اولویت نخست ما حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه است

رجب طیب اردوغان گفت: ما برای جلوگیری از تجزیه در سوریه دخالت کردیم.

اولویت نخست ما حفظ وحدت سیاسی و تمامیت ارضی سوریه است
کد خبر: 416269
|
۱۳۹۹/۰۴/۱۱ ۱۵:۴۲:۰۳

اعتمادآنلاین| ‌ اردوغان این سخنان را روز چهارشنبه در نشست مجازی سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه از سری نشست های روند آستانه عنوان کرد.


اردوغان گفت: اولویت نخست ما ، حفظ وحدت سیاسی سوریه و تمامیت ارضی آن کشور، تاسیس امنیت و آرامش در آن کشور و حل ماندگار مسایل است.


اردوغان با اشاره به مداخله های نظامی ترکیه در سوریه گفت: ترکیه برای مقابله با آرزوهای جدایی طلبی و ممانعت از انجام تراژدی انسانی در سوریه در صورت لزوم بطور عملی وارد میدان شده است.


وی با اشاره به روند همکاریهای ایران و ترکیه و روسیه تحت لوای روند آستانه در مورد سوریه گفت: همکاری سه کشور به عنوان کشورهای ضامن در تعیین آینده سوریه موثر خواهد بود و نشست امروز نیز می تواند گامی مهم در این راستا باشد.

وی در بخش نخستین سخنان خود با اشاره به آتش سوزی در یک کلینیک در تهران این حادثه تاسف بار را به دولت و ملت ایذان تسلیت گفت .


رییس جمهور ترکیه با اشاره به شیوع ویروس کرونا و مبارزه با آن در سطح جهانی نیز گفت: ترکیه در مبارزه با ویروس کرونا علاوه بر مردم خود در کنار کشورهای دوست و برادر خود نیز قرار گرفته و به آنها کمک های مختلف ارسال کرده است.

امروز پیش از آغاز نشست مجازی سران سه کشور جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه، گفت و گوهای سه جانبه مجازی هیات های این سه کشور عضو ضامن روند صلح آستانه جهت تهیه پیش نویس بیانیه سران به ریاست علی اصغر خاجی دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران در امور ویژه سیاسی و مذاکره کننده ارشد ایرانی در روند آستانه برگزار شد.

ششمین نشست سران آستانه قرار بود به میزبانی ایران برگزار شود اما شیوع گسترده کرونا دیدار سران کشورهای ضامن صلح آستانه را به تاخیر انداخت.

مذاکرات آستانه از حدود سه سال پیش با مشارکت ایران، روسیه و ترکیه برای پایان دادن به بحران 9 ساله جنگ داخلی در سوریه آغاز شد و در پی آن بخش اعظمی از خاک سوریه به حاکمیت دولت قانونی این کشور درآمد و حکومت گروه تروریستی داعش در آن به پایان رسید.

منبع: ایرنا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
اخبار از پلیکان

دیدگاه تان را بنویسید

اخبار روز سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان

    خواندنی ها