی شده بودند، مشخص گردید و مقرر شد که بعد از تعیین علت فوت اجساد به دستور مقام قضایی تحویل بستگان و خانواده‌های آنان شود.

وی گفت: تحقیقات قضایی شروع شده و این پرونده خارج از نوبت با دقت و سرعت به منظور علت وچگونگی حادثه و برخورد با مقصران احتمالی در حال بررسی است.

کلینیک سینا اطهر از 94 تا امروز 4 بار اخطار گرفته بود

سید جلال ملکی در این باره اظهارکرد: وضعیت ایمنی این ساختمان از سال 94 تا کنون بررسی شده بود و حدود چهار اخطار در زمینه توجه به ایمنی این ساختمان صادر شده بود. همچنین دستور العمل های لازم نیز در این خصوص ارایه شده بود.

وی با بیان اینکه طی سال های 96، 97 و 98 نیز از این ساختمان بازدید شده بود که متاسفانه ترتیب اثر خاصی داده نشد گفت: در سال 98 نیز یک اخطار جدی برای آن ها صادر شد که از سوی شهرداری بود.

ملکی گفت: نگهداری غیر اصولی مواد و تجهیزات خطرناک، توجه به راه‌های خروج، سیستم برق و... از مواردی بوده که در دستور العمل‌های ابلاغ شده ذکر شده بود.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران با بیان اینکه موارد مشابهی در شهر وجود دارد که به ایمنی آن‌ها رسیدگی نمی‌شود، ادامه داد: طی مدت گذشته هماهنگی هایی که با دستگاه قضایی انجام می شد افزایش پیدا کرده است؛ اما با این حال برخی مراحل اداری باید طی شود که پس از چند بار اخطار اقدامات لازم انجام شود این در حالیست که هیچ تضمینی نیست حادثه چه زمانی رخ می دهد.

ملکی گفت: در برخی از کشورها این مشکلات حل شده و با دادن اختیارات به آتش نشانی در خصوص برخورد با ناایمنی‌ها این روند اداری را تسریع کردند در حالی که در برخی از موارد ما همچنان با مشکلاتی در همکاری با آتش نشانی مواجه هستیم.

ملکی گفت: طبیعتاً اگر آتش نشانی بتواند با هماهنگی دستگاه قضایی برای تسریع در کار به این موضوع ورود کند، بسیار موثر خواهد بود.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها